0

کمک های اولیه چیست؟

نویسنده: سمانه فرجی

مدت زمان مطالعه:3 دقیقه

  • مقدمه

  • تاریخچه کمک های اولیه و جنگ

  • هدف از کمک های اولیه

  • اصول آموزشی

کمک های اولیه و فوریت های پزشکی

کمک‌های اولیه اولین و فوری ترین کمک‌هایی است که به هر فرد مبتلا به بیماری یا جراحت جزئی یا جدی داده می‌شود، با مراقبت‌هایی که برای حفظ زندگی، جلوگیری از بدتر شدن وضعیت یا ارتقاء بهبودی تا رسیدن خدمات پزشکی انجام می‌شود. کمک های اولیه عموماً توسط فردی با آموزش اولیه پزشکی انجام می شود.

موقعیت های زیادی وجود دارد که ممکن است نیاز به کمک های اولیه داشته باشد، و بسیاری از کشورها قوانین، مقررات یا راهنمایی هایی دارند که حداقل سطح ارائه کمک های اولیه را در شرایط خاص مشخص می کند. این می تواند شامل آموزش یا تجهیزات خاص در محل کار ، ارائه پوشش کمک های اولیه تخصصی در اجتماعات عمومی، یا آموزش اجباری کمک های اولیه در مدارس باشد. به طور کلی، پنج مرحله با کمک های اولیه همراه است:

  1. مناطق اطراف را ارزیابی کنید.
  2. به یک محیط امن بروید .
  3. برای کمک تماس بگیرید (هم کمک پزشکی حرفه ای و هم افرادی که در نزدیکی هستند که ممکن است در کمک های اولیه مانند فشرده سازی در طول CPR کمک کنند).
  4. بسته به آسیب وارده به مصدوم کمک های اولیه مناسب را انجام دهید.
  5. مصدوم را از نظر هرگونه علائم کشنده یا خطر یا احتمال انجام مجدد کمک های اولیه ارزیابی کنید.

 

تاریخچه کمک های اولیه و جنگ

مهارت‌هایی که امروزه به عنوان کمک‌های اولیه شناخته می‌شوند، در طول تاریخ ثبت شده‌اند، به‌ویژه در رابطه با جنگ، که در آن مراقبت از موارد آسیب‌زا و پزشکی در تعداد زیادی مورد نیاز است. پانسمان زخم‌های نبرد در سفال‌های یونانی کلاسیک از قرن بیستم نشان داده شده است. 500 سال قبل از میلاد، در حالی که مَثَل سامری نیک شامل اشاراتی به بستن یا پانسمان زخم ها می شود. ارجاعات متعددی به کمک های اولیه در ارتش روم انجام می شود، با سیستم کمک های اولیه که توسط جراحان، آمبولانس های صحرایی و بیمارستان ها پشتیبانی می شود. لژیون‌های رومی نقش ویژه‌ای از کپساری‌ها را داشتند که مسئول کمک‌های اولیه مانند بانداژ بودند و پیشروان پزشکی رزمی مدرن هستند.

هدف از کمک های اولیه:

هدف اولیه کمک های اولیه جلوگیری از بدتر شدن مرگ یا آسیب جدی است. اهداف کلیدی کمک های اولیه را می توان در سه مورد ذیل خلاصه کرد.

  • حفظ جان: هدف اصلی تمام مراقبت‌های پزشکی که شامل کمک‌های اولیه می‌شود، نجات جان انسان‌ها و به حداقل رساندن خطر مرگ است. کمک های اولیه به درستی باید به کاهش سطح درد بیمار و آرام کردن او در طول فرآیند ارزیابی و درمان کمک کند.
  • جلوگیری از آسیب بیشتر: پیشگیری از آسیب بیشتر شامل رسیدگی به عوامل خارجی، مانند دور کردن بیمار از هر علت آسیبی، و استفاده از تکنیک های کمک های اولیه برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، مانند اعمال فشار برای جلوگیری از خطرناک شدن خونریزی است.
  • بهبودی را تقویت کنید: کمک های اولیه همچنین شامل تلاش برای شروع روند بهبودی از بیماری یا آسیب است و در برخی موارد ممکن است شامل تکمیل یک درمان باشد، مانند استفاده از گچ بر روی یک زخم کوچک.

توجه به این نکته ضروری است که کمک های اولیه یک درمان پزشکی نیست و نمی توان آن را با آنچه یک متخصص پزشکی آموزش دیده ارائه می دهد مقایسه کرد. کمک های اولیه شامل اتخاذ تصمیمات عقلانی به نفع یک فرد آسیب دیده است.

اصول آموزشی:

اصول اولیه، مانند دانستن استفاده از بانداژ چسب یا اعمال فشار مستقیم بر خونریزی، اغلب به صورت غیر فعال از طریق تجربیات زندگی به دست می آیند. با این حال، برای ارائه مداخلات کمک های اولیه موثر و نجات دهنده نیاز به آموزش عملی دارد. این امر به ویژه در مواردی که به بیماری ها و آسیب های بالقوه کشنده مربوط می شود، مانند مواردی که نیاز به CPR دارند، صادق است. در بسیاری از کشورها، مأموران آمبولانس اورژانس ممکن است دستورالعمل های اولیه کمک های اولیه را از طریق تلفن در حالی که آمبولانس در راه است ارائه دهند.

آموزش معمولاً با شرکت در یک دوره که منجر به صدور گواهینامه خواهد شد منطقی میباشد. با توجه به تغییرات منظم در رویه ها و پروتکل ها، بر اساس دانش بالینی به روز، و برای حفظ مهارت، حضور در دوره های تجدید منظم یا صدور گواهینامه مجدد اغلب ضروری است. آموزش کمک‌های اولیه اغلب از طریق سازمان‌های اجتماعی که با پرداخت هزینه به افراد آموزش می‌دهند، در دسترس است.

مرکز آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی استان قزوین آموزش های لازم در زمینه کمک های اولیه و فوریت های پزشکی را بصورت تئوری و عملی در اختیار علاقمندان قرار می دهد. و در پایان دوره پس از برگزاری آزمون و کسب نمره قبولی توسط فراگیران مدرک با قابلیت ترجمه ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت زیر مراجعه نمائید.

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code