0

ارز دیجیتال (قسمت اول)

دوره آموزش ارز دیجیتال جهاد دانشگاهی قزوین

نویسنده : خانم بهرامی                                               زمان تقریبی مطالعه :  20 دقیقه

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال چیست؟
  • ویژگی های ارز دیجیتال
  • انواع ارز دیجیتال
  • مزایا و معایب ارز دیجیتال
  • آینده ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی ارز است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. به آن پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا سایبرنقد نیز گفته می شود.

اقلام کلیدی

  • ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که فقط با رایانه یا تلفن همراه قابل دسترسی هستند، زیرا فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند.
  • ارزهای دیجیتال معمولی نیازی به واسطه ندارند و اغلب ارزان ترین روش برای معامله ارز هستند.
  • همه ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال هستند، اما همه ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال نیستند.
  • برخی از مزایای ارزهای دیجیتال این است که انتقال یکپارچه ارزش را امکان پذیر می کنند و می توانند هزینه های تراکنش را ارزان تر کنند.
  • برخی از معایب ارزهای دیجیتال این است که می توانند برای تجارت بی ثبات باشند و مستعد هک شدن هستند.
 

آشنایی با ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال ویژگی فیزیکی ندارند و فقط به صورت دیجیتال در دسترس هستند. تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام می شود. در مقابل، ارزهای فیزیکی، مانند اسکناس و سکه های ضرب شده، ملموس هستند، به این معنی که دارای ویژگی ها و ویژگی های فیزیکی مشخصی هستند. تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شوند که دارندگان آنها دارای مالکیت فیزیکی این ارزها باشند.

ارزهای دیجیتال کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی دارند. می توان از آنها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. آنها همچنین می توانند استفاده محدودی را در میان برخی از جوامع آنلاین مانند سایت های بازی، پورتال های قمار یا شبکه های اجتماعی پیدا کنند.

رزهای دیجیتال همچنین تراکنش‌های فوری را امکان‌پذیر می‌کنند که می‌توانند به‌طور یکپارچه در سراسر مرزها انجام شوند. به عنوان مثال، برای شخصی که در ایالات متحده مستقر است ممکن است به یک طرف مقابل مقیم سنگاپور به صورت ارز دیجیتال پرداخت کند، مشروط بر اینکه هر دو به یک شبکه متصل باشند.

ویژگی های ارزهای دیجیتال

همانطور که قبلا ذکر شد، ارزهای دیجیتال فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند. معادل فیزیکی ندارند.ارزهای دیجیتال می توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. ارز فیات که به شکل فیزیکی وجود دارد، یک سیستم متمرکز تولید و توزیع توسط بانک مرکزی و سازمان‌های دولتی است. ارزهای دیجیتال برجسته مانند بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از سیستم های ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند.ارزهای دیجیتال می توانند ارزش را انتقال دهند. استفاده از ارزهای دیجیتال مستلزم یک تغییر ذهنی در چارچوب موجود برای ارزها است، جایی که آنها با معاملات خرید و فروش کالا و خدمات مرتبط هستند. با این حال، ارزهای دیجیتال این مفهوم را گسترش می دهند. به عنوان مثال، یک توکن شبکه بازی می تواند عمر یک بازیکن را افزایش دهد یا قدرت های فوق العاده ای برای آنها فراهم کند. این یک معامله خرید یا فروش نیست، بلکه نشان دهنده انتقال ارزش است.

 

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح فراگیر است که می تواند برای توصیف انواع مختلف ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی استفاده شود. به طور کلی، سه نوع مختلف ارز وجود دارد:

1- ارزهای رمزنگاری شده

کریپتوکارنسی ها ارزهای دیجیتالی هستند که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش ها در یک شبکه استفاده می کنند. همچنین از رمزنگاری برای مدیریت و کنترل ایجاد چنین ارزهایی استفاده می شود. بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از ارزهای دیجیتال هستند. بسته به حوزه قضایی، ارزهای دیجیتال ممکن است تنظیم شوند یا نباشند.

ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ارزهای مجازی در نظر گرفته می شوند زیرا مقرراتی ندارند و فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند.

2- ارزهای مجازی

ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند که توسط توسعه دهندگان یا یک سازمان موسس متشکل از سهامداران مختلف درگیر در فرآیند کنترل می شوند. ارزهای مجازی را نیز می توان به صورت الگوریتمی توسط یک پروتکل شبکه تعریف شده کنترل کرد. نمونه ای از ارز مجازی یک توکن شبکه بازی است که اقتصاد آن توسط توسعه دهندگان تعریف و کنترل می شود.

3- ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ارزهای دیجیتال تنظیم شده ای هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می شوند. یک CBDC می تواند مکمل یا جایگزینی برای ارز سنتی فیات باشد. برخلاف ارز فیات که به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، یک CBDC صرفاً به صورت دیجیتالی وجود دارد. انگلستان، سوئد و اروگوئه چند کشوری هستند که در حال بررسی برنامه‌هایی برای راه‌اندازی نسخه دیجیتالی ارزهای فیات بومی خود هستند.

ارزهای دیجیتال

ارز تنظیم شده یا غیرقانونی که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی موجود است.

ارزهای مجازی

یک ارز دیجیتال تنظیم‌نشده که توسط توسعه‌دهنده(های) آن، سازمان موسس آن یا پروتکل شبکه تعریف‌شده آن کنترل می‌شود.

ارزهای رمزنگاری شده

یک ارز مجازی که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تأیید تراکنش ها و همچنین مدیریت و کنترل ایجاد واحدهای ارزی جدید استفاده می کند

مزایای ارزهای دیجیتال

مزایای ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

1- انتقال سریع و زمان تراکنش

از آنجایی که ارزهای دیجیتال عموماً در یک شبکه وجود دارند و بدون واسطه نقل و انتقالات را انجام می دهند، مدت زمان لازم برای انتقال ارزهای دیجیتال بسیار سریع است. از آنجایی که پرداخت ها با ارزهای دیجیتال مستقیماً بین طرفین معامله بدون نیاز به هیچ واسطه ای انجام می شود، تراکنش ها معمولاً آنی و کم هزینه هستند. این در مقایسه با روش‌های پرداخت سنتی که شامل بانک‌ها یا اتاق‌های پایاپای است، بهتر است. تراکنش‌های الکترونیکی مبتنی بر ارز دیجیتال نیز ثبت و شفافیت لازم را در معاملات به همراه دارد.

2- بدون نیاز به ساخت فیزیکی

بسیاری از الزامات برای ارزهای فیزیکی، مانند ایجاد تأسیسات تولید فیزیکی، برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد. چنین ارزهایی همچنین در برابر نقص های فیزیکی یا کثیفی موجود در ارز فیزیکی مصون هستند.

3- اجرای سیاست های پولی و مالی

تحت رژیم ارزی فعلی، فدرال رزرو از طریق یک سری واسطه – بانک ها و موسسات مالی – برای گردش پول در یک اقتصاد کار می کند. CBDC ها می توانند به دور زدن این مکانیسم کمک کنند و یک سازمان دولتی را قادر می سازد تا پرداخت ها را مستقیماً به شهروندان پرداخت کند. آنها همچنین با رفع نیاز به ساخت فیزیکی و حمل و نقل اسکناس از مکانی به مکان دیگر، روش های تولید و توزیع را ساده می کنند.

4- هزینه های تراکنش ارزان تر

ارزهای دیجیتال امکان تعامل مستقیم در یک شبکه را فراهم می کنند. به عنوان مثال، یک مشتری می‌تواند مستقیماً به یک مغازه‌دار تا زمانی که در یک شبکه قرار دارد، پول پرداخت کند. حتی هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال بین شبکه‌های مختلف در مقایسه با هزینه‌های ارزهای فیزیکی یا فیات نسبتاً ارزان‌تر است. با حذف واسطه هایی که به دنبال رانت اقتصادی از پردازش تراکنش هستند، ارزهای دیجیتال می توانند هزینه کلی یک تراکنش را ارزان تر کنند.

معایب ارزهای دیجیتال

معایب ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

1- مسائل مربوط به ذخیره سازی و زیرساخت

در حالی که ارزهای دیجیتال به کیف پول فیزیکی نیاز ندارند، مجموعه ای از الزامات خاص خود را برای ذخیره سازی و پردازش دارند. به عنوان مثال، اتصال به اینترنت مانند تلفن های هوشمند و خدمات مرتبط با ارائه آنها ضروری است. کیف پول های آنلاین با امنیت قوی نیز برای ذخیره ارزهای دیجیتال ضروری هستند.

2- پتانسیل هک

منشأ دیجیتالی آنها، ارزهای دیجیتال را مستعد هک می کند. هکرها می توانند ارزهای دیجیتال را از کیف پول های آنلاین بدزدند یا پروتکل ارزهای دیجیتال را تغییر دهند و آنها را غیرقابل استفاده کنند. همانطور که موارد متعدد هک در ارزهای دیجیتال ثابت کرده است، ایمن سازی سیستم ها و ارزهای دیجیتال یک کار در حال پیشرفت است.

3- ارزش فرار

ارزهای دیجیتالی که برای تجارت استفاده می‌شوند می‌توانند نوسانات قیمتی وحشی داشته باشند. برای مثال، ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال منجر به انبوهی از ارزهای دیجیتال با سرمایه نازک شده است که قیمت‌های آن‌ها مستعد تغییرات ناگهانی بر اساس هوس سرمایه‌گذاران است. سایر ارزهای دیجیتال در روزهای ابتدایی خود مسیر قیمتی مشابهی را دنبال کرده اند. به عنوان مثال، دلارهای لیندن که در بازی آنلاین Second Life استفاده می‌شد، در روزهای ابتدایی خود، مسیر قیمتی مشابهی داشت.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مثبت:

  • زمان معاملات سریعتر
  • نیازی به ساخت فیزیکی ندارند
  • هزینه های تراکنش کمتر
  • اجرای سیاست های پولی و مالی را آسان تر کنید.

منفی:

  • نگهداری و استفاده از آنها ممکن است دشوار باشد.
  • قابل هک شدن است.
  • قیمت ها می توانند نوسان داشته باشند.

آینده ارزهای دیجیتال

ارزش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین افزایش یافته است، اما تا حد زیادی برای سفته بازی یا خرید سایر دارایی های سفته بازی استفاده می شود. اگرچه نشانه هایی از پذیرش تجاری در کشورهایی مانند السالوادور وجود دارد، اما نوسانات و پیچیدگی زیاد این ارزها آنها را برای اکثر برنامه های روزانه غیرعملی می کند.

بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌اند با معرفی استیبل کوین‌هایی که ارزش آن‌ها به قیمت ارز فیات ثابت است، نوسانات را کاهش دهند. این معمولاً با واریز مقدار معادل فیات انجام می شود که می تواند برای بازخرید توکن ها استفاده شود. با این حال، ناشران استیبل کوین مانند تتر از این سپرده‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه‌تر استفاده کرده‌اند و این نگرانی‌ها را در مورد آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر سقوط بازار افزایش داده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای احتمالی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است که می تواند توسط بانک یا مقام پولی کشور صادر شود. اینها مانند ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول‌های آنلاین استفاده و ذخیره می‌شوند، اما به بانک مرکزی اجازه می‌دهند تا توکن‌ها را به دلخواه صادر و مسدود کند. چندین کشور مانند چین، نسخه دیجیتالی ارزهای خود را پیشنهاد کرده اند.

جهاد دانشگاهی واحد قزوین دوره ارز دیجیتال براتون آماده کرده که به صورت حضوری برگزار می‌شود. خوشحال می‌شویم شما را در این کلاس‌ها ببینیم. با کلیلک روی لینک زیر می‌تونید ثبت نام کنید.

کسب اطلاعات بیشتر در سایت

ثبت نام از طریق پیج اینستاگرام

شماره تماس: 9-33376797-028

منابع:

https://www.investopedia.com/terms/c/central-bank-digital-currency-cbdc.asp

https://www.investopedia.com/terms/d/digital-currency.asp

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code