0

HSE یا (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) چیست؟ (قسمت دوم)

دوره ایمنی، بهداشت جهاد دانشگاهی قزوین

نویسنده: خانم خنجری زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

فهرست مطالب:

  • مسئولیت های دپارتمان
  • مدیریت اضطراری نفت پایین
  • کد اضطراری تامین برق
  • برنامه ریزی اضطراری
  • قوانین و قوانین
  • بهترین روش ها برای HSE کدامند؟
  • مدیریت ایمنی با شناخت خطر

 

آماده سازی و پاسخگویی به شرایط اضطراری انرژی

چگونه BEIS برای شرایط اضطراری که به طور بالقوه بر تولید و عرضه نفت، گاز و برق و تأسیسات هسته ای غیرنظامی تأثیر می گذارد، برنامه ریزی کرده است. در سال‌های اخیر، بریتانیا یک سیستم انرژی قوی، ایمن و انعطاف‌پذیر داشته است، اما این دلیلی برای رضایت نیست.دولت می‌پذیرد که نمی‌تواند احتمال اختلال در تامین انرژی ناشی از، برای مثال، خطرات مربوط به آب و هوا، حوادث، رویدادهای مخرب یا اقدامات صنعتی را به طور کامل از بین ببرد.

این راهنما یک طرح کلی از برنامه ها و منابع موجود برای مقابله با شرایط اضطراری را ارائه می دهد که پتانسیل تأثیرگذاری بر تولید و عرضه نفت، گاز و برق و تأسیسات هسته ای غیرنظامی را دارند. وزارت بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی (BEIS) نقش و مسئولیت های خاصی در مواقع اضطراری دارد – این موارد به تفصیل توضیح داده شده است.این راهنما همچنین شماره های تماس را برای حوادث بالادست فهرست می کند.

مسئولیت های دپارتمان

دولت توانایی‌هایی را برای رهبری واکنش ملی به شرایط اضطراری از هر نوع، از جمله مواردی که بر انرژی تأثیر می‌گذارد، حفظ می‌کند. دفتر کابینه در سراسر دولت، و در صورت لزوم با ادارات واگذار شده، برنامه ریزی و پاسخ به موارد اضطراری را هماهنگ می کند. خط مشی کلی و برنامه های اصلی برای ارائه و حفظ آمادگی و کاهش خطر در بخش انعطاف پذیری بریتانیا در وب سایت دفتر کابینه تنظیم شده است.

 BEIS برای حفظ انعطاف پذیری زیرساخت های انرژی، شبکه ها و دارایی ها و کاهش آسیب پذیری ها با صنعت، تنظیم کننده ها، نهادهای بخش و سایر ذینفعان همکاری می کند. همچنین ترتیبات واکنش اضطراری را برای موارد زیر حفظ می کند: در صورت بروز اختلال در گاز، برق یا نفت و سوخت، تأثیر را کاهش دهیدپس از هر گونه حادثه یا اضطراری، در اسرع وقت بهبودی را تضمین کنید.

نفت پایین دست

نفت پایین دستی به تامین سوخت های مبتنی بر نفت از تولید آنها در پالایشگاه ها تا مصرف نهایی آنها توسط مصرف کنندگان نهایی اطلاق می شود. بخش پایین دستی نفت در پالایش، واردات، توزیع و بازاریابی فرآورده های نفتی نقش دارد. به طور خاص، سوخت های مبتنی بر نفت هنوز هم اکثریت قریب به اتفاق انرژی برای وسایل نقلیه حمل و نقل را تامین می کنند.

مدیریت اضطراری نفت پایین دست

حوادث فنی در بخش پایین دستی نفت گاهی اوقات بدون هیچ گونه تأثیر محسوسی بر عرضه رخ می دهد. اینها توسط شرکت های درگیر مدیریت و حل می شوند. BEIS حوادثی را مدیریت می کند که به طور قابل توجهی عرضه یا تقاضای نفت را مختل می کند. اولویت BEIS حفظ (تا حد امکان) تحویل عادی سوخت در صورت بروز هرگونه اختلال در زنجیره تامین سوخت، رساندن سوخت به مردمی که واقعاً به آن نیاز دارند و محافظت از اقتصاد بریتانیا است. در جایی که خطر اقدام صنعتی شناسایی می شود، BEIS سطوح برنامه ریزی اضطراری را مورد استناد قرار می دهد اما تشویق طرف های درگیر برای حل مسئله از طریق مذاکره را در اولویت قرار می دهد. BEIS اقدامات متعددی دارد که می تواند در هنگام اختلال در عرضه به کار گیرد. این شامل:

همکاری با صنعت برای حمایت از اقدامات اضطراری آنها، از جمله افزایش تحویل و سطح انبارها در صورت امکان فعال کردن پروتکل پایین دستی نفت برای بهبود اشتراک گذاری اطلاعات در صورت موافقت صنعت با این امر ضروری است طرح اضطراری ملی BEIS برای سوخت (NEP-F) رویکرد کلی دولت را برای واکنش به اختلالات عرضه سوخت تعیین می کند.

بسته به شرایط، صنعت و دولت می توانند از این طرح برای مدیریت اضطراری نفتی پایین دستی استفاده کنند. در مواردی که برای اجرای ابزارهای پاسخگویی در NEP-F به قانون نیاز است، طبق قانون انرژی 1976 اختیارات اضطراری وجود دارد. به عنوان بخشی از برنامه ریزی اضطراری خود، دولت با صنایع پایین دستی نفت، از جمله شرکت های حمل و نقل، همکاری می کند تا توانایی نیروهای مسلح را برای تحویل سوخت در صورت اختلال جدی در تحویل عادی حفظ کند.

این طرح تضمین می کند که پرسنل نظامی می توانند به طور موثر و ایمن مستقر شوند. این فعالیت به طور منظم بررسی می شود.افراد شاغل در بخش پایین دستی نفت، به عنوان مثال در پالایشگاه ها، پایانه های توزیع و ایستگاه های سوخت، پایگاه دانش فنی مهمی را برای اقتصاد بریتانیا فراهم می کنند. حفظ این مهارت ها همچنین به افزایش انعطاف پذیری بخش در برابر اختلال کمک می کند. در بیشتر شرایط، صنعت سوخت برای پاسخ به اختلالات زنجیره تامین به هر دلیلی موقعیت خوبی دارد. BEIS به طور منظم با صنعت از طریق انجمن پایین دستی صنعت نفت ملاقات می کند.

گاز و برق پایین دست

گاز پایین دستی به شبکه تامین گاز طبیعی از پایانه پذیرش و محل ذخیره‌سازی تا شیر جداسازی مصرف‌کننده در بریتانیا اشاره دارد. برق به شبکه تامین برق از ژنراتور تا کنتور مصرف کننده در بریتانیا اشاره دارد. تعدادی از اقدامات وجود دارد که ما می توانیم برای به حداقل رساندن تاثیرات در شرایط اضطراری تامین گاز و/یا برق انجام دهیم.

کد اضطراری تامین برق

اگر کمبود طولانی مدت برق یک منطقه خاص یا کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است جیره بندی ضروری باشد. کد اضطراری تامین برق روند تضمین توزیع عادلانه و در عین حال محافظت از افرادی که نیاز به درمان ویژه دارند را مشخص می کند. این از طریق فرآیندی به نام “قطعات چرخشی” مدیریت می شود.

برنامه ریزی اضطراری

BEIS برای درک و برنامه ریزی برای شرایط اضطراری از نزدیک با صنعت همکاری می کند و به طور منظم تمرین هایی را برای آزمایش اثربخشی این طرح ها برگزار می کند. طرح اضطراری ملی برای پایین دستی گاز و برق، ترتیبات ملی ایجاد شده بین BEIS، صنعت پایین دست گاز و برق، دفتر بازارهای گاز و برق (Ofgem) و کمیسیون اروپا و سایر طرف های ذینفع را برای مدیریت ایمن و موثر هر دو تشریح می کند. شرایط اضطراری گاز و برق پایین دستی

حفظ منبع برق

BEIS وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که منابع برق قابل اطمینان هستند و استانداردهای ولتاژ و فرکانس را رعایت می کنند. خرابی های عمده برق در بریتانیا بسیار نادر است، اما طوفان های شدید شایع ترین علت تلفات گسترده برق هستند. تجزیه و تحلیل چنین رویدادهایی نشان می دهد که مدیریت درختان در نزدیکی خطوط هوایی چقدر مهم است.

بالادست نفت و گاز

نفت و گاز بالادستی به اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی اشاره دارد. مدیریت اضطراری نفت یا گاز بالادستاپراتورها باید در موارد زیر فوراً به سازمان نفت و گاز (OGA) اطلاع دهند:

عملیات چاه اضطراری (رها کردن، مسیرهای فرعی) تعطیلی تولید رویدادهایی که ممکن است بر تولید تأثیر بگذارددر ساعات عادی کاری، لطفاً به مرتبط ترین مخاطب اطلاع دهید:

OGA برای عملیات اضطراری و مواردی که بر تولید در شمال و مرکز دریای شمال تأثیر می گذارد·

BEIS (لندن) برای کلیه امور اکتشافی، عملیات اضطراری و مواردی که بر تولید در دریای شمال جنوبی، دریای ایرلند و خشکی، و هر موضوع دیگری تأثیر می گذارد.

بهترین روش ها برای HSE کدامند؟ hse ایمنی فرهنگ

بهداشت، ایمنی و محیط زیست به دلیل اهمیت آن ها در حفاظت از جان و دارایی انسان ها، به ویژه در بخش های صنعتی پرخطر، از اولویت های اصلی محسوب می شوند. این صنایع به دلیل محیط های کاری ناامن دچار آسیب ها، بیماری ها و تلفات محیط کار می شوند. ایجاد و اجرای یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار موثر برای جلوگیری از خطرات حوادث غیرقابل برگشت مهم است.

عملکرد ایمنی hse

فرهنگ ایمنی یک سازمان به مجموعه اقدامات سازمانی مربوط به ارزش ها و باورهای مربوط به ایمنی HSE اشاره دارد که توسط کارکنانی که در روابط اجتماعی و ساختارهای سازمانی در محیط کار با هم کار می کنند، شکل می گیرد. تأثیر قابل توجه فرهنگ ایمنی قوی HSE بهبود عملکرد ایمنی، کاهش حوادث، انجام تحقیقات موفق نزدیک به از دست دادن و گزارش رویداد در یک سازمان است.

اندازه گیری عملکرد ایمنی

هدف اولیه از اندازه گیری عملکرد ایمنی در محیط کار، تلاش برای کاهش رفتارها و شرایط ناایمن است که می تواند منجر به حوادث شود. معمولاً اندازه‌گیری‌های عملکرد می‌توانند به صورت واکنشی یا نظارت فعال باشند. نظارت واکنشی شناسایی و گزارش حوادث و یادگیری از اشتباهات را تعریف می کند در حالی که نظارت فعال بازخورد عملکرد را قبل از وقوع یک حادثه ارائه می دهد.

از صدمات بیشتر

شاخص عملکرد ایمنی به اندازه گیری تغییرات در طول زمان در سطح ایمنی در نتیجه اقدامات انجام شده از طریق ارائه اطلاعات در مورد عملکرد سازمانی، ایجاد انگیزه در افراد برای کار بر روی ایمنی HSE و افزایش پتانسیل سازمانی برای ایمنی HSE اشاره دارد. دو شاخص عملکرد ایمنی وجود دارد، شاخص های پیشرو و عقب مانده. در شاخص‌های پیشرو، واکنش ماهیت فعالانه دارد و قصد دارد تغییراتی در فرآیند ایمنی ایجاد کند تا از صدمات جلوگیری شود، در حالی که در شاخص‌های عقب مانده، پاسخ واکنشی است زیرا آسیب‌ها قبلاً رخ داده‌اند و واکنش برای جلوگیری از وقوع شروع می‌شود.

مدیریت ایمنی با شناخت خطر

گام اولیه برای پیشگیری از حوادث، شناسایی خطرات است. بهبود عملکرد ایمنی HSE مستلزم اجرای برنامه های پیشگیرانه شناسایی و پیشگیری از خطرات کارگران است. خطرات مرتبط با شرایط یا موقعیت های خطرناک در یک محیط کار تنها در صورتی می تواند برای پیشگیری از حوادث تجزیه و تحلیل شود که خطرات مرتبط به درستی شناسایی یا شناسایی شوند. برای شناسایی فعال موقعیت‌ها و شرایط خطرناک، جزئیات داده‌های حوادث ایمنی HSE را می‌توان برای شناسایی متغیرهای پیش‌بینی‌کننده حوادث آینده در محیط‌های تولیدی تجزیه و تحلیل کرد.

جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری داده های ایمنی به صنعت کمک می کند تا دلایل اصلی یک رویداد را پیدا کند، خطرات موجود و بالقوه را بررسی کند و برنامه های ایمنی HSE موجود را بهبود بخشد. در ایالات متحده، اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) محل کار را بررسی می کند تا از رعایت حداقل استانداردهای ایمنی اطمینان حاصل کند.اگر عوامل انطباق با OSHA هر گونه تخلفی را در یک سایت تشخیص دهند، ممکن است جریمه یا استناد صادر کنند. در صورت بروز هر گونه حادثه یا حادثه جدی در محل کار، OSHA باید برای بررسی حادثه مطلع شود. 

 

منابع:

.https://www.compliancequest.com/hse-health-safety-and-environment/

.https://www.gov.uk/government/organisations/health-and-safetyexecutive#:~:text=The%20Health%20and%20Safety%20Executive,Department%20for%20Work%20and%20Pensions.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code