0

12 کاربرد جذاب زبان برنامه‌نویسی پایتون در دنیای واقعی در سال 2022

زبان برنامه نویسی پایتون

زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • توسعه وب
  • توسعه بازی
  • کاربردهای علمی و عددی
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ
  • توسعه نرم‌افزار
  • برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی/تجاری
  • برنامه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی
  • توسعه زبان
  • سیستم عامل
  • برنامه های اسکراپینگ وب
  • کاربردهای پردازش تصویر و طراحی گرافیک

این یک واقعیت کاملاً ثابت شده است که پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جوامع کدنویسی و علوم داده است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا پایتون اینقدر محبوب است؟ راز موفقیت و شهرت جهانی پایتون چیست؟ ما پاسخ را در یک خط به شما خواهیم داد. پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی است!

1. توسعه وب

وقتی نوبت به توسعه وب می‌رسد، پایتون باید ابزار مورد استفاده شما باشد. چرا؟

این به این دلیل است که پایتون گزینه‌های متعددی را برای توسعه وب ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، شماDjango ، Pyramid، Flask و Bottle را برای توسعه چارچوب‌های وب و حتی سیستم‌های مدیریت محتوای پیشرفته مانند Plone و Django CMS دارید. این چارچوب‌های وب با کتابخانه‌ها و ماژول‌های استاندارد بسته‌بندی شده‌اند که وظایفی مانند مدیریت محتوا، تعامل با پایگاه داده و ارتباط با پروتکل‌های اینترنتی مانند HTTP، SMTP، XML، JSON، FTP، IMAP و POP را ساده می‌کنند. چارچوب‌های وب پایتون به دلیل امنیت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری شناخته شده‌اند. برای اضافه کردن به آن، فهرست بسته Python با کتابخانه‌های مفیدی مانند Requests، BeautifulSoup، Paramiko، Feedparser وTwisted Python ارائه می‌شود.

2. توسعه بازی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پایتون با افزونه‌های مفید (کتابخانه‌ها) بارگیری می‌شود که برای توسعه بازی‌های تعاملی مفید هستند. به عنوان مثال، کتابخانه هایی مانند PySoy موتور بازی سه بعدی که پایتون 3 را پشتیبانی می‌کند و PyGame دو کتابخانه مبتنی بر پایتون هستند که به طور گسترده برای توسعه بازی استفاده می‌شوند. پایتون پایه و اساس بازی‌های محبوبی مانند Battlefield 2، Frets on Fire، World of Tanks، Toontown OnlineDisney، Vega Strike و Civilization-IV است.

جدا از توسعه بازی، طراحان بازی همچنین می‌توانند از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای توسعه ابزارهایی برای ساده‌سازی اقدامات خاص مانند طراحی سطح یا ایجاد درخت گفتگو استفاده کنند و حتی از این ابزارها برای صادرات آن وظایف در قالب‌هایی استفاده کنند که می‌تواند توسط موتور بازی اصلی استفاده شود. همچنین، پایتون به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی توسط بسیاری از موتورهای بازی استفاده می‌شود.

3. کاربردهای علمی و عددی

به لطف پایگاه کتابخانه‌ای عظیم خود، پایتون به ابزاری حیاتی در محاسبات علمی و عددی تبدیل شده است. در واقع، پایتون اسکلت برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که با محاسبات و پردازش علمی داده‌ها سروکار دارند. برنامه‌هایی مانند  نرم‎‌افزار مدل‌سازی سه بعدی FreeCAD و نرم‌افزار Abaqus با پایتون کدنویسی شده‌اند.

4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

مدل‌ها و پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ذاتاً با مدل‌های نرم‌افزار سنتی متفاوت هستند. وقتی در مورد پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین صحبت می‌کنیم، ابزارها و فناوری‌های مورد استفاده و مجموعه مهارت‌های مورد نیاز کاملاً با مواردی که در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری معمولی استفاده می‌شوند متفاوت است. برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به زبانی نیاز دارند که پایدار، ایمن، انعطاف پذیر و مجهز به ابزارهایی باشد که بتواند نیازهای مختلف منحصر به فرد چنین پروژه‌هایی را مدیریت کند. پایتون همه این ویژگی‌ها را دارد و از این رو، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های متخصصان علوم داده تبدیل شده است و پایتون ابزاری ضروری در دوره‌های علوم داده است.

سادگی، سازگاری، استقلال پلتفرم، مجموعه بزرگ کتابخانه‌های پرمحتوا و یک جامعه فعال پایتون را به ابزاری عالی برای توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل کرده است. برخی از بهترین بسته‌های پایتون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عبارتند از:

SciPy برای محاسبات پیشرفته

Pandas برای تجزیه و تحلیل داده‌های همه منظوره

Seaborn برای تجسم داده‌ها

Keras، TensorFlow و Scikit-learn برای یادگیری ماشین

NumPy برای محاسبات علمی با کارایی بالا و تجزیه و تحلیل داده‌ها

 به غیر از این کتابخانه ها، کتابخانه های دیگر مبتنی بر پایتون مانند NLTK، Caffee، PyTorch و Accord.NET نیز وجود دارند که برای پروژه های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مفید هستند.

5. رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ

پایتون نه تنها از نحوی شبیه به انگلیسی برخوردار است، بلکه دارای معماری ماژولار و توانایی کار بر روی چندین سیستم عامل است. این جنبه‌ها، همراه با ابزارهای پردازش متن غنی آن، پایتون را به گزینه‌ای عالی برای توسعه برنامه‌های رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر دسکتاپ تبدیل می کند. پایتون مجموعه‌های ابزار و چارچوب‌های رابط کاربری گرافیکی زیادی را ارائه می‌کند که توسعه برنامه‌های دسک‌تاپ را سریع‌تر می‌کنند. PyQt، PyGtk، Kivy، Tkinter، WxPython، PyGUI و PySide برخی از بهترین چارچوب‌های رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر پایتون هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا رابط‌های گرافیکی بسیار کاربردی ایجاد کنند.

6. توسعه نرم‌افزار

هدف بسته‌ها و برنامه‌های کاربردی پایتون ساده‌سازی فرآیند توسعه نرم‌افزار است. از توسعه برنامه‌های پیچیده که شامل محاسبات علمی و عددی است تا توسعه برنامه‌های دسکتاپ و وب، پایتون می‌تواند همه این کارها را انجام دهد. به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از پایتون به عنوان زبان پشتیبانی برای کنترل ساخت، تست و مدیریت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، SCons به صراحت برای کنترل ساخت طراحی شده است، Buildbot و Apache Gump امکان کامپایل و آزمایش مداوم خودکار را فراهم می‌کنند، و Roundup و Trac برای ردیابی باگ و مدیریت پروژه عالی هستند. پایتون همچنین از تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها پشتیبانی می‌کند، در نتیجه فرآیند ایجاد راه‌حل‌های سفارشی منهای تلاش اضافی و سرمایه گذاری زمان را ساده‌تر می‌کند.

7. برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی/تجاری

نرم‌افزارهای سطح سازمانی یا برنامه‌های کاربردی تجاری به‌طور چشمگیری با برنامه‌های کاربردی استاندارد متفاوت هستند، زیرا در مورد اول ویژگی‌هایی مانند خوانایی، توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری را می‌طلبد. اساساً، برنامه های کاربردی تجاری به گونه ای طراحی می شوند که با نیازهای یک سازمان سازگار باشند تا نیازهای مشتریان فردی.

بنابراین، این برنامه ها باید قابلیت ادغام با سیستم های قدیمی مانند پایگاه های داده موجود و برنامه های غیر وب را داشته باشند. از آنجایی که برنامه های کاربردی تجاری توسعه می یابند، با در نظر گرفتن الزامات سفارشی برای پاسخگویی به نیازهای خاص مدل عملیاتی یک سازمان، کل فرآیند توسعه بسیار پیچیده می‌شود.

اینجاست که پایتون می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. عملکرد بالا، مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و خوانایی پایتون فقط ویژگی های مورد نیاز برای توسعه برنامه‌های تجاری کاملاً کاربردی و کارآمد هستند. علاوه بر این، پایتون ابزارهای دیگری برای توسعه برنامه‌های کاربردی تجاری دارد، مانند:

Odoo یک نرم‌افزار مدیریت همه کاره است که مجموعه کاملی از برنامه‌های مدیریت سازمانی را تشکیل می‌دهد.

Tryton، یک پلتفرم کاربردی سه لایه، سطح بالا و همه منظوره، ابزار فوق‌العاده دیگری برای ایجاد برنامه‌های کاربردی تجاری است.

8. برنامه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی

اگر زبان برنامه نویسی مبتدی وجود دارد، آن پایتون است. قبلاً بارها گفته‌ایم، و داریم آن را تکرار می‌کنیم که پایتون یک نحو بسیار ساده دارد که شبیه به زبان انگلیسی است. منحنی یادگیری کوتاهی دارد و از این رو، یک انتخاب عالی برای مبتدیان است. منحنی یادگیری آسان و سادگی پایتون دو دلیل اصلی است که باعث می شود این زبان یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در برنامه های آموزشی، چه در سطوح مبتدی و چه در سطح پیشرفته، باشد. با این حال، پایتون فقط به عنوان یک زبان مقدماتی عالی نیست – حتی توسعه دهندگان و برنامه نویسان حرفه ای در سراسر جهان به شدت به پایتون متکی هستند.

9. توسعه زبان

در طول سال‌ها، طراحی و معماری ماژول پایتون الهام‌بخش توسعه بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی جدید مانند Boo، Swift، CoffeeScript، Cobra و OCaml بوده است. همه این زبان‌ها شباهت‌های زیادی با پایتون در زمینه‌هایی مانند مدل شی، نحو، و تورفتگی دارند.

10. سیستم عامل

بله، پایتون جزء مخفی بسیاری از سیستم‌عامل‌ها است، که محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است. لینوکس اوبونتو، فدورا و رد هت در پایتون کدگذاری شده اند. معمولاً پایتون با زبان برنامه نویسی C برای طراحی و توسعه سیستم عامل ترکیب می شود.

11. برنامه های اسکراپینگ وب

پایتون ابزاری بسیار خوب برای استخراج حجم عظیمی از داده ها از وب سایت ها و صفحات وب است. داده های استخراج شده عموماً در فرآیندهای دنیای واقعی مختلف، از جمله لیست مشاغل، مقایسه قیمت، تحقیق و توسعه و غیره استفاده می شود.

BeautifulSoup، MechanicalSoup، Scrapy، LXML، Python Requests، Selenium و Urllib برخی از بهترین ابزارهای خراش دادن وب مبتنی بر پایتون هستند.

12. کاربردهای پردازش تصویر و طراحی گرافیک

در کنار تمام کاربردهایی که در بالا ذکر شد، پایتون یک مورد استفاده منحصر به فرد در برنامه های پردازش تصویر و طراحی گرافیکی نیز پیدا می کند. زبان برنامه نویسی در سطح جهانی برای طراحی و ساخت نرم افزارهای تصویربرداری دو بعدی مانند Inkscape، GIMP، Paint Shop Pro و Scribus استفاده می شود. همچنین، Python در چندین بسته انیمیشن سه بعدی مانند Blender، Houdini، 3ds Max، Maya، Cinema 4D و Lightwave استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

پس از مطالعه همه این برنامه های کاربردی چند منظوره و متنوع در دنیای واقعی پایتون، می توان نتیجه گرفت که پایتون تقریباً هر نیاز توسعه را دارد. در چند سال اخیر، برنامه‌های کاربردی پایتون در زمینه علم داده‌ها، به‌ویژه در یادگیری ماشین، جذابیت جدیدی پیدا کرده‌اند.

اگر کنجکاو هستید در مورد زبان برنامه‌نویسی پایتون، علم داده بیاموزید، می‌توانید با شرکت در دوره آموزشی پایتون جهاد دانشگاهی قزوین توانایی خود را افزایش دهید. منتظر حضور گرم شما هستیم، لینک ثبت نام دوره:

www.jedu.ir/phayton1

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code