0

ارز دیجیتال (قسمت دوم)

دوره آموزش ارز دیجیتال جهاد دانشگاهی قزوین

                           نویسنده : الناز بهرامی                     زمان تقریبی مطالعه :  40 دقیقه


آیا می توان در ارزهای دیجیتال بانک مرکزی سرمایه گذاری کرد؟

بعید است که CBDCها برای سرمایه گذاری های سفته بازانه مفید باشند، زیرا احتمالاً با ارزش یک ارز پایه مرتبط هستند. با این حال، همچنان امکان سرمایه گذاری در آن ارزها از طریق بازارهای فارکس وجود خواهد داشت.

چگونه یوان دیجیتال چین را خریداری می کنید؟

یوان دیجیتال یا e-CNY فقط برای شهرهای چینی که در 23 شهر بزرگ زندگی می کنند در دسترس است. کاربران می توانند با دانلود یک اپلیکیشن و اتصال آن به حساب های بانکی خود، یوان دیجیتال خریداری کنند.

چگونه یک ارز دیجیتال بسازید؟

اکثر ارزهای دیجیتال با انتشار آنها در اتریوم یا بلاک چین دیگری که قادر به اجرای قراردادهای هوشمند است ایجاد می شوند. صادرکننده ابتدا باید تصمیم بگیرد که چه تعداد توکن صادر کند و قوانین خاصی که معاملات یا مالکیت را محدود می کند. هنگامی که این انتخاب‌ها در قرارداد هوشمند کدگذاری شدند، صادرکننده مقدار کمی از ارز دیجیتال را برای پرداخت هزینه محاسباتی صدور توکن‌ها پرداخت می‌کند.

خط پایین ارزهای دیجیتال دارایی هایی هستند که فقط برای تراکنش های الکترونیکی استفاده می شوند. آنها هیچ شکل فیزیکی ندارند، اگرچه می توان آنها را با پول معمولی یا سایر دارایی ها مبادله کرد. اگرچه محبوب ترین ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هستند، بسیاری از دولت های ملی در حال بررسی انتشار ارزهای دیجیتال متمرکز خود هستند.

رقابت بدون ریسک با 100000 دلار پول نقد مجازی

مهارت های معاملاتی خود را با شبیه ساز سهام رایگان ما آزمایش کنید. با هزاران معامله‌گر Investopedia رقابت کنید و راه خود را به سمت بالا معامله کنید! قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنید. استراتژی های معاملاتی را تمرین کنید تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین مورد نیاز خود را داشته باشید.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، توکن‌های دیجیتالی هستند، مشابه ارزهای دیجیتال، که توسط بانک مرکزی صادر می‌شوند. آنها به ارزش پول فیات آن کشور وابسته هستند. بسیاری از کشورها در حال توسعه CBDCها هستند و برخی حتی آنها را اجرا کرده اند. از آنجایی که بسیاری از کشورها در حال تحقیق در مورد راه های انتقال به ارزهای دیجیتال هستند، مهم است که بدانیم آنها چیست و چه معنایی برای جامعه دارند. 

اقلام کلیدی

ارز دیجیتال بانک مرکزی شکل دیجیتالی ارز فیات یک کشور است.

CBDC توسط مقامات پولی یا بانک مرکزی یک کشور صادر و تنظیم می شود.

CBDC ها شمول مالی را ترویج می کنند و اجرای سیاست های پولی و مالی را ساده می کنند.

به عنوان یک شکل متمرکز ارز، ممکن است مانند برخی ارزهای دیجیتال، تراکنش ها را ناشناس نکنند.

بسیاری از کشورها در حال بررسی چگونگی تأثیر CBDC بر اقتصاد، شبکه های مالی موجود و ثبات خود هستند.

آشنایی با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

پول فیات یک ارز صادر شده توسط دولت است که توسط کالاهای فیزیکی مانند طلا یا نقره پشتیبانی نمی شود. این نوعی مناقصه قانونی در نظر گرفته می شود که می تواند برای مبادله کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد.

به طور سنتی، پول فیات به شکل اسکناس و سکه عرضه می شد، اما فناوری به دولت ها و مؤسسات مالی اجازه می دهد تا پول فیات فیزیکی را با مدلی مبتنی بر اعتبار تکمیل کنند که در آن موجودی ها و تراکنش ها به صورت دیجیتالی ثبت می شوند. ارز فیزیکی هنوز به طور گسترده ای مبادله و پذیرفته می شود. با این حال، برخی از کشورهای توسعه یافته کاهش قابل توجهی را در استفاده از آن تجربه کرده اند و این روند در طول همه گیری COVID-19 تسریع شد. 

معرفی و تکامل ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، علاقه بیشتری به جوامع بدون پول نقد و ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. بنابراین، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی تحت حمایت دولت هستند. وقتی و اگر اجرا شوند، این ارزها مانند پول فیات، از ایمان و حمایت کامل دولتی که آنها را منتشر کرده است، برخوردار خواهند بود.

اهداف ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، بسیاری از مردم به خدمات مالی دسترسی ندارند. تنها در ایالات متحده، 5 درصد از بزرگسالان حساب بانکی ندارند. 13 درصد دیگر از بزرگسالان ایالات متحده دارای حساب بانکی هستند اما از خدمات جایگزین گران قیمت مانند حواله، وام های روز پرداخت و خدمات نقدینگی چک استفاده می کنند.هدف اصلی CBDC ها ارائه حریم خصوصی، قابلیت انتقال، راحتی، دسترسی و امنیت مالی به مشاغل و مصرف کنندگان است. CBDC ها همچنین می توانند تعمیر و نگهداری مورد نیاز یک سیستم مالی پیچیده را کاهش دهند، هزینه های تراکنش های فرامرزی را کاهش دهند و گزینه های کم هزینه را برای افرادی که در حال حاضر از روش های انتقال پول جایگزین استفاده می کنند، ارائه دهند.

CBDC همچنین ابزارهایی را برای بانک مرکزی یک کشور برای اجرای سیاست های پولی برای ایجاد ثبات، کنترل رشد و تأثیرگذاری بر تورم فراهم می کند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی همچنین خطرات استفاده از ارزهای دیجیتال را به شکل فعلی کاهش می دهد. ارزهای دیجیتال بسیار نوسان هستند و ارزش آنها دائماً در نوسان است. این نوسانات می تواند باعث استرس مالی شدید در بسیاری از خانوارها شود و بر ثبات کلی یک اقتصاد تأثیر بگذارد.

CBDCها که توسط دولت حمایت می‌شوند و توسط بانک مرکزی کنترل می‌شوند، ابزاری پایدار برای مبادله ارز دیجیتال برای خانوارها، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.انواع CBDC هادو نوع CBDC وجود دارد، عمده فروشی و خرده فروشی. CBDC های عمده فروشی در درجه اول توسط موسسات مالی استفاده می شوند. CBDC های خرده فروشی توسط مصرف کنندگان و مشاغل استفاده می شود، دقیقاً مانند اشکال فیزیکی ارز.

CBDC های عمده فروشیCBDCهای عمده فروشی مشابه نگهداری ذخایر در بانک مرکزی هستند. بانک مرکزی به یک موسسه حسابی اعطا می کند تا وجوه سپرده گذاری کند یا از آن برای تسویه نقل و انتقالات بین بانکی استفاده کند. سپس بانک‌های مرکزی می‌توانند از ابزارهای سیاست پولی مانند ذخایر الزامی یا سود موجودی ذخیره برای تأثیرگذاری بر وام‌دهی و تعیین نرخ‌های بهره استفاده کنند.

CBDC های خرده فروشی

CBDC های خرده فروشی، ارزهای دیجیتالی تحت حمایت دولت هستند که توسط مصرف کنندگان و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند. CBDC های خرده فروشی ریسک واسطه را حذف می کنند – این خطر که صادرکنندگان ارز دیجیتال خصوصی ممکن است ورشکسته شوند و دارایی های مشتریان را از دست بدهند. دو نوع CBDC خرده فروشی وجود دارد. آنها در نحوه دسترسی و استفاده کاربران از ارز خود متفاوت هستند:

CBDCهای خرده فروشی مبتنی بر توکن با کلیدهای خصوصی/عمومی قابل دسترسی هستند. این روش اعتبارسنجی به کاربران اجازه می دهد تا تراکنش ها را به صورت ناشناس انجام دهند. CBDC های خرده فروشی مبتنی بر حساب برای دسترسی به یک حساب، نیاز به شناسایی دیجیتال دارند.

دو نوع CBDC، عمده فروشی و خرده فروشی، متقابل نیستند. امکان توسعه هر دو و عملکرد آنها در یک اقتصاد وجود دارد.

مسائل مربوط به آدرس دهی و ایجاد CBDCها

فدرال رزرو گزارشی را در مورد مسائلی که معتقد است CBDC با آن روبرو می شود، و مسائلی که باید قبل از طراحی و اجرای موفقیت آمیز مورد توجه قرار گیرند، منتشر کرده است.

مسائلی که توسط CBDC ها مورد توجه قرار گرفته است

  • عاری از ریسک اعتباری و نقدینگی
  • بهبود پرداخت های فرامرزی از نقش بین المللی دلار حمایت می کند
  • شمول مالی
  • دسترسی به عموم مردم را گسترش می دهد

مسائلی که نیاز به رسیدگی دارند

  • ساختار مالی تغییر می کند
  • ثبات سیستم مالی
  • نفوذ سیاست پولی
  • حریم خصوصی و حفاظت
  • امنیت سایبری

مسائل مربوط به آدرس های CBDC توضیح داده شده است.

 یک CBDC خطر شخص ثالث رویدادهایی مانند ورشکستگی یا اجرا شدن بانک را از بین می برد. هر گونه ریسک باقیمانده که در سیستم باقی می ماند بر عهده بانک مرکزی است.

هزینه های بالای مبادلات فرامرزی را می توان با کاهش سیستم های پیچیده توزیع و افزایش همکاری های قضایی بین دولت ها کاهش داد. دلار همچنان پر استفاده ترین ارز در جهان است. یک CBDC ایالات متحده می تواند از موقعیت مسلط خود حمایت کرده و حفظ کند.

هزینه اجرای ساختار مالی در یک کشور را برای دسترسی مالی به جمعیت بدون بانک حذف می کند.

CBDC ها می توانند ارتباط مستقیمی بین مصرف کنندگان و بانک های مرکزی برقرار کنند و در نتیجه نیاز به زیرساخت های گران قیمت را از بین ببرند.

مسائلی که یک CBDC ایجاد می کند توضیح داده شده است

ساختار مالی ایالات متحده می تواند به شدت تغییر کند. اینکه چگونه یک تغییر بر هزینه‌های خانوار، سرمایه‌گذاری، ذخایر بانکی، نرخ بهره، بخش خدمات مالی یا اقتصاد تأثیر می‌گذارد، ناشناخته است.  اثرات تغییر به CBDC بر ثبات سیستم مالی ناشناخته است. به عنوان مثال، ممکن است نقدینگی بانک مرکزی کافی برای تسهیل برداشت در طول بحران مالی وجود نداشته باشد. بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی را برای تأثیرگذاری بر تورم، نرخ بهره، وام‌دهی و مخارج اجرا می‌کنند که به نوبه خود بر نرخ اشتغال تأثیر می‌گذارد. بانک‌های مرکزی باید اطمینان حاصل کنند که ابزارهای مورد نیاز برای تأثیر مثبت بر اقتصاد را در اختیار دارند.حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین محرک‌های رمزارز است. CBDCها به میزان مناسبی از نفوذ مقامات برای نظارت بر جرایم مالی نیاز دارند. نظارت نیز مهم است زیرا از تلاش‌ها برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم حمایت می‌کند.

همانطور که چندین بار شاهد بوده ایم، ارزهای دیجیتال هدف هکرها و سارقان قرار گرفته اند. یک ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی احتمالاً همان جمعیت سارق را جذب می کند، بنابراین تلاش برای جلوگیری از نفوذ سیستم و سرقت دارایی ها و اطلاعات باید قابل توجه باشد.

CBDC ها در مقابل ارزهای دیجیتال

اکوسیستم‌های ارزهای دیجیتال نمایی اجمالی از یک سیستم ارز جایگزین را ارائه می‌دهند که در آن مقررات دست‌وپاگیر شرایط هر معامله را دیکته نمی‌کنند. تکثیر یا جعل آنها سخت است و با مکانیسم‌های اجماع که از دستکاری جلوگیری می‌کند، ایمن می‌شوند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به گونه ای طراحی شده اند که شبیه ارزهای رمزنگاری شده باشند، اما ممکن است نیازی به فناوری بلاک چین یا مکانیزم های اجماع نداشته باشند.علاوه بر این، ارزهای رمزپایه تنظیم نشده و غیرمتمرکز هستند. ارزش آنها توسط احساسات سرمایه گذار، استفاده و علاقه کاربر تعیین می شود.

آن‌ها دارایی‌های بی‌ثباتی هستند که برای سفته‌بازی مناسب‌تر هستند، و این باعث می‌شود آنها را نامزدی برای استفاده در یک سیستم مالی که به ثبات نیاز دارد، بعید تبدیل کند. CBDC ها ارزش ارز فیات را منعکس می کنند و برای ثبات و ایمنی طراحی شده اند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در یک نگاه

بسیاری از بانک‌های مرکزی برنامه‌های آزمایشی و پروژه‌های تحقیقاتی برای تعیین قابلیت و قابلیت استفاده از CBDC در اقتصاد خود دارند. از مارس 2022، 9 کشور و منطقه بودند که CBDC را راه اندازی کرده بودند.

1. باهاما

2. آنتیگوا و باربودا

3. سنت کیتس و نویس

4. مونسرات

5. دومینیکا

6. سنت لوسیا

7. سنت وینسنت و گرنادین ها

8. گرانادا

9. نیجریه 80 کشور دیگر با ابتکارات و پروژه های CBDC در حال انجام هستند. اینجا چندتایی هستند:

در فوریه 2022، بانک مرکزی هند اعلام کرد که روپیه دیجیتال را تا پایان سال 2023 معرفی خواهد کرد. جامائیکا اولین دسته CBDC خود را در آگوست 2021 تولید کرد. انتظار می رود بانک جامائیکا CBDC خود را در سال 2022 راه اندازی کند.       Riksbank سوئد پس از کاهش استفاده از پول نقد، شروع به توسعه نسخه الکترونیکی کرون (به نام e-krona) کرد.

ایالات متحده در حال بررسی CBDC ها برای بهبود سیستم پرداخت داخلی، افزایش کارایی و کاهش هزینه ها است. و در مارس 2022، پرزیدنت بایدن به آژانس‌های فدرال دستور داد تا زیرساخت‌هایی را که برای صدور CBDC ایالات متحده لازم است، ارزیابی کنند.

بانک انگلستان (BoE) هنوز در حال بررسی ادغام CBDC در سیستم مالی خود است.

آیا CBDC یک ارز دیجیتال است؟

اگرچه ایده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین سرچشمه می گیرد، CBDC ها ارزهای دیجیتال نیستند. CBDC ها توسط یک بانک مرکزی کنترل می شوند، در حالی که ارزهای دیجیتال تقریباً همیشه غیرمتمرکز هستند، به این معنی که نمی توانند توسط یک مرجع تنظیم شوند. 

CBDC ایالات متحده چیست؟

از مارس 2022، CBDC ایالات متحده وجود ندارد. اما فدرال رزرو و شعب آن در حال تحقیق در مورد CBDC ها و راه های پیاده سازی آنها در سیستم مالی ایالات متحده هستند و رئیس جمهور بایدن دستور توسعه یک استراتژی ملی در مورد ارزهای دیجیتال را صادر کرده است.

آیا CBDC بر اساس بلاک چین است؟

CBDC ها می توانند بر اساس بلاک چین باشند، اما نیازی به این کار ندارند. ابتکار ارز دیجیتالی بانک فدرال رزرو بوستون و موسسه فناوری میشیگان در تحقیقات خود دریافتند که دفتر کل توزیع شده می تواند کارایی و مقیاس پذیری CBDC را مختل کند.

رقابت بدون ریسک با 100000 دلار پول نقد مجازی

مهارت های معاملاتی خود را با شبیه ساز سهام رایگان ما آزمایش کنید. با هزاران معامله‌گر Investopedia رقابت کنید و راه خود را به سمت بالا معامله کنید! قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنید. استراتژی های معاملاتی را تمرین کنید تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین مورد نیاز خود را داشته باشید.

منابع:

https://www.investopedia.com/terms/c/central-bank-digital-currency-cbdc.asp

https://www.investopedia.com/terms/d/digital-currency.asp

دوره های ارز دیجیتال

جهاد دانشگاهی قزوین دارای دوره های حضوری ارزدیجیتال میباشد.

جهت کسب آگاهی و ثبت نام بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code