0

آیا دهان‌شویه لازم است؟

آموزش دوره دستیار دندانپزشکی

اگرچه اکثر مردم در مورد مسواک زدن روزانه دندان‌های خود ثابت‌قدم هستند؛ اما اغلب به جز مسواک زدن از سایر روش‌های صحیح بهداشت دهان و دندان، امتناع می‌ورزند. اگر به دنبال داشتن دندان های سالم و دهانی عاری از هرگونه میکروب و اختلال هستید،  ضروری است که عادات دیگری مانند استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه را در برنامه بهداشتی خود بگنجانید.

در این مقاله سعی کردیم به دلایل توجیهی برای استفاده از دهان‌شویه اشاره کنیم. 

برای استفاده از دهان‌شویه،‌ مزایای زیادی وجود دارد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطلاعات خود را در مورد دهان‌شویه و سایر عادات دندانپزشکی افزایش دهید تا بتوانید روال دندانپزشکی ایده‌آلی برای خود ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید.

آیا واقعاً استفاده از دهان‌شویه ضروری است؟

حقیقت این است که استفاده از دهان‌شویه برای سلامت دهان و دندان خوب است اما نباید جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باشد. لازم است بدانید دهان‌شویه فواید تمیزکنندگی که می‌توانید از مسواک زدن و نخ دندان به دست آورید، ارائه نمی‌دهد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مؤثرتر از دهان‌شویه است زیرا این عادات دندانپزشکی شامل تماس مستقیم با سطوح دندان می‌شود.

حرکت و اصطکاک موهای مسواک روی دندان‌ها به حذف پلاک، باکتری و تجمع اسیدی که از چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید، کمک می‌کند.

اما اگر دهان شویه را در کنار مسواک زدن، استفاده نمایید؛‌ می‌تواند کمک شایان توحهی به   شادابی دهان سما کند.

مؤثرترین راه: دهان‌شویه همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

 به خاطر داشته باشید که استفاده از دهان‌شویه می‌تواند مفید باشد؛ زیرا به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده حفره دردهان کمک می‌کند. درنتیجه می‌تواند به‌سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک کند.

اما اگر قصد دارید از دهان‌شویه به‌عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید، توجه داشته باشید که این محلول معجزه آسا  همیشه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همراه باشد.

مزایا و معایب دهان‌شویه چیست؟

آشنایی با مزایا و معایب دهان‌شویه به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید؛ آیا دهان‌شویه ضروری است یا خیر؟

مزایای دهان‌شویه:

احساس تازگی دردهان:

استفاده از دهان‌شویه یک احساس تمیزی ایجاد می‌کند که می‌تواند بعد از غذا احساس طراوت داشته باشد. می‌توانید خیالتان راحت باشد تا بدانید که با بوی بددهان خود به دیگران توهین نمی‌کنید.

باکتری‌ها را کاهش می‌دهد:

بیشتر محصولات دهان‌شویه حاوی الکل یا سایر مواد ضد باکتری هستند. هنگامی‌که از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، به کاهش یا از بین بردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند، به این معنی که از محیط اسیدی که منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود جلوگیری می‌کنید.

حفاظت از شرایط دندان:

اگر نگرانی‌های دندانپزشکی خاصی دارید، مانند خطر بیشتر پوسیدگی یا بیماری لثه، اضافه کردن دهان‌شویه به برنامه معمول خود می‌تواند گامی اضافی برای جلوگیری از مشکلات بعدی باشد. دندان‌پزشک شما ممکن است دهان‌شویه تخصصی را به‌عنوان بخشی از برنامه درمان خانگی شما تجویز کند.

معایب دهان‌شویه:

جایگزینی برای مسواک زدن نیست:

برخی افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که دهان‌شویه کافی است و مسواک زدن خود را کاهش می‌دهند. حتی اگر دهان‌شویه احساس طراوت ایجاد می‌کند، اما مزایای مشابهی را که می‌توانید از مسواک زدن به دست آورید، ندارد.

باعث تحریک:

دهان‌شویه‌هایی با سطوح بالای الکل می‌توانند باعث تحریک لثه‌ها و بافت نرم دردهان شوند.. فقط مراقب استفاده بیش‌ازحد از آن باشید زیرا مقادیر زیاد الکل می‌تواند باعث تحریک بافت شود.

احساس سوزش:

گاهی اوقات، به دلیل احساس سوزش، نگه‌داشتن دهان‌شویه برای مدت طولانی دردهان دشوار است. بروز احساس سوزن شدن یا سوزش معمول است، اما نباید دردناک باشد.

خطر بلعیدن:

دهان‌شویه را هرگز نباید قورت داد. برای دور نگه‌داشتن دهان‌شویه از کودکان احتیاط کنید، زیرا مواد موجود در دهان‌شویه در صورت مصرف تصادفی می‌تواند خطرناک باشد.

بهترین روش‌ها برای استفاده از دهان‌شویه

هنگامی‌که از دهان‌شویه به روش صحیح استفاده می‌کنید، می‌تواند یک عادت مفید برای محافظت از لبخند شما باشد. در اینجا چند روش برتر وجود دارد که به شما توصیه می‌شود:

بعد از مسواک زدن با دهان‌شویه شستشو ندهید:

اگر از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، نیازی نیست بلافاصله پس از مسواک زدن با دهان‌شویه دهان خود را بشویید. در حالت ایدئال، فلوراید خمیردندان باید مدتی پس از مسواک زدن روی دندان‌های شما باقی بماند. بنابراین، قبل از مسواک زدن یا حداقل 30 دقیقه پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده کنید.

 دهان‌شویه و نخ دندان:

یکی از عادت‌های ایدئال استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از نخ دندان کشیدن است. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ابتدا دندان‌های خود را نخ دندان بکشید تا ذرات بین دندان‌ها را پاک‌کنید. سپس، از دهان‌شویه برای شستشوی هر چیزی که ممکن است وجود داشته باشد استفاده کنید و هم‌زمان نفس خود را تازه کنید. سپس، با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا مراقبت از دندان خود را به پایان برسانید.

خوشبوکننده سریع بعد از غذا با دهان‌شویه:

اگر بین وعده‌های غذایی زمان برای مسواک زدن ندارید، دهان‌شویه می‌تواند راه‌حلی عالی برای تازه کردن نفس شما پس از صرف غذا باشد. دهان‌شویه می‌تواند جایگزینی برای مسواک زدن در طول روز باشد، به شرطی که همچنان برنامه‌ای برای مسواک زدن دندان‌های خود دو بار در روز (معمولاً صبح و شب) داشته باشید.

بهترین دهان‌شویه چیست؟

هنگام انتخاب بهترین دهان‌شویه، مهم است که اولویت‌ها و هدف خود را برای استفاده از این دهان‌شویه در نظر بگیرید. آن‌ها به پوشاندن بوی بددهان و خوشبو شدن دهان کمک می‌کنند. و یا می‌توانید از دهان‌شویه‌های درمانی که توسط دندان‌پزشک شما تهیه می‌شود، استفاده کنید، که اهداف بالینی مانند کشتن باکتری‌ها و ایجاد محافظت از طریق استفاده از فلوراید را انجام می‌دهند.

دندان‌پزشکان چه نوع دهان‌شویه‌ای را توصیه می‌کنند؟

به دنبال محصولاتی باشید که دارای “مهر پذیرش ADA” هستند. این مهروموم به این معنی است که این محصول توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا بررسی‌شده و ازنظر اثربخشی مورد ارزیابی علمی قرارگرفته است.

اگر به دهان‌شویه نیاز دارید، دندان‌پزشک شما می‌تواند بهترین محصولات را برای نیازهای منحصربه‌فرد شما ارائه دهد.

همچنین می‌توانید بامطالعه مقالات معتبر در حوزه دندانپزشکی و مراقبت‌های دندانی دانش خود را افزایش دهید یکی از راه‌های افزایش دانش در حوزه دندانپزشکی آموزش دوره دستیار کنار دندان‌پزشک است. 

جهاددانشگاهی قزوین، با آموزش دوره دستیار دندانپزشک علاوه بر ارتقای سطح بهداشت دهان و دهان، یک فرصت شغلی خوبی برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است. 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code