0

خانواده  ISO 9001, 2015 مدیریت کیفیت

دوره ایزو 9001

نویسنده: خانم خنجری       زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • آشنایی با ISO 9001
  • علت استفاده از ISO 9001
  • کاربردهای ISO 9001
  • استانداردهای ISO 9001

برای سازمان هایی که می پرسند چگونه کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و به طور مداوم انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند، ISO پاسخی دارد. خانواده ISO 9001 با توجه به جنبه های مختلف مدیریت کیفیت و حاوی برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است.

دوره اموزشی ایزو 9001 جهاد دانشگاهی واحد قزوین

ISO

برای سازمان هایی که می پرسند چگونه کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و به طور مداوم انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند، ISO پاسخی دارد. خانواده ISO 9001 با توجه به جنبه های مختلف مدیریت کیفیت و حاوی برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است.

استانداردهای سیستم مدیریت

ارائه مدلی برای دنبال کردن هنگام راه‌اندازی و راه‌اندازی یک سیستم مدیریت، در مورد نحوه کار MSS و مکان‌هایی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اطلاعات بیشتری کسب کرد.

چرا ISO 9001؟

ISO 9001 معیارهای یک سیستم مدیریت کیفیت را تعیین می کند و تنها استانداردی در خانواده است که می تواند گواهی شود (اگرچه این یک الزام نیست). هر سازمانی اعم از بزرگ یا کوچک بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت آن می تواند از آن استفاده کند. در واقع، بیش از یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.

این استاندارد بر اساس تعدادی از اصول مدیریت کیفیت از جمله تمرکز قوی مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت ارشد، رویکرد فرآیند و بهبود مستمر است. این اصول با جزئیات بیشتری در اصول مدیریت کیفیت ISO توضیح داده شده است. استفاده از ISO 9001 کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان محصولات و خدمات ثابت و با کیفیت خوب را دریافت می کنند، که به نوبه خود مزایای تجاری زیادی را به همراه دارد.

ساختن موفقیت از طریق مردم

این یک چیز است که مردم را با خود همراه کنید، اما چگونه کارکنان خود را با انگیزه، سازنده و شاد نگه دارید؟ استانداردهای ISO راه حل هایی برای مدیریت بهتر نیروی کار شما دارند.

برای شرکت های کوچک – چه باید کرد؟

این کتابچه راهنمای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) را برای توسعه و پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت کیفیت موثر بر اساس ISO 9001:2015 – سیستم‌های مدیریت کیفیت – الزامات، راهنمایی می‌کند.

در حالی که الزامات ذکر شده در ISO 9001:2015 برای سازمان ها صرف نظر از اندازه آن در نظر گرفته شده است، این کتابچه راهنما بر این تمرکز دارد که چگونه SME ها می توانند حداکثر بهره را از این استاندارد ببرند. قبل از اینکه شما را در فرآیند پیاده سازی راهنمایی کند، درک روشنی از چیستی سیستم مدیریت کیفیت و الزامات آن فراهم می کند.

برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​که از نسخه قبلی ISO 9001 استفاده می‌کنند، این کتابچه به شما کمک می‌کند تا سیستم فعلی خود را اصلاح کنید تا با الزامات بیان شده در نسخه 2015 هماهنگی بیشتری داشته باشید.

آیا سازمان من به گواهی ISO 9001 نیاز دارد؟

بررسی عملکرد سیستم یک بخش حیاتی از ISO 9001 است. توصیه می شود که یک سازمان ممیزی های داخلی را برای بررسی نحوه عملکرد سیستم مدیریت کیفیت خود انجام دهد. یک سازمان ممکن است تصمیم بگیرد که از یک سازمان صدور گواهی مستقل دعوت کند تا تأیید کند که مطابق با استاندارد است، اما هیچ الزامی برای این کار وجود ندارد. از طرف دیگر، ممکن است از مشتریان خود دعوت کند تا خودشان سیستم کیفیت را بررسی کنند.

23 سپتامبر 2015

 آخرین ویرایش ISO 9001، استاندارد سیستم های مدیریت کیفیت شاخص ISO، به تازگی منتشر شده است. این کار بیش از سه سال کار بازنگری توسط کارشناسان از نزدیک به 95 کشور شرکت کننده و مشاهده کننده به پایان می رسد تا استاندارد را با نیازهای مدرن به روز کند.

با بیش از 1.1 میلیون گواهی صادر شده در سراسر جهان، ISO 9001 به سازمان ها کمک می کند تا به مشتریان نشان دهند که می توانند محصولات و خدمات را با کیفیت خوب ارائه دهند. همچنین به عنوان ابزاری برای ساده کردن فرآیندهای آنها و کارآمدتر کردن آنها در کاری که انجام می دهند عمل می کند. سرپرست دبیرکل ایزو کوین مک کینلی توضیح می دهد: «ISO 9001 به سازمان ها اجازه می دهد تا با دنیای در حال تغییر سازگار شوند. توانایی سازمان برای جلب رضایت مشتریان خود را افزایش می دهد و پایه ای منسجم برای رشد و موفقیت پایدار فراهم می کند.

نسخه 2015 تغییرات مهمی را نشان می دهد، که نایجل کرافت، رئیس کمیته فرعی ISO که استاندارد را توسعه و تجدید نظر کرده است، از آنها به عنوان یک فرآیند “تکاملی و نه انقلابی” یاد می کند. ما به تازگی ISO 9001 را محکم وارد قرن بیست و یکم می کنیم. نسخه های قبلی ISO 9001 کاملاً تجویزی بودند، با الزامات بسیاری برای رویه ها و سوابق مستند. در نسخه‌های 2000 و 2008، ما بیشتر بر روی مدیریت فرآیندها تمرکز کردیم و کمتر روی مستندسازی.

ISO 9001 – در زنجیره تامین به چه معناست؟

راهنمای مفید ایزو 9001 برای کسانی که در انتخاب تامین کنندگان شرکت دارند و به شما کمک می کند حداکثر استفاده را از استاندارد به عنوان ابزار زنجیره تامین داشته باشید.

کاربردهای خاص بخش ISO 9001

ISO دارای مجموعه ای از استانداردها برای سیستم های مدیریت کیفیت است که بر اساس ISO 9001 و با بخش ها و صنایع خاص تطبیق داده شده است. این شامل:

ISO 13485:2016 | تجهیزات پزشکی – سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات برای اهداف نظارتی

ISO/TS 54001:2019 | سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات خاص برای استفاده از ISO 9001:2015 برای انتخابات …

ISO 18091:2019 | سیستم‌های مدیریت کیفیت – دستورالعمل‌هایی برای کاربرد ISO 9001 در دولت محلی

ISO/TS 22163:2017 | کاربردهای راه آهن – سیستم مدیریت کیفیت – الزامات سیستم مدیریت تجاری برای سازمان های ریلی: …

ISO 29001:2020 | صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی – سیستم‌های مدیریت کیفیت خاص بخش – الزامات…

ISO/IEC/IEEE 90003:2018 | مهندسی نرم‌افزار – دستورالعمل‌هایی برای کاربرد ISO 9001:2015 در نرم‌افزارهای کامپیوتری

استانداردهای موفقیت در ویتنام با ISO 9001

مطالعه نشان می دهد که سیستم مدیریت کیفیت ISO (QMS) یک ابزار پشتیبانی موثر برای ترویج اصلاحات اداری در سازمان های اداری دولتی است.

تقریباً 15 سال از زمانی که ویتنام گام جسورانه ای را برای پیاده سازی ISO 9001، یکی از محبوب ترین استانداردهای جهان، در بین آژانس ها و سازمان های دولتی خود برداشت، می گذرد.

ارزیابی اخیر با هدف ایجاد مزایا و کارایی در سراسر خدمات عمومی، ارزش ISO QMS را در فعالیت‌های مدیریت دولتی در خدمت سازمان‌ها و افراد تأیید کرده است.

عضو ISO برای ویتنام، STAMEQ، دریافت که استانداردهای ISO از اهداف توسعه کشور حمایت کرده است.

استفاده از سیستم مدیریت کیفیت اثرات عملی در راستای روند ایجاد یک مدیریت مدرن در جهت باز بودن و شفافیت برای رفع نیازهای یکپارچگی اقتصادی ویتنام داشته است و به طور موثر از برنامه اصلاحات اداری دولت حمایت می کند.

در سال 2021، ISO 9001:2015 توسط گروهی از کارشناسان مسئول حفظ آن به عنوان پیشرو QMS در جهان بررسی و تایید شد. در ویتنام، استفاده از آن (به عنوان TCVN ISO 9001) نشان داده شده است که به دولت های محلی کمک می کند تا سطح بالایی از خدمات را همزمان با بهبود پایداری حفظ کنند.

به عنوان بخشی از ارزیابی خود، STAMEQ معتقد است که ISO 9001 مدل ها و ابزارهای تشخیصی را برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت جامع ارائه می دهد که به کارآمد و قابل اعتماد کردن دولت محلی کمک می کند.

برخی از نتایج و مزایای کلیدی مشاهده شده در طول پنج سال گذشته شامل سیستمی از سازمان ها و سازمان های تحت سیستم اداری دولتی با هدف ایجاد، بکارگیری، حفظ و بهبود QMS در تقریباً همه وزارتخانه ها و مناطق (91٪ وزارتخانه ها و 98.4) است. ٪ مناطق).

علاوه بر پیاده‌سازی سیستم اسناد حقوقی، اسناد راهنمایی برای اجرای نظام‌های حرفه‌ای، مدیریت دولتی و مالی، رویکرد روشمندی به کار گرفته شده است که رویه‌ها و زمان‌های پردازش را در همه انواع سازمان‌ها ساده و کوتاه کرده است.

استفاده از QMS ISO به عنوان یک سهم عمده در جهت بهبود خدمات عمومی، ارائه یک رویکرد هماهنگ، “یک مرحله ای” برای مقررات دولتی، که شفافیت و سادگی را به عنوان عناصر مهم در ایجاد اعتماد و رضایت در خدمات عمومی به رسمیت می شناسد، دیده می شود.

علاوه بر ایجاد شرایط مساعد برای دیجیتالی کردن و مدیریت سوابق رسمی، ISO 9001 ثابت کرده است که یک ابزار پشتیبانی موثر برای اصلاحات اداری سازمان‌های دولتی است. اینها مراحل مهمی هستند زیرا ویتنام شروع به ایجاد یک سیستم دولت الکترونیکی و دیجیتالی کردن بیشتر فرآیندها و رویه های اداری دولتی می کند.

استفاده از ایزو 9001 در سراسر جهان موثر بوده است، با مزایای ویژه ای که از منظر اجتماعی حساس تلقی می شوند، مانند انتساب حقوق کاربری زمین، صدور مجوز ساخت و ساز و گواهی ثبت کسب و کار، و ثبت و تایید تولد. این مطالعه مشاهده کرد که در بین وزارتخانه‌ها، بخش‌ها و مناطق، علاقه به استفاده از ISO 9001 در طول پنج سال گذشته سال به سال افزایش یافته است. در عین حال، فعالیت‌های بازرسی و گزارش‌دهی به‌عنوان عوامل حمایتی مهم در دستیابی به نمرات خوب در رتبه‌بندی همتایان (PAR)، شاخصی برای اصلاحات اداری با هدف بهبود مستمر خدمات اداری در ویتنام تأیید شده‌اند.

برای تبدیل شدن به بهترین و بهترین باقی ماندن، سازمان ها به یک سیستم مدیریتی نیاز دارند که به آنها کمک کند بهترین محصولات و خدمات را برای بازار ارائه دهند و در عین حال نیازهای محیطی را که در آن کار می کنند در نظر بگیرند. برخی از پایه های یک استراتژی موفق، ISO 9001 برای مدیریت کیفیت و ISO 14001 برای مدیریت زیست محیطی است.

اگر علاقه مند به ISO 9001 هستید و قصد کسب مدرک ISO 9001 را دارید،میتوانید با مراجعه به سایت جهاد دانشگاهی واحد قزوین در دوره های ما شرکت کنید.

کسب اطلاعات بیشتر در سایت

ثبت نام از طریق پیج اینستاگرام

شماره تماس: 9-33376797-028

منبع:

https://www.iso.org/iso-9001-quality-management.html

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code