0

گسترش وظیفه کیفیت یا QFD چیست؟

jedu.ir

گسترش وظیفه کیفیت(QFD)

  • QFD چیست؟
  • چگونه خانه کیفیت بسازیم((QFD
  • مراحل فرایند QFD
  • نحوه استفاده از خانه کیفیت
  • چرا تیم ها از QFD استفاده میکنند؟

استقرار تابع کیفیت (QFD) (مقدمه)

همچنین نامیده می شود: برنامه ریزی محصول ماتریسی، ماتریس های تصمیم گیری، مهندسی مشتری محور

هر سازمانی مشتریانی دارد. برخی فقط مشتریان داخلی، برخی فقط مشتریان خارجی و برخی هر دو دارند. هنگامی که برای تعیین آنچه باید انجام دهید تا مشتریان خود را راضی یا حتی خوشحال کنید، کار می کنید، استقرار عملکرد با کیفیت یک ابزار ضروری است.

زمینهQFD یک روش متمرکز برای گوش دادن دقیق به صدای مشتری و سپس پاسخگویی مؤثر به آن نیازها و انتظارات است.QFD اولین بار در اواخر دهه 1960 در ژاپن به عنوان شکلی از تجزیه و تحلیل علت و معلولی توسعه یافت، QFD در اوایل دهه 1980 به ایالات متحده آورده شد. محبوبیت اولیه خود را در نتیجه موفقیت های متعدد در صنعت خودرو به دست آورد.

روش در QFD، کیفیت معیاری برای سنجش رضایت مشتری از یک محصول یا خدمات است. QFD یک روش ساختاریافته است که از هفت ابزار مدیریت و برنامه ریزی برای شناسایی و اولویت بندی سریع و موثر انتظارات مشتریان استفاده می کند.با شروع ماتریس اولیه که معمولاً خانه کیفیت نامیده می شود، روش QFD بر مهمترین ویژگی ها یا کیفیت های محصول یا خدمات تمرکز دارد. اینها از شگفتی ها، خواسته ها و بایدهای مشتری تشکیل شده اند.

jedu.ir

چگونه خانه کیفیت بسازیم (QFD)هدف هر محصول توسعه‌یافته رفع نیاز مشتری خاص است، اما تعیین دقیق نیاز مشتریان دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بدون درک واضح از نقاط درد مشتری، فرآیند توسعه می تواند از همان ابتدا متورم، نادرست یا به سادگی محکوم به فنا شود.استقرار تابع کیفیت (QFD) روشی است که در پاسخ به این مشکل ایجاد شده است:

این روش بر ارائه یک چارچوب روشن برای رسیدگی به نیازهای مشتری متمرکز است که با ماتریسی به نام خانه کیفیت شروع می شود. استقرار عملکرد با کیفیت چیست؟گسترش عملکرد کیفیت. این یک نام بسیار فنی برای فرآیندی است که اساساً به مشاغل کمک می کند تا صدای مشتری (VOC) را در توسعه محصول ادغام کنند. این روش می تواند مزایای بسیاری را ارائه دهد – به شما کمک می کند: ·

 مشتریان را درک کنید: اغلب، مشتریان حتی نمی‌دانند چه می‌خواهند یا چه نیازی دارند. هدف استقرار عملکرد کیفیت درک بهتر مشتریان نسبت به خودشان است. پیش بینی کنید که مشتریان چگونه ارزش یک محصول را درک می کنند: فیجت اسپینرها را به خاطر دارید؟ فیجت اسپینرها به عنوان پادزهری برای ADD، اضطراب و اوتیسم ساخته شدند، اما اکثریت قریب به اتفاق مشتریان از آنها فقط به عنوان حواس پرتی کلاس (و/یا سلاحی در تعطیلات) استفاده می کردند. درک اینکه مشتریان چگونه ارزش محصول شما را قضاوت می کنند در کل فرآیند توسعه کلیدی است.

از ذینفعان خرید به دست آورید: همه حوزه های سازمان باید از نیازهای مشتریان مطلع شوند تا بتوانند فرآیندهایی را برای توسعه، بازاریابی و فروش به این نیازها ایجاد کنند.·از نیازهای مشتری برای توسعه اهداف استفاده کنید: بدون تعیین اهداف عملکرد، هیچ راهی برای اندازه گیری اینکه محصول چقدر نیازهای مشتری را برآورده می کند وجود ندارد. معیارهای عملکرد (CTQs)، مفاهیم، ویژگی‌های طراحی، پارامترهای فرآیند و کنترل‌های تولید را در نظر بگیرید.· 

  الزامات سند: این مزیت باید خود را نشان دهد: بدون مستندسازی الزامات، نیازهای مشتری صرفاً یک بازی تلفنی است که می تواند از بخش به بخش دیگر به اشتباه تفسیر شود.· ارائه ساختار: بخش جلویی توسعه محصول می تواند به سرعت در ناکارآمدی غرق شود. QFD منطق و ساختار را فراهم می کند تا توسعه بتواند رویکردی عمدی داشته باشد. اولویت بندی منابع: QFD به شما این امکان را می دهد که مهم ترین نواحی را برای مشتری و نتیجه نهایی مشخص کنید، سپس منابع را به درستی به آن مناطق اختصاص دهید.

همانطور که می بینید، هر یک از جنبه های QFD به سمت همان “ستاره شمالی” اشاره دارد – آنچه که سازمان شما به عنوان نیازهای مشتریان شما درک می کند، بر اساس بازخورد از نظرسنجی ها، گروه های متمرکز، مصاحبه ها، و غیره. این نیازهای مشتری جهت گیری های شما هستند. سازمان باید برای توسعه یک محصول موفق دنبال کند.

QFD

مراحل فرآیند QFDکل فرآیند QFD بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، اما در اینجا مراحل اساسی وجود دارد:

1. تعریف محصول: این مرحله شامل جمع‌آوری VOC (از طریق مصاحبه، گروه‌های متمرکز و روش‌های مرتبط) و تعیین چگونگی تبدیل آن نیازهای مشتری به ویژگی‌های محصول یا الزامات طراحی است. خانه کیفیت در این مرحله قرار می گیرد.

2. توسعه محصول: در طول این مرحله، تیم‌ها مشخصات محصول اولویت‌بندی شده در خانه کیفیت را به ویژگی‌های قطعات و مونتاژ ترجمه کرده و الزامات عملکردی را تعریف می‌کنند.3.

توسعه فرآیند: در طول این مرحله، شرکت فرآیندهای تولید و مونتاژ را برای برآوردن مشخصات محصول طراحی خواهد کرد.4.

کنترل کیفیت فرآیند: در نهایت، کسانی که از فرآیند QFD استفاده می‌کنند، ویژگی‌های حیاتی را شناسایی کرده و کنترل‌ها، بازرسی‌ها و آزمایش‌هایی را برای اطمینان از برآورده شدن آن ویژگی‌ها توسعه می‌دهند.

 

QFD

خانه کیفیت چیست؟

خانه کیفیت QFD ممکن است شبیه یک طراح لباس فرانسوی به نظر برسد، اما در واقع صدای ابزار تحلیل مشتری است. از طریق عوامل متعدد، از جمله تحقیقات رقبا و سطح اهمیت هر نیاز مشتری، می توانید تعیین کنید که کدام مشخصات محصول اولویت دارند.نحوه استفاده از قالب خانه کیفیتبیایید روند گردآوری یک نمونه خانه کیفیت را برای شرکتی که یک گوشی هوشمند جدید می‌سازد، مرور کنیم.

1. نیازهای مشتری و رتبه بندی را اضافه کنیددر سمت چپ خانه کیفیت، بر اساس تحقیقات خود مهمترین نیازهای مشتری را وارد خواهید کرد. به عنوان مثال، در این مثال خانه کیفیت، مشتریان هنگام خرید گوشی هوشمند به ویژگی های زیر اهمیت می دهند:

 اندازه·

  سبک وزن· 

آسان برای استفاده

 قابل اعتماد

ارزان· 

 صفحه نمایش بزرگ· 

باتری طولانی مدت·

 دوربین با کیفیت بالا در کنار نیازهای مشتری که فهرست کرده‌اید، اهمیت هر یک از الزامات را در مقیاس 1 تا 5 رتبه‌بندی کنید. مشتریان ممکن است چندین ویژگی با اهمیت را رتبه‌بندی کنند، بنابراین اشکالی ندارد که چندین 5 یا چند 4 داشته باشید. رتبه‌بندی‌ها نیز نباید اعداد کامل باشند. در سمت راست، درصد رتبه‌بندی اهمیت مشتری را برای هر نیاز محاسبه می‌کنید. امتیاز داده شده به یک شرط (1 تا 5) را تقسیم بر مجموع همه رتبه ها در نظر بگیرید.

2. فهرست الزامات طراحیبه صورت افقی بالای ماتریس رابطه، الزامات طراحی محصول مانند وزن، هزینه تولید و سیستم عامل را اضافه خواهید کرد.

3. رابطه بین نیازهای مشتری و الزامات طراحی را بسنجیددر ماتریس رابطه، تشخیص خواهید داد که هر یک از پارامترهای طراحی چقدر بر نیاز مشتری تأثیر می گذارد. از نمادهای زیر استفاده کنید:

به عنوان مثال، اگر مشتریان گوشی هوشمند ارزان‌تری را بخواهند، هزینه تولید به شدت به قیمت آن کمک می‌کند. سیستم عامل، باتری و شیشه به کار رفته در محصول نیز بر هزینه کلی مشتریان تأثیر می گذارد، اما نه به شدت.هنگامی که ماتریس رابطه را پر کردید، می توانید رتبه اهمیت و درصد اهمیت را برای هر نیاز طراحی اضافه کنید. برای محاسبه رتبه اهمیت، درصد اهمیت را با امتیاز رابطه برای هر نیاز مشتری ضرب کنید.

(در مثال ما، “اندازه” دارای 4٪ رتبه بندی اهمیت مشتری و 9 امتیاز رابطه است، بنابراین مجموع 0.36 خواهد بود.) برای رتبه بندی اهمیت، این مجموع را با هم اضافه کنید. پس از محاسبه تمام رتبه‌بندی‌های اهمیت، می‌توانید هر رتبه را تقسیم بر مجموع درصدهای خود بگیرید. الزامات دارای بالاترین رتبه بندی یا درصد به احتمال زیاد ویژگی هایی هستند که شرکت شما باید آنها را در اولویت قرار دهد یا بیشتر روی آنها سرمایه گذاری کند

4. ماتریس همبستگی را کامل کنیدماتریس همبستگی تعیین خواهد کرد که چگونه الزامات طراحی به یکدیگر کمک می کنند و مانع آن می شوند.در بالای هر طرح مورد نیاز، مشخص می‌کنید که بهتر است ویژگی پایین‌تر (فلش پایین) یا بالاتر (فلش بالا) باشد. به عنوان مثال، ترجیح داده می شود که وزن یک گوشی هوشمند کمتر باشد، بنابراین مثال شامل یک فلش رو به پایین است. از طرف دیگر، بهتر است باتری بالاتر باشد (دوام بیشتری داشته باشد)، بنابراین مثال House of Quality شامل یک فلش رو به بالا است. این رتبه بندی ها قابل تفسیر هستند.

. تحقیقات رقبا را اضافه کنیددر نهایت، ارزیابی رقابتی نشان می‌دهد که شرکت‌ها در حال حاضر چگونه برای هر یک از نیازهای مشتریان شما رتبه‌بندی می‌کنند، بنابراین می‌توانید تعیین کنید که چه چیزی نادیده گرفته شده است و چگونه می‌توانید از مزیت رقابت خود بهره ببرید. ماتریس همبستگی و تحقیقات رقبا بر رتبه‌بندی‌های اهمیت تأثیر نمی‌گذارند، اما بینش بیشتری ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند نیازهای مشتری و نیازهای طراحی را بسنجید.خودشه! خانه کیفیت شما اکنون تکمیل شده است. این ماتریس راهنمای شما برای تعیین اینکه محصول شما کاملاً باید چه چیزی داشته باشد تا بتواند نیازها و خواسته های مشتریان شما را جلب کند، خواهد بود. همچنین ابزار مفیدی برای مستندسازی صدای مشتری و حفظ تمامی فرآیندها در مسیر تولید خواهد بود.

چرا تیم ها از QFD استفاده می کنند؟

QFD و House of Quality ممکن است کار زیادی به نظر برسد – چرا تیم شما باید فرآیند دشوار تعیین نیازهای مشتری و توسعه به سمت نیازها را طی کند؟ ما جواب گرفتیم اگر هر یک از موارد زیر برای کسب و کار شما صدق می کند، QFD گزینه خوبی است:

رضایت مشتری هدف اصلی سازمان شماست. تاخیر در توسعه وجود داشته است.ارتباطات بین بخشی در مورد نیازهای مشتری ضعیف است.

تصمیمات محصول و فرآیندد دستورالعمل های روشنی نداشته اند. هیچ تعریف واضح و مستندی از محصول وجود ندارد. شما وارد بازار جدیدی می شوید. این محصول آنطور که انتظار می رفت عملکرد خوبی ندارد. محصول در حال تبدیل شدن به یک کالا است یا مردم آن را قبلاً به عنوان یک کالا می بینند. شما بیش از یک مشتری با نیازهای متفاوت دارید.

همچنین در نظر بگیرید که هر چه مدت زمان بیشتری برای توسعه یک محصول و عرضه آن به بازار طول بکشد، منابع بیشتری برای توسعه سرمایه گذاری می شود. سریعتر و کارآمدتر کردن فرآیند توسعه تنها به نفع سازمان شماست. آموزش QFDبا شرکت در دوره های جهاد دانشگاهی قزوین ، می توانید استفاده از QFD را شروع کنید و ساخت خانه کیفیت خود را سریعتر شروع کنید. با استفاده از آموزش های ما، می‌توانید خانه‌ای با کیفیت ایجاد کنید و پیشرفت را به چشم خود ببینید و لذت ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code