0

اهمیت توسعه فناوری‌های نوین در قزوین

آموزشگاه کسب مهارت در قزوین

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به لزوم پرداختن به توسعه مهارت‌های فناوری‌های نوین، گفت: زیربنای ایجاد توسعه مهارت‌های فناوری‌های نوین پرورش نیروی انسانی مسلط به حوزه فناوری است. قدم اول در ایجاد فضای جدید ایجاد تغییرات اساسی در سیستم آموزش و مهارت استان قزوین است. سمانه مولاوردیخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با انتخاب مسیر توسعه استان بر پایه دانش بنیان لزوم توسعه مهارت‌های فناوری‌های نوین اهمیت خواهد داشت. محور توسعه در سال‌های آتی که با سرعت زیادی نیز در حال وقوع است همگرایی به وجود آمده میان نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی خواهد بود.

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی واحد قزوین

اگر مسیر توسعه قزوین بر پایه دانش بنیان گذاشته شده می‌بایست گام‌هایی نیز در راستای جریان همگرایی فناوری برداشته شود و سرمایه‌گذاری مناسب نیز صورت پذیرد. در چنیین شرایطی باید به دانش مهارت‌های ویژه‌ای هم مجهز باشیم که بتواند استفاده از اطلاعات و فناوری‌های محیطی را تسهیل کند. از گذشته ایجاد دانش و مهارت بر عهده سیستم‌های آموزشی بوده است و با توجه به تغییرات پیچیده در قرن حاضر باید به ارتقا و تغییر سیستم آموزشی موجود در استان نیز پرداخته شود.

وی افزود: زیربنای ایجاد توسعه مهارت‌های فناوری‌های نوین پرورش نیروی انسانی مسلط به حوزه فناوری است. قدم اول در ایجاد فضای جدید ایجاد تغییرات اساسی در سیستم آموزش و مهارت استان قزوین است. بقا و حضور ایران در بازار رقابتی جهانی علاوه بر حضور در عرصه‌های جدید، نیازمند تربیت نیروی انسانی شایسته و ماهر است که از طریق طراحی، پیاده‌سازی و اجرای دوره‌های آموزشی شغلی و مهارتی تحت تأثیر جریان توسعه فناوری محقق می‌گردد.

وی ادامه داد: پدیده فناوری‌های نوین ۲ جنبه اثرگذار بر نظام آموزش مهارتی خواهد داشت که مهمترین آن پیشرفت فناوری در محیط سازمانی و صنعتی است که نیازمند نیروی ماهر است و دیگری ورود فناوری به خود سیستم آموزشی و مهارتی است که تمام فرایندها و ابزارهای آموزشی را در آینده نزدیک متحول خواهد ساخت. معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: توسعه علم و تکنولوژی در حوزه آموزش هم باعث ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی خواهد شد و هم امکان برقراری ارتباطات مؤثر میان مربیان و مهارت آموزان را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: دستیابی قزوین به نظام مهارت آینده محور و در مسیر دانش بنیان نیازمند ایجاد زیرساخت و تشکلات ویژه به همراه نظام پایش در قالب طرح سند تحول آموزش های مهارتی استان است که ضمن تقسیم وظایف میان دستگاه های آموزشی استان در قطب‌سازی آن‌ها، جذب نیروی شایسته و مسلط، ساماندهی نظام پژوهشی و سازکارهای تحقیق و توسعه متمرکز بر آموزش‌های فناوری نوظهور، توسعه همکاری‌های ملی و بین المللی اثر گذار خواهد بود.

مولاوردیخانی در پایان تأکید کرد: معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی استان قزوین با توجه به تجارب خود در توسعه آموزش‌های مهارتی در استان آمادگی دارد محور کلیه اقدامات قرار گرفته و مسیر این توسعه را هموار سازد.

منتشر شده در ایسنا

نمونه ای از کلاس های برگزار شده در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی واحد قزوین

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code