0

متداول ترین ابزارهای دستیار دندان پزشک چیست؟

متداول ترین ابزارهای دستیار دندان چیست؟

نویسنده: خانم فرجی                زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب:

  • مقدمه
  • ابزار دستیار دندانپزشکی
  • کنترل عفونت برای ابزارهای دستیار دندانپزشکی

مقدمه:

به عنوان یک دستیار دندانپزشکی، باید طیف وسیعی از تجهیزات و ابزار مدرن را کنترل و استریل کنید. بسیاری از ابزارهایی که استفاده می کنید یا به دندانپزشک می سپارید به خشک و شفاف نگه داشتن دهان بیمار کمک می کند. این امر به بیماران کمک می کند راحت بمانند و به دندانپزشک اجازه می دهد وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

درک اینکه دندانپزشک به چه ابزاری نیاز دارد – و چه زمانی – یکی از مهمترین کارهای شما خواهد بود. به همین دلیل است که باید در مورد رایج‌ترین ابزارها و تجهیزاتی که روزانه استفاده می‌کنید، مانند شلنگ مکش، تخلیه‌کننده با حجم بالا و سرنگ هوا-آب آشنا شوید.

ابزار دستیار دندانپزشکی

سینی دندانی:

هنگامی که در طول عمل به دندانپزشک کمک می کنید، باید ابزار استریل مناسب را روی یک سینی دندان استریل قرار دهید. داشتن ابزار در یک مکان مفید و ایمن کار شما را آسان تر و دقیق تر می کند. بسته به اینکه چه درمانی انجام می شود، می توانید آنچه را که روی آن سینی قرار می گیرد، از قبل آماده کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک متخصص بهداشت در حال تمیز کردن است، یک مجموعه از ابزارها را آماده خواهید کرد و زمانی که دندانپزشک در حال پر کردن حفره است.

کاوشگر داسی:

که به آن کاوشگر دندان نیز گفته می شود، یکی از رایج ترین ابزارهایی است که در طول معاینه استفاده می شود. شبیه یک چوب فلزی است و گاهی اوقات یک قلاب کوتاه در یک سر دارد. دندانپزشکان از آن برای بررسی دندان ها استفاده می کنند زیرا به دنبال علائم پوسیدگی، لکه های نرم و حفره می گردند. پیشرفت‌های جدید در فناوری دندان‌پزشکی جایگزین‌هایی مانند کاوشگر یا کاوشگر بلانت برای این روش ارائه می‌کند، اما پروب داسی همچنان یکی از ابتدایی‌ترین و پرکاربردترین ابزار دندان‌پزشکی است.

آینه دندانی:

آینه دندانی که در کنار پروب داسی استفاده می شود، ابزاری ساده اما حیاتی است. این دستگاه همان دسته کاوشگر دندانپزشکی را دارد، اما یک آینه کوچک و گرد در انتهای خود دارد. این آینه به دندانپزشکان اجازه می دهد تا دندان ها و لثه ها را از زوایای مختلف بررسی کنند.

شیلنگ ساکشن:

برای تمیز و خشک نگه داشتن دهان بیمار از شلنگ ساکشن استفاده می کنید. این ابزار بزاق و ذرات کوچک یا ذرات دندان را از دهان بیمار خارج می کند و دید دندانپزشک را آسان می کند. شیلنگ مکش یک لوله سفید قابل انعطاف است که به یک دسته متصل شده است.

تخلیه کننده با حجم بالا:

تخلیه کننده شبیه شلنگ مکش است، اما پهن تر است. برای مکش ذرات بزرگتر و جلوگیری از خطرات خفگی، به ویژه در حین جراحی های دهان، کانال های ریشه و پرکردن استفاده می شود.

سوزاننده:

برش‌کننده‌های دندان هنگام پرکردن برای صاف و صیقلی کردن ترمیم دندان استفاده می‌شوند. آنها به دندانپزشک کمک می کنند تا پرکننده آمالگام را تراشیده و قالب بزند تا به طور یکپارچه مانند بقیه دندان به نظر برسد.

Bitewing:

به عنوان یک دستیار دندانپزشک، یکی از وظایف اصلی شما گرفتن و پردازش اشعه ایکس خواهد بود. تصاویر بایت وینگ نوعی اشعه ایکس است که در آن بیمار زبانه هایی را که به عنوان حسگر یا فیلم عمل می کنند گاز می گیرد. آنها نشانه هایی از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، تراکم استخوان، و دیدگاه های غیرقابل مشاهده دندان های پرمولر و مولر را ثبت می کنند. هرچه دندانپزشک زودتر یک مشکل دندانی شروع شده را شناسایی کند، احتمال بیشتری وجود دارد که قبل از تبدیل شدن به یک مشکل آن را درمان کند.

کنترل عفونت برای ابزارهای دستیار دندانپزشکی

ابزارهای دندانپزشکی بسته به خطر انتقال عفونت به سه دسته بحرانی، نیمه بحرانی و غیر بحرانی طبقه بندی می شوند. ابزار مهمی که برای نفوذ به بافت نرم استفاده می شود، مانند کاوشگر دندان، باید توسط اتوکلاو (بخار تحت فشار) یا حرارت خشک استریل شوند. ابزارهای نیمه بحرانی که با دهان بیمار در تماس هستند، مانند آینه دندان، در صورت عدم امکان استریل کردن، باید با مواد سطح بالا ضدعفونی شوند. ابزارهای غیر بحرانی فقط با پوست بیمار تماس دارند و خطر انتقال عفونت پایینی دارند. برای درمان این نوع ابزارها می توانید از “ضدعفونی کننده بیمارستانی” استفاده کنید.

آیا این ابزارهای دستیار دندان پزشک، شما را در مورد شغل دستیار دندان کنجکاو می کند؟ دستیاران دندانپزشکی وظایف زیادی را انجام می دهند، از ارائه مراقبت از بیمار و گرفتن اشعه ایکس گرفته تا ثبت سوابق و برنامه ریزی قرار ملاقات.

با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به شما عزیزان همراهی بفرمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code