0

8 تکنیک موثر برای تقویت فن بیان + معرفی دوره

نویسنده:الهام ابراهیمی

مدت زمان مطالعه:5 دقیقه

فهرست مطالب:

مقدمه 

8 تکنیک موثر در تقویت 

مقدمه:

آیا تا به حال برای شما پیش آمده موقع سخنرانی در جمع یا ارائه کنفرانس استرس بگیرید و جملات را فراموش کنید یا نتوانید جملات را به صورت کامل و واضح ادا کنید؟تا به حال پیش آمده که حس کنید سخنان شما آن تاثیر و نفوذی که باید بر روی افراد ندارد؟

گاهی اوقات  بنابر شغلی که دارید باید برای متقاعد کردن طرف مقابل حتما فن بیان قوی ای داشته باشین مثلا اگر شما مدیر یک شرکت یا مجموعه ، ویزیتور یا فروشنده هستید باید بتوانید با فن بیانی خوب با طرف مقابل خود صحبت کنید و اورا متقاعد نمایید.

نفوذ کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که دارید می تواند در کار و یا حتی در زندگی شما تغییر بزرگی ایجادکند.آیا تا به حال به این فکر کردین راز افرادی که در ارتباط برقرار کردن مهارت دارن چیست؟ چرا افرادی که فن بیان خوبی دارند جزو افراد کاریزماتیک حساب می‌شوند؟

در این مقاله ما در نظر داریم چند راه برای تقویت فن بیان به شما معرفی کنیم

  1. شمرده صحبت کنید :

وضوح صحبت کردن شما کلید موفقیتتان است شونده باید قادر باشد تمام کلماتی را که شما ادا می‌کنید بشنود. درست و باسرعت مناسب صحبت کردن را همراه با تلفظ و ادای صحیح و کامل کلمات تمرین کنید. هنگامی‌که شمرده صحبت می‌کنید فرصت این را دارید که روی صحبت‌های خود نیز فکر کنید و تمرکز لازم را هم داشته باشید. 

  1. بااعتماد به نفس صحبت کنید :

هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس بخش مهمی از رفتار شماست. فردی که اعتماد به نفس دارد محکم سخن می گوید و این از چشم شنونده ها دور نمی ماند. برای اینکه نشان دهید به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید باید ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کنید، با قاطعیت صحبت کنید و لبخند بزنید. 

  1. به چیزی که می گویید اعتقاد داشته باشید:

شما اول خودتان باید به چیزی که می‌گویید باور داشته باشید تا بتوانید این حس را نیز به بقیه منتقل کنید تا کلام شما نفوذ داشته باشد.

وقتی با اشتیاق صحبت می‌کنید مردم متوجه متفاوت بودن لحن صحبت شما می‌شوند و باعث می‌شود آنها نیز با اشتیاق به سخنان شما گوش دهند. 

  1. حواستان به حالت نشستن یا ایستادنتان باشد:

زمانی که شما صاف می ایستید یا صاف می نشینید می توانید به خوبی نفش بکشید و صدای شما قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. 

  1. روی تن صدایتان کار کنید :

اکثر سخنرانان موفق و حرفه ای که می بینید تن صدای خوبی دارند. این افراد معمولا روی تن صدای خود و نحوه ادای کلمات به خوبی کار می کنند. 

  1. از زبان بدن خود به خوبی استفاده کنید :

یکی از تکنیک های بسیار مهم در فن بیان استفاده درست از زبان بدن است. هنگامی که صحبت می کنید حواستان به زبان بدنتان باشد برای اینکه تسلط کافی به این موضوع داشته باشید بهتر است برای این کار تمرین کنید

کارهایی مانند ارتباط چشمی، استفاده از دست ها، اخم کردن، لبخند زدن و استفاده از سر و … همگی جزو زبان بدن می باشند. 

  1. دایره لغت خود را افزایش دهید:

همین که شنونده خوبی باشید خود به خود می تواند باعث افزایش دایره لغات شما شود. می توانید لغات جدیدی را که پیدا کردید در یک دفترچه یادداشت کرده هرازگاهی مطالعه کنید و و آن ها را در صحبت های خود به کار ببرید. 

  1. جلوی آینه تمرین کنید :

اگر میخواهید فن بیان قوی ای داشته باشید حتما باید تمرین کنید که تمرین جلو آینه یکی از راه های موثر برای این کار می باشد.

البته دوره های آموزشی نیز می تواند به شما در این زمینه کمک کند. اگر نیاز دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید جهاددانشگاهی استان قزوین با برگزاری دوره های فن بیان و سخنرانی و بهره گیری از اساتید مجرب این حوزه می تواند به شما کمک کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code