0

تحقیق و توسعه در سازمان ها و شرکت ها

نویسنده:مهرخ خنجری

مدت زمان مطالعه:8 دقیقه

  • تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟

  • اقلام کلیدی

  • درک تحقیق و توسعه (R&D)

  • ملاحظات خاص

  • چه کسی بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می کند؟

  • انواع تحقیق و توسعه

  • تحقیق و توسعه در مقابل تحقیقات کاربردی

  • چه نوع فعالیت هایی را می توان در تحقیق و توسعه یافت؟

  • نمونه تحقیق و توسعه چیست؟

  • چرا تحقیق و توسعه مهم است؟

تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟

تحقیق و توسعه (R&D) شامل فعالیت هایی است که شرکت ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می دهند. اغلب اولین مرحله در فرآیند توسعه است. هدف معمولاً ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار و افزودن به سود شرکت است.

اقلام کلیدی

تحقیق و توسعه نشان‌دهنده فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید یا بهبود ارائه‌های موجود خود انجام می‌دهند.

تحقیق و توسعه به یک شرکت اجازه می دهد تا با برآوردن خواسته ها یا نیازهای جدید در بازار از رقبای خود جلوتر بماند.

شرکت‌ها در بخش‌ها و صنایع مختلف تحقیق و توسعه انجام می‌دهند – داروسازی، نیمه‌رساناها و شرکت‌های فناوری عموماً بیشترین هزینه را انجام می‌دهند.

تحقیق و توسعه اغلب یک رویکرد گسترده برای پیشرفت اکتشافی است، در حالی که تحقیقات کاربردی بیشتر به سمت تحقیق در یک دامنه محدودتر هدایت می شود.

حسابداری هزینه های تحقیق و توسعه می تواند بر صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت تأثیر اساسی بگذارد.

درک تحقیق و توسعه (R&D)

اصطلاح تحقیق و توسعه به طور گسترده ای با نوآوری در بخش های شرکتی و دولتی مرتبط است. تحقیق و توسعه به شرکت اجازه می دهد تا از رقبای خود جلوتر بماند. بدون برنامه تحقیق و توسعه، یک شرکت ممکن است به تنهایی دوام نیاورد و ممکن است مجبور باشد به روش‌های دیگری برای نوآوری مانند مشارکت در ادغام و تملک (M&A) یا مشارکت تکیه کند. از طریق تحقیق و توسعه، شرکت‌ها می‌توانند محصولات جدید طراحی کرده و محصولات موجود خود را بهبود بخشند.

تحقیق و توسعه از اکثر فعالیت های عملیاتی که توسط یک شرکت انجام می شود جدا است. تحقیق و/یا توسعه معمولاً با انتظار سود فوری انجام نمی شود. در عوض، انتظار می رود که به سودآوری بلندمدت یک شرکت کمک کند. تحقیق و توسعه ممکن است منجر به ثبت اختراع، حق نسخه برداری و علائم تجاری با اکتشافات و ایجاد محصولات شود.

شرکت‌هایی که کل بخش‌های تحقیق و توسعه را راه‌اندازی و به کار می‌گیرند، سرمایه قابل توجهی را برای این تلاش متعهد می‌کنند. آنها باید بازده تعدیل شده بر اساس ریسک مخارج تحقیق و توسعه خود را تخمین بزنند – که به طور اجتناب ناپذیری شامل ریسک سرمایه است – زیرا هیچ بازدهی فوری وجود ندارد و بازده سرمایه گذاری (ROI) نامشخص است. همانطور که پول بیشتری در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می شود، سطح ریسک سرمایه افزایش می یابد. سایر شرکت ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اندازه و هزینه، تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنند.

شرکت ها در تمام بخش ها و صنایع تحت فعالیت های تحقیق و توسعه هستند. شرکت ها از طریق این پیشرفت ها و توسعه کالاها و خدمات جدید، رشد را تجربه می کنند. شرکت های داروسازی، نیمه هادی ها و شرکت های نرم افزار/فناوری بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می کنند. در اروپا، تحقیق و توسعه به عنوان تحقیق و توسعه فنی یا فناوری (RTD) شناخته می شود.

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​ممکن است تلاش‌های تحقیق و توسعه خود را برون‌سپاری کنند، زیرا کارکنان مناسبی در داخل برای رفع نیازهای خود ندارند.

ملاحظات خاص

حسابداری تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه ممکن است برای سود نهایی یک شرکت مفید باشد، اما یک هزینه در نظر گرفته می شود. از این گذشته، شرکت ها مبالغ قابل توجهی را صرف تحقیق و تلاش برای توسعه محصولات و خدمات جدید می کنند. به این ترتیب، این هزینه‌ها اغلب برای اهداف حسابداری در صورت سود و زیان گزارش می‌شوند و دارای ارزش بلندمدت نیستند.

شرایط خاصی وجود دارد که هزینه های تحقیق و توسعه سرمایه گذاری شده و در ترازنامه گزارش می شود. برخی از مثال‌ها عبارتند از:

  • مواد، دارایی‌های ثابت یا سایر دارایی‌ها دارای مصارف جایگزین آتی با ارزش تخمینی و عمر مفید هستند.
  • نرم‌افزاری که می‌تواند در جای دیگری از شرکت تبدیل یا اعمال شود تا عمر مفیدی فراتر از یک پروژه تحقیق و توسعه خاص داشته باشد.
  • هزینه های غیر مستقیم یا هزینه های سربار تخصیص یافته بین پروژه ها.
  • تحقیق و توسعه خریداری شده از شخص ثالث که با ارزش نامشهود همراه است. آن دارایی نامشهود ممکن است به عنوان یک دارایی ترازنامه جداگانه ثبت شود.

چه کسی بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می کند؟

شرکت ها میلیاردها دلار را صرف تحقیق و توسعه برای تولید جدیدترین و پرطرفدارترین محصولات می کنند. بر اساس پرونده های شرکت های عمومی، این شرکت ها بیشترین هزینه تحقیق و توسعه را در سال 2020 متحمل شدند:

  • آمازون: 42.7 میلیارد دلار
  • آلفابت، شرکت: 27.6 میلیارد دلار
  • هواوی: 22.0 میلیارد دلار
  • مایکروسافت: 19.3 میلیارد دلار
  • اپل: 18.8 میلیارد دلار
  • سامسونگ: 18.8 میلیارد دلار
  • فیس بوک: 18.5 میلیارد دلار

42.7 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه بعداً، آمازون 2244 پتنت جدید در سال 2020 دریافت کرد. پتنت های آنها شامل پیشرفت هایی در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات ابری بود.

انواع تحقیق و توسعه

یک مدل تحقیق و توسعه، بخشی است که عمدتاً توسط مهندسانی که محصولات جدید را توسعه می دهند، کار می کند – وظیفه ای که معمولاً تحقیقات گسترده ای را در بر می گیرد. هدف یا کاربرد خاصی در این مدل در نظر گرفته نشده است. در عوض، تحقیق به منظور تحقیق انجام می شود.

مدل دوم شامل یک بخش متشکل از دانشمندان یا محققین صنعتی است که همگی وظیفه تحقیقات کاربردی در زمینه های فنی، علمی یا صنعتی را بر عهده دارند. این مدل توسعه محصولات آینده یا بهبود محصولات فعلی و/یا رویه های عملیاتی را تسهیل می کند.

همچنین انکوباتورها و شتاب دهنده‌های کسب‌وکار وجود دارند که در آن شرکت‌ها در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به کارآفرینان کمک مالی و راهنمایی می‌کنند به این امید که نوآوری‌هایی حاصل شود که بتوانند از آنها به نفع خود استفاده کنند.

همچنین، M&A و مشارکت ها اشکالی از تحقیق و توسعه هستند زیرا شرکت ها برای بهره گیری از دانش و استعداد سازمانی دیگر شرکت ها نیرو می گیرند.

تحقیق و توسعه در مقابل تحقیقات کاربردی

هدف تحقیق پایه درک کاملتر و کاملتر از جنبه های اساسی یک مفهوم یا پدیده است. این درک عموماً اولین گام در تحقیق و توسعه است. این فعالیت‌ها مبنایی از اطلاعات را بدون کاربردهای مستقیم به سمت محصولات، سیاست‌ها یا فرآیندهای عملیاتی ارائه می‌کنند.

تحقیقات کاربردی مستلزم فعالیت هایی است که برای کسب دانش با هدفی خاص در ذهن استفاده می شود. فعالیت ها ممکن است برای تعیین و توسعه محصولات، سیاست ها یا فرآیندهای عملیاتی جدید باشد. در حالی که تحقیقات پایه زمان بر است، تحقیقات کاربردی به دلیل ماهیت دقیق و پیچیده آن پر زحمت و پرهزینه تر است.

چه نوع فعالیت هایی را می توان در تحقیق و توسعه یافت؟

فعالیت های تحقیق و توسعه بر نوآوری محصولات یا خدمات جدید در یک شرکت متمرکز است. یکی از اهداف اولیه فعالیت های تحقیق و توسعه این است که یک شرکت همچنان رقابتی باقی بماند زیرا محصولاتی را تولید می کند که خط تولید فعلی خود را ارتقا و ارتقا می بخشد. از آنجایی که تحقیق و توسعه معمولاً در یک افق بلندمدت عمل می‌کند، پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت‌های آن بازده فوری ایجاد کند. با این حال، با گذشت زمان، پروژه های تحقیق و توسعه ممکن است منجر به ثبت اختراع، علائم تجاری یا اکتشافات موفقیت آمیز با مزایای پایدار برای شرکت شود.

نمونه تحقیق و توسعه چیست؟

مثال Alphabet را در نظر بگیرید که سالانه بیش از 16 میلیارد دلار به تحقیق و توسعه در سال 2018 اختصاص داده است. تحت بازوی تحقیق و توسعه X، کارخانه مهتاب، خودروهای خودران Waymo را توسعه داده است. در همین حال، آمازون با پیشرفت‌های کلیدی در رایانش ابری و فروشگاه بدون صندوق‌دار Amazon Go، حتی بیشتر روی پروژه‌های تحقیق و توسعه هزینه کرده است. در عین حال، تحقیق و توسعه می تواند رویکرد ادغام و اکتساب را در پیش بگیرد، جایی که یک شرکت از استعداد و هوش یک شرکت دیگر برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده می کند. همین امر را می‌توان در مورد سرمایه‌گذاری شرکت در شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها که بعداً می‌تواند از پیشرفت‌های آنها استفاده کند، گفت.

چرا تحقیق و توسعه مهم است؟

با توجه به سرعت سریع پیشرفت فناوری، تحقیق و توسعه برای شرکت‌ها برای ماندن در رقابت مهم است. به طور خاص، تحقیق و توسعه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولاتی ایجاد کنند که تکرار آن برای رقبایشان دشوار است. در همین حال، تلاش‌های تحقیق و توسعه می‌تواند به بهبود بهره‌وری منجر شود که به افزایش حاشیه‌ها کمک می‌کند و باعث ایجاد مزیت در پیشی گرفتن از رقبا می‌شود. از منظری گسترده تر، تحقیق و توسعه می تواند به شرکت اجازه دهد تا از منحنی جلوتر بماند و تقاضاها یا روندهای مشتری را پیش بینی کند.

شما باید برای آموزش نیرو هایی سازمان خود از نیرو های عادی گرفته تا مدیران به موسسه ای مراجعه کنید که سابقه ی درخشانی در حوزه آموزش سازمانی داشته باشد بدین منظور می‌توانید آموزش نیرو های سازمان خود را به واحد آموزش های صنعت و سازمانی جهاد دانشگاهی محول کنید . 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code