0

تربیت مربی هنر کودک

تربیت مربی هنر کودک

نویسنده: یونس بیگی      زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • کار با کودک
  • اهمیت نحوه برخورد با کودکان
  • چه کسانی نیاز دارند مربی هنر کودک باشند؟
  • چه مواردی را آموزش می بینیم؟

کار با کودک

کودک بالقوه خلاق و آفریننده است. او از محیط می‌گیرد، با مجموعه توانایی‌ها، وتجربه‌های قبلی خود درهم می‌آمیزد و بروز آن چیزی است، خاص خودش. این کودک به تمام عرصه‌های هنر که در اطراف اوست، ارتباط پیدا می‌کند. از آن جا که وسیله اثرپذیر و اثرگذار برای ترسیم در کنار اکثریت قریب به اتفاق کودکان قرار دارد، فرصت بیشتری برای بررسی ویژگی‌های ترسیمی کودکان به‌وجود آمده است.

متاسفانه تجربه‌های مرتبط با کار در حوزه هنر خصوصا برای کودکان در کشور ما محدود است و گاها به نقاشی و خمیربازی و گاهی نمایش و شاید اندکی هم به موسیقی محدود شده است که عموما این تجربیات به صورت کامل حتی آموخته و منتقل نمی شوند و صرفا در اندازه ای سطحی به آن ها پرداخته می شود.

جهاددانشگاهی استان قزوین با برگزاری دوره‌های «تربیت‌ مربی هنر کودک» در تلاش است با تغییر نگرش و دیدگاه عمومی نسبت به روش های مواجه با کودکان در امور هنری و با برقراری کارگاه‌های تکمیلی در تربیت نیروهایی خلاق و توانمند در این عرصه بکوشد.

اهمیت نحوه برخورد با کودکان

بسیاری از روانشناسان و متخصصین حوزه کودک امروزه بر این باورند که اغلب رفتارهای مثبت یا منفی افراد در بزرگسالی ریشه در کودکی آن ها دارد، چه بسا که بسیاری از این ریشه ها آنقدر مستحکم هستند که گاهی افراد با مدت ها تلاش نیز نمی توانند بسیاری از عادت های خود را کنار گذاشته یا تغییر دهند.

نوع دیدگاه افراد در بزرگسالی هم همانطور که معلول عوامل بسیاری از جمله محیط اجتماعی، شرایط فرهنگی و سیاسی و بسیاری موارد دیگر می باشد، به رفتارها و عادت های زمان کودکی نیز بی ارتباط نیست به همین دلیل اگر می خواهیم کودکانمان در آینده بتوانند زندگی رو به رشد و موفقی داشته باشند باید در این مسیر به آن ها برای کشف و پرورش استعدادهایشان کمک کنیم.

این مهم تنها در صورتی حاصل می شود که ما تنها پدر، مادر یا یکی از افراد نزدیک آن کودک نباشیم بلکه در هر کدام از این جایگاه ها که قرار داریم باید آموخته باشیم که در مواقع مختلف باید چه برخوردی با کودکمان داشته باشیم، چگونه متوجه بشویم که فرزندمان چه می خواهد و در کدام مسیر می تواند موفق تر باشد، بدون دانستن این سوال و جواب ها و بسیاری سوال های دیگر ممکن است ناخواسته تمام تلاش هایمان برای زندگی خوشحال و پر از موفقیت فرزندمان را مورد لطمه قرار دهیم.

چه کسانی نیاز دارند مربی هنر کودک باشند؟

هر انسان در تمام دوران زندگی اش اولین نفراتی که می شناسد پدر و مادرش هستند، پس اولین مخاطب برای دوره تربیت مربی هنر کودک والدین کودکان هستند، چه کسانی که در حال حاضر والد فرزندی می باشند چه کسانی که در آینده تصمیم دارند که فرزند دار شوند چرا که همانطور که گفتیم پدر و مادر نخستین مربیان هر کودکی هستند؛ در وهله بعد کسانی که می خواهند در مهدکودک یا مدارس به عنوان مربی یا آموزگار یا مدیر یا ناظم مشغول به کار شوند بایستی آموزش نحوه برخورد با کودکان را در دوره های تربیت مربی هنر کودک گذرانده باشند.

در حوزه کودک اما افراد بسیاری هستند که اگرچه مستقیما و به صورت فیزیکی با کودکان در ارتباط نیستند اما حوزه شغلی شان تماما به کودکان مرتبط است، به طور مثال هنرمندان در حوزه های مختلف از جمله سینما یا تئاتر، تصویرگران کتاب های کودک، دانشجویان رشته های مختلف هنر، نویسندگان کتاب کودک، مربیان حوزه های مختلف هنر از جمله نقاشی کودک، مدیران حوزه آموزش و پرورش، مسئولین و برنامه ریزان حوزه کودک و نوجوان و بسیاری از افراد دیگر می توانند بالقوه مخاطبین دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک باشند.

چه مواردی را آموزش می بینیم؟

سرفصل های دوره تربیت مربی هنر کودک به طور کلی به مهارت هایی همچون نمایش خلاق، پرورش خلاقیت، تحلیل نقاشی، بازی نقاشی و روانشناسی رشد می پردازد که طی دوره با هر کدام از آن ها و مطالبی که زیرشاخه آن ها قرار می گیرد بیشتر آشنا خواهیم شد.

جهاد دانشگاهی استان قزوین مفتخر است که امروز با بهره گیری از بهترین اساتید حوزه کودک و نوجوان آموزش تربیت مربی هنر کودک را در فهرست دوره های خود قرار داده است تا علاقمندان به این حوزه در شهرستان قزوین و شهرستان های اطراف بتوانند با کمترین هزینه و آسان ترین شرایط دوره فوق را بگذرانند و در نهایت با استفاده از مدرک معتبر و بین المللی جهاد دانشگاهی در صورت نیاز وارد بازار کار این حوزه شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code