0

آموزش تراش سنگ در قزوین

آموزش تراش سنگ های قیمتی

یکی از مهارت‌هایی که در جهاددانشگاهی قزوین،  به‌صورت تخصصی آموزش داده می‌شود، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.

فراگیران با آموزش این حرفه می‌توانند، درزمینههای مد و جواهرسازی فعالیت تخصصی خود را داشته باشند. آموزش تراش سنگ‌های نیمه قیمتی برای اولین بار در استان قزوین در جهاددانشگاهی برگزارشده و پس از آموزش کامل به فراگیران مدرک معتبر جهاددانشگاهی اهداء می‌شود. اگر شما هم به این حرفه علاقه‌مند هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا تراش سنگ؟

همان‌طور که می‌دانید؛ تراش سنگ، از سابقه  تاریخی غنی‌ای برخوردار است. معمولا با تراش سنگ‌های معدنی و تبدیل آن به نگین زیورآلات ساخته می‌شود که از دیرباز تاکنون مورد استفاده و علاقه مردم قرار گرفته است در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل ادامه حیات هنر تراش سنگ و یا گوهرتراشی در تمام طول تاریخ ، علاقه انسان‌ها به جواهرات بوده است.

بنابراین این مهارت، همیشه از کارآیی لازم برخوردار بوده و به نوعی می‌توان گفت که جزو مشاغل پایدار به حساب می‌آید.

 آموزش تراش سنک‌های نیمه قیمتی، مهارتی است که با آن می‌توان وارد صنعت مد شد و به درآمدزایی رسید. بنابراین آموزش این دوره برای افرادی که به رشته های هنری علاقه‌مند هستند توصیه می‌شود.

گذری به تاریخ تراش سنگ!

یکی از قدیمی‌ترین جواهرات ساخته شده به‌دست بشر، مهره‌هایی به نخ کشیده شده از صدف حلزون یا ناساریوس کراسیانوس است که اخیراً کشف‌شده‌اند . این جواهرات در غاری به نام بلومبوس واقع در آفریقای جنوبی کشف و به اواسط عصر حجر حدود ۷۵ هزارتا ۱۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.
در زمان قدیم هنرمندان و صنعت گران، با قرار دادن صدف‌ها روی رشته‌های کنفی کلاه‌ها گرفته تا تاج‌های سلطنتی ، این هنر زیبا را به نمایش می‌گذاشتند.
در خلال گذر زمان و کشف پی‌درپی سنگ‌های گران‌بها، فلزات قیمتی، مواد و مصالح زینتی، با ارتقاء دست‌افزارها و اضافه شدن علم متالوژی  این فرصت ایجاد شد که جواهری زیبا و چشم‌نواز ساخته شود.  امروزه از طلا، نقره همراه سنگ‌های قیمتی ، نیمه قیمتی و مصنوعی، جواهراتی زیبا ، خاص و شگفت‌انگیز ساخته می‌شود که می‌تواند با طراحی خاص و ویژه توجه همه را جلب کند.

روند ساخت جواهرات، در سه دهۀ اخیر، بیش از هر زمان دیگری پیشرفت داشته است. شاید برایتان جالب باشد که ابتدا ماهرانه‌ترین جواهرات، بر روی موم حکاکی می‌شدند و امروزه، جهان شاهد آثاری فوق‌العاده زیبا و ظریف است.
افرادی که جواهرات می‌خرند برای بیان شخصیت خود، استایل زیبا و یا ساختن یک بیانیۀ هنری از آن بهره می‌برند.

از ابتدای  خلق گوهرتراشی، جواهرت به‌عنوان یک کالای لوکس و محبوب در جشن‌ها و مناسبت‌های خاص و خیلی ویژه  پوشیده می‌شدند و یا  به‌عنوان هدیه و یا یادگاری نگه‌داشته می‌شدند.

 مراحل تراش سنگ

برای تبدیل یک سنگ قیمتی خام به یک گوهر که قابل‌استفاده در جواهرات باشد، باید سه مرحله را گذراند

·         برش سنگ سخت : مرحله‌ای برای جداسازی بهترین و خالص‌ترین قسمت از یک سنگ قیمتی خام

·         تراش سنگ قیمتی: همان گوهرتراشی است که روش‌ها و فن‌های مختلفی دارد

·         صیقل دهی سنگ‌تراش خورده : این مرحله، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و جلوه و درخشندگی نهایی کار را بروز می‌دهد.

 

انواع تراش سنگ

تراش فست: تراش گوهر فست در مورد سنگ‌هایی از قبیل فلامک، مارکیز، باگت، اوال و برلیان کاربرد دارد و در ایران به این قبیل تراش اصطلاحاً تراش فست می‌گویند.

تراش گنبدی: تراش به روش گنبدی دارای بیشترین کاربرد درزمینهٔ انگشتری است. تراش گنبدی به‌صورت نیم‌کره به حالت دایره و بیضی صورت می‌گیرد و از سنگ‌هایی مثل عقیق و فیروزه برای این قبیل تراش‌ها بهره می‌برند.

تراش تخت: از تراش تخت در سنگ‌های قیمتی مانند سنگ یونیکس یا عقیق سیاه بهره می‌گیرند. تراش تخت به‌صورت مسطح و باضخامتی حدود ۱ تا ۴ میلی‌متر در انواع مختلف شکل‌های دایره‌ای، مربع، مستطیل و بیضی است.همچنین این نوع تراش بیشترین کاربرد را در انواع مختلف زیورآلات دارد.

تراش هنری: در تراش هنری از طرح‌های پرکار و پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که شامل تندیس‌ها و گل‌ها است.

تراش فانتزی: از این نوع تراش در سنگ گوهرهایی که در گردنبندها و گوشواره‌ها بکار می‌روند، استفاده می‌شود. در تراش فانتزی از طرح‌های مثل خورشید، ماه، اشک، قلب،گل و ستاره استفاده می‌شود که به شکل‌های دفرمه و سلیقه‌ای درمی‌آیند.

برای تبدیل‌شدن به یک گوهرتراش می‌توان از هر مرحله‌ای شروع کرد ولی علاقه‌مندی، تنها پیش‌شرط شروع این حرفه است. البته داشتن آگاهی کافی از سنگ‌های قیمتی و علم گوهرشناسی، آشنایی با ابزارهای گوهرتراشی و داشتن ذائقۀ هنری، به درخششتان در این مسیر بسیار کمک خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code