0

چرا باید زبان ترکی را یاد بگیریم؟

چرا باید زبان ترکی را یاد بگیریم؟

نویسنده: پیام مرادی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب: 

  • ضرورت یادگیری زبان ترکی

  • کاربرد زبان ترکی 

  • آموزش زبان ترکی در جهاددانشگاهی قزوین

چرا باید زبان ترکی را یاد بگیریم؟

از آنجا که زبان ترکی جزو 15 زبان اول دنیا، به عنوان یکی از زبان‌های مادرشناخته شده است؛ از این رو یادگیری آن برای افرادی که قصد تعاملات کاری، تحصیلی، گردشگری و مهاجرت به کشورهای ترک زبان را دارند؛ خالی از لطف نیست.

جالب است بدانید که، بالغ بر 200 میلیون نفر در سراسر دنیا با زبان ترکی سخن می‌گویند و 15 میلیون نفر زبان ترکی را به عنوان زبان دوم خود انتخاب کردند.

زبان ترکی، زبان زنده و پویای دنیا

زبان‌ ترکی، از یک خانواده‌ی زبان زنده و پویا تشکیل شده که روی هم رفته در 6 گروه قرار می‌گیرد. زبان‌های اوغوز با هشت زبان، زبان‌های قارلُقی با چهار زبان، زبان‌های قِبچاقی با دوازده زبان، زبان‌های ترکی سیبری با نه زبان، زبان‌های اوغور با یک زبان، زبان ارغو با یک زبان، از اجزای زبان ترکی هستند.

جالب است بدانید که، زبان‌های ترکی استانبولی، اُزبکی، ترکی آذربایجانی، قزاقی و اویغوری بیش از 10‌میلیون گویشور دارند.

زبان ترکی در چه کشورهایی کاربرد دارد؟

زبان ترکی در چه کشورهایی کاربرد دارد؟

زبان ترکی زبان رسمی کشور ترکیه و همچنین از زبان‌های رسمی قبرس شمالی است. گفتنی است که زبان ترکی استانبولی زبان مشترک 40 درصد از ترکی زبانان است.

همچنین زبان ترکی در کشورهایی چون؛ عراق، سوریه، بلغارستان، قبرس، یونان (بیشتر در تراکیه غربی)، کوزوو، جمهوری مقدونیه شمالی، قفقاز، آلبانی، رومانی و صربستان و سایر بخش‌های اروپا و آسیای مرکزی  رایج است. هرچند که در حال حاضر زبان ترکی در این کشورها کمرنگ شده، اما اگر به هویت و اصالت این کشورها نگاه کنیم؛ ریشه هایی از زبان ترکی درآن ها پیدا است.

به طور کلی زبان ترکی، در کشورهای مغولستان، چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه، قبرس و یونان به عنوان زبان رسمی و یا زبان دوم و سوم مرسوم است.

ترکیه، انگیزه‌ای برای یادگیری زبان ترکی

کشور ترکیه، یکی از معروف‌ترین کشورهای ترک زبان است. این کشور به لحاظ بهره‌مندی از موقعیت و ظرفیت‌های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط قابل تأملی با اروپای شرقی، آسیای مرکزی، و خاور میانه دارد؛ بنابراین یادگیری زبان ترکی برای هر افرادی که به نحوی در این مناطق فعالیت دارند، ضروری است.

یادگیری زبان ترکی، برای ایرانیان به دلیل همسایگی 2 کشور و همچنین ارتباطات تجاری و سیاسی ایران و ترکیه، می‌تواند فرصت آفرین باشد. به همین دلیل؛ تسلط به زبان ترکی، برای ایرانیان شانس فرصت‌های شغلی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

با اینکه زبان انگلیسی در ترکیه رسمیت دارد، اما مردم آن همیشه با زبان ترکی صحبت می‌کنند؛‌ بنابراین آموزش و یادگیری زبان ترکی برای افرادی که تمایل به سفر و تعامل به کشور ترکیه را دارند، ضرورت دارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های یادگیری زبان ترکی، در دهه‌های گذشته، رشد و تقویت صنعت فیلم‌سازی و موسیقی در این کشور است. بنابراین جذابیت سریال ‌ها و فیلم‌های ترکی باعث شده تا برخی افراد راغب به یادگیری زبان ترکی باشند.

چرا ترکی یادبگیریم؟

زبان ترکی؛ مهارت یا نیاز؟

در دنیای امروزی یادگیری زبان ترکی تنها یک مهارت نیست؛ بلکه یک نیاز است. از ترکی به عنوان یک زبان پیوندی نیز یاد می‌شود؛ به این صورت که مفاهیم زیادی در این زبان از پیوند پسوندها به ریشه اصلی کلمه به وجود می آیند.

بسیاری از کلمات زبان ترکی، در جملات و مفاهیم سایر زبان‌ها کاربرد دارد. به طوری که ممکن است، یک واژه در زبان ترکی معادل همان یک واژه باشد؛ اما در زبان‌هایی چون انگلیسی به واسطه یک جمله بیان شود. به عنوان مثال واژه “آن‌ها نیامدند” در انگلیسی “they were not coming.” ترجمه می‌شود؛ اما معادل آن در زبان ترکی، کلمه “Gelmiyorlardi” است.

 همچنین استفاده از الفبای لاتین، عدم وجود لهجه های متفاوت، گرامر مونث و مذکر، و استثناهای گرامری، زبان ترکی را به زبانی نسبتآ ساده برای یادگیری تبدیل کرده است.

آموزش زبان ترکی در جهاددانشگاهی قزوین

در دپارتمان زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی قزوین، دوره های مکالمه زبان ترکی به صورت مداوم برگزار و یکی از محبوب ترین دوره های آموزشی این دپارتمان است. امید کارفرما، از اساتید برتر استان قزوین در تدریس زبان ترکی است؛ که در  جهاددانشگاهی قزوین در حال فعالیت است. در دوره آموزشی زبان ترکی،‌ سعی بر آن است که زبان‌آموزان در مدت کوتاهی بتوانند به توانایی مکالمه در زبان ترکی دست یابند. 

علاقه‌مندان به زبان ترکی،‌ می‌توانند جهت آموزش و تقویت زبان خود به  دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی مراجعه نمایند. همچنین امکان تعیین سطح زبان ترکی برای زبان‌آموزان فراهم است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code