0

رویت چیست و چه کاربردی دارد؟

رویت چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب:

  • مقدمه

  • فرق بین Revit و AutoCad چیست؟

  • رویت در معماری

  • رویت برای طراحان و پیمانکاران

  • بازار کار و موقعیت شغلی

مقدمه:

اگر در معماری، مهندسی یا صنعت ساخت و ساز کار می‌کنید، ممکن است در مورد Revit شنیده باشید. با این حال، همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی ندارند. در این مقاله، در مورد اینکه Revit چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود، صحبت خواهیم کرد.Revit یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان تجاری  توسط شرکت Autodesk است. عموماً توسط معماران، مهندسان سازه، مهندسان مکانیک، برق و لوله کشی ، طراحان و پیمانکاران استفاده می شود. Autodesk Revit به کاربران اجازه می دهد تا مدل های سه بعدی را با جزئیات استثنایی ایجاد، ویرایش و بررسی کنند.

فرق بین Revit  و Autocad  چیست؟

Revit اغلب با AutoCAD، نرم افزار CAD Autodesk که در صنعت AEC نیز استفاده می شود، مقایسه می شود. با این حال، در حالی که اکثر متخصصان AEC از Revit و AutoCAD به طور همزمان استفاده می کنند، این دو کاملاً متفاوت هستند. اتوکد یک نرم افزار طراحی است که به کاربران خود امکان ایجاد نقشه های سه بعدی و دو بعدی را با کمک کامپیوتر می دهد. از سوی دیگر، Revit برای ساخت یک مدل سه بعدی هوشمند با اطلاعات دنیای واقعی استفاده می شود. به عنوان مثال، در اتوکد، درها تنها بخشی از یک نقشه هستند. با این حال، پروژه های Revit شما دارای یک مدل واقعی درب همراه با اطلاعاتی در مورد مواد، قیمت و غیره است.

 

رویت در مهندسی معماری :

ابزارهای مدلسازی ساختمان ،  معماری را آنگونه که ما می شناسیم متحول کرده اند. بنابراین، جای تعجب نیست که اکثر کاربران Revit در این زمینه کار می کنند. در اینجا، می توانید فقط برخی از کارهایی که معماران می توانند با نرم افزار Revit انجام دهند را بیابید.

طراحی و مستندات  

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، Revit به شما امکان می‌دهد اجزای ساختمانی واقعی مانند پنجره‌ها، دیوارها و درها را به جای نقشه‌ها قرار دهید و طراحی را دقیق‌تر کنید. علاوه بر این، می تواند به شما در ایجاد پلان طبقات، ارتفاعات، بخش ها، جزئیات و برنامه ها کمک کند. قبل از معرفی روش مدلسازی، این کارها هم پیچیده و هم زمان بر بودند. امروزه به لطف نرم افزار های مدلسازی مانند Revit، فرآیند طراحی ساده تر و کارآمدتر شده است.

آنالیز و نظارت :

با موتورهای تجزیه و تحلیل پیشرفته و دسترسی به داده های عملکرد، کاربران Revit می توانند عملکرد طراحی معماری خود را بهینه کنند. علاوه بر این، Revit می‌تواند برآوردهای بسیار دقیقی از هزینه انجام دهد و عملکرد را در طول چرخه عمر یک پروژه یا ساختمان نظارت کند.

تجسم :

مورد دیگری که می توانید از Revit برای آن استفاده کنید، تجسم طراحی ساختمان سه بعدی است. به لطف ابزارهای مختلف رندر، می توانید اسناد ساخت و ساز را با برش ها، نماهای سه بعدی و پانورامای استریو ایجاد کنید. علاوه بر این، با Revit Interoperability و نرم افزار 3Dmax، می توانید به مدل ساختمان خود در واقعیت مجازی دسترسی داشته باشید.

رویت برای طراحان و پیمانکاران :

مدل‌سازی سه‌بعدی به طراحان و پیمانکاران  کمک کرده است که هم مؤثرتر و هم کارآمدتر شوند. Revit   به کارکنانی که با برنامه ریزی و ساخت و ساز مکانیکی، برقی و لوله کشی سر و کار دارند، کمک می کند تا با سایر اعضای تیم هماهنگ شده و وظایف خود را تا حد امکان دقیق انجام دهند. در ادامه ، اگر بخشی از صنعت هستید، آنچه را که باید از Revit انتظار داشته باشید، خواهید یافت.

طراحی یکپارچه:

برخلاف نرم افزار CAD، Revit به شما امکان می دهد فرآیند طراحی مهندسی را ساده کنید. بنابراین، می توانید قبل از شروع ساخت و ساز با معماران و مهندسان هماهنگ و ارتباط برقرار کنید. به لطف این سطح از اتوماسیون، مطمئناً راه حلی ارائه خواهید کرد که همه ذینفعان آن را بپذیرند.

تجزیه و تحلیل:

درست مانند معماران و مهندسان سازه، مهندسان تاسیسات  نیز ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلفی را در Revit در اختیار دارند. این ابزارها به آن‌ها اجازه می‌دهند شبیه‌سازی‌ها را انجام دهند و تشخیص تداخل را در اوایل فرآیند پیشبینی کنند. علاوه بر این، می توانید از داده های تحلیل مفهومی انرژی برای بررسی هزینه های انرژی سالانه و موارد دیگر استفاده کنید.

ایجاد مستندات:

 Revitهمچنین به شما امکان می‌دهد سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و لوله‌کشی را ایجاد، مدل‌سازی و مستندسازی کنید. علاوه بر این، این سیستم ها در چارچوب یک پروژه کامل شبیه سازی که شامل اجزای معماری و ساختاری است، ارائه می شود. بنابراین، مستندات شما کامل و دقیق خواهد بود.

مرحله ساخت :

 سرانجام، Revit به مهندسان کمک می‌کند تا مدل‌های آماده ساخت بسازند. بنابراین، پیمانکاران  بلافاصله از مواد و تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند تولید آگاه خواهند شد. این واقعیت، به نوبه خود، با کاهش زنجیره ارتباط، جریان کار را بهبود می بخشد.

بازار کار و موقعیت شغلی :

همانطور که می دانید در گذشته کارکرد بیشتر شرکت های ایرانی بر مبنای روش های سنتی انجام میشد؛ به این صورت که در شرکت های معماری برای ترسیم نقشه های مختلف از نرم افزار های مدلسازی استفاده و یا اینکه از نرم افزار های ترسیمی دیگری در این مسیر کمک گرفته میشد. با این وجود به منظور آنالیز طرح های مختلف از انواع روش های مدلسازی شده برای چندین و چند مرتبه کمک گرفته می شود تا در نهایت نتیجه مورد نظر معماران حاصل گردد. مدلسازی های دو بعدی و سه بعدی از مجموعه روش های مسیر کارکرد شرکت های معماری در گذشته است اما امروزه این فرایند ها به چه صورت انجام می شود؟

لازم به ذکر است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین روی کار آمدن شبیه سازی کامپیوتری نحوه کارکرد مهندسین به طور کلی تغییر پیدا کرده است؛ تا جاییکه استفاده از روش هایی مبتنی بر شبیه سازی توانسته جایگاه خوبی را در میان مهندسین معمار به دست آورد. لازم به ذکر است که پیشرفت نرم افزار رویت در بازار کار داخلی با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است که در این میان به علت کارایی این نرم افزار، بسیاری از شرکت های داخلی در حال تغییر کارکرد خود از روش سنتی به روش نرم افزار رویت هستند.

معمولا استفاده از نرم افزار رویت برای مهندسین و معماران زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که پروژه های بزرگ در حال احداث باشد؛ قطعا در این زمان ها استفاده از روش های سنتی برای مدلسازی کردن نقشه ها امری زمان بر و سخت تلقی می شود اما در مقابل به کمک نرم افزار رویت، بسیاری از کار های مربوطه با سرعت بالایی انجام می شود. توجه داشته باشید که جذب شرکت های ایرانی به نرم افزار رویت، موجب شده است تا نیاز این شرکت ها به متخصصین این حوزه افزایش پیدا کند به همین دلیل در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که امروزه گرایش بازار کار ایران به نرم افزار رویت در حال پیشرفت چشم گیری است.

شما میتوانید با شرکت در دوره آموزشی Revit جهاد دانشگاهی هم تخصص مورد نیاز برای ورود به بازار کار را به دست آورید هم مدرک معتبر قابل ترجمه دریافت کنید . 

 

سر فصل های دوره نرم افزار رویت به شرح زیر است  :  

– معرفی نرم افزار رویت

– آموزش نصب نرم افزار رویت و پلاگین های آن

– معرفی محیط های مختلف نرم افزار رویت

– آشنایی با نسخه های مختلف رویت

– آشنایی با منوی نرم افزار آشنایی با ریبون و نوار دسترسی سریع 

– آشنایی با پالت Properties

– آشنایی با Project Browser

– آشنایی با اصول انتخاب و ویرایش

– آشنایی با گزینه های selection toggle

– آشنایی با به Optionها

– آشنایی با مفهوم Crop Regions

– آشنایی با مبانی شروع یک پروژه با رویت نحوه ایجاد و شروع یک پروژه جدید از یک Template 

– آموزش ایجاد پروژه های چند کاربره

– آموزش تنظیمات پروژه ها

– آموزش افزودن ترازها

– آموزش افزودن شبکه شطرنجی Gridها

– آموزش افزودن ستون ها

– آموزش اصول مدلسازی

– آموزش افزودن دیوارها

– آموزش استفاده از Snap شناخت انواع دیوارها و خصوصیات آنها

– آموزش کار با ابزارهای ویرایش دیوار

– آموزش افزودن درها و پنجره ها

– آموزش ترسیم با استفاده از Constraintها

– آموزش افزودن تجهیزات و سرویس های بهداشتی

– آموزش تنظیم اصولی اتصالات دیوارها آشنایی با لینک ها، گروه ها و Import

– آموزش لینک کردن فایل های dwg

– آموزش ایجاد توپوگرافی بر اساس یک لینک dwg

– آموزش Import کردن فایل های CAD

– آموزش ایجاد یک گروه آموزش قرینه سازی گروه ها

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code