0

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم؟

راه های شناخت چرم اصل

نویسنده: یونس بیگی                              زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فهست مطالب:

  • شناخت چرم اصل
  • نخست، استفاده از حواس پنجگانه
  • دوم، حرارت دادن
  • سوم، آستر چرم
  • چهارم، آب مایه حیات
  • پنجم، آسانِ گران

شناخت چرم اصل

احتمالا برای هرکدام ما حداقل یک بار این اتفاق رخ داده است که قصد خرید چرم یا محصول چرمی را داشته باشیم اما مدام یک سوال ذهنمان را مشغول خودش کرده است، این چرم اصل است؟

در بازار چرم فروشی انواع مختلفی از چرم وجود دارد و با این انواع مختلف چرم محصولات متنوع و مختلف چرمی تولید می شود که ماندگاری هر کدام بسته به نوع چرمی که در آنها به کار رفته بسیار متفاوت است؛ ماندگاری اما تنها نقطه تمایز دو محصول چرمی متفاوت نیست بلکه تفاوت قیمت بین چرم مصنوعی و چرم طبیعی نیز آنقدر زیاد است که اگر محصولی را به اسم چرم طبیعی بخریم اما در تشخیصش اشتباه کرده باشیم به جرئت می توان گفت کلاه بسیار بزرگی به سرمان رفته است، پس راه حل چیست؟ قطعا اینکه ویژگی های یک چرم خوب و محصول چرمی خوب را بشناسیم می تواند کمک بسیار شایانی به ما برای خرید صحیح محصولات چرمی کند.

 

نخست، استفاده از حواس پنجگانه

الف- حتما شنیده اید که می گویند چشم ها هیچوقت دروغ نمی گویند، در فقره خرید محصولات چرمی هم این موضوع صدق می کند؛ با دقت به محصول چرمی تان نگاه کنید، به دلیل اینکه سطح بدن حیوانات معمولا دارای رگ و خطوط طبیعی می‌باشد، چرم طبیعی نیز معمولا دارای خطوط غیریکنواخت است و گاهی چین و چروک نیز به همراه دارد.

ب- گرچه خوشبو کننده ها نقش بسیار فریبنده ای را در بازار چرم ایفا می کنند اما چرم را بو کنید، تفاوت فاحش بوی پلاستیکی که در چرم های مصنوعی به کار می رود با بویی شبیه به بوی خود حیوان در چرم طبیعی می تواند راهنمای شما در خرید یک محصول چرمی مناسب باشد.

پ- اگر هیچ کدام از دو روش بالا برای شناخت چرم مدنظرتان کفایت نکرد روی چرم دست بکشید، دست ها می توانند با تشخیص میزان سفت و سختی و زبری آن چرم به شما بگویند که آن چرم مصنوعی است یا طبیعی؟ نکته مورد تفاوت بین این دو هم دقیقا همینجاست که چرم مصنوعی سطح سفت و خشنی دارد اما چرم طبیعی سطح نرم و لطیفی دارد که برایتان طی سالیان استفاده بدون شک احساس رضایت خوبی به همراه خواهد داشت.

دوم، حرارت دادن

حرارت  به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین عناصر خلقت در موارد بسیاری به کمک بشر آمده است و امروزه شما برای تشخیص محصولات چرمی اصل هم از آن به عنوان یک راهنمای موثر استفاده کنید. چرم مدنظرتان را روی حرارت بگیرید و اگر بوی بد، دود سیاه و خاصیت جمع شدگی مثل پلاستیک ایجاد شد، قطعا این چرم، چرم طبیعی نیست و خاکستری که از خود به جا میگذارد سفت و خشک است ولی اگر خاکستری که برایتان باقی مانده اینطور نیست می توانید روی آن حساب کنید؛ اما شاید برایتان سوال باشد که چرم اصل در مقابل حرارت چه واکنشی دارد؟

 چرم اصل و چرم خوب در مقابل حرارت دیرتر جمع می شود و دیرتر آتش می گیرد، ضمنا در حین سوختن دود سفیدی از خود منتشر می کند و بوی سوختنش هم شبیه به بوی سوختن موی بدن است، در پایان هم برایتان یک مشت خاکستر نرم و پودری باقی می گذارد که پودر را نزد خود نگه دارید که بعدتر برایتان خواهیم نوشت که از این پودر چه استفاده ای می توان کرد.

سوم، آستر چرم

مجددا یک دور آن چرم را خوب نگاه کنید، این بار پشت چرم را. چرم اصل و طبیعی در پشت خود پرز هایی دارد که کاملا قابل تشخیص است اما پشت چرم مصنوعی با نخ دوخته شده است و این روش یکی از مهم ترین روش های تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی است البته اگر تا الان برای تست تشخیص از روش قبل استفاده نکرده و چرم را به خاکستر تبدیل نکرده باشید.

احتمالا برایتان سوال پیش می آید که وقتی میخواهیم کیف یا کفشی بخریم که نمیتوانیم به پشتش نگاه کنیم چه کاری باید انجام داد؟ اصلا نگران نباشید چرا که حقیقت همیشه آشکار می شود و این بار لبه های چرم برایتان مشخص کننده است، اگر به لبه های چرم طبیعی نگاه کنید می بینید که آن پرزهای راهگشا هنوز برایتان قابل رویت است.

چهارم، آب مایه حیات

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرم اصل و طبیعی قابلیت جذب آب را دارد _البته در حد چند قطره_ و این ویژگی همان ویژگی ای است که چرم مصنوعی به هیچ عنوان نمی تواند ادایش را هم در بیاورد پس برای تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی چند قطره آب روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید، اگر آن چند قطره آب جذب چرم شد به آن فروشنده اعتماد کنید و محصولش را بخرید اما اگر چنین نشد سریع تر از آن مغازه بیرون بیائید که فروشنده متوجه بشود خریدار امروزی خریدار ناآگاهی نیست؛  بدانید که چرم حتی اگر اصل و طبیعی هم باشد کاملا ضد آب نیست و تماس طولانی مدت چرم با آب می تواند باعث آسیب به آن شود، پس در فقره تست تشخیص چرم اصل هم مثل تمام عرصه های زندگی در مصرف آب صرفه جوئی کنید.

پنجم، آسانِ گران

احتمالا حین خواندن این متن این سوال به ذهنتان خطور کرده است که اصلا چرا این همه زحمت؟ می روم و از فلان فروشگاه که فروشگاه معتبری است خرید می کنم، سوال بسیار خوبی و جواب بسیار زیبایی است اما بد نیست بدانید که  تمام فروشگاه های معتبر در حوزه چرم دوزی محصولاتی را به شما ارائه می دهند که به وسیله ابزارآلات _اگرچه با چرم اصل و طبیعی_ دوخته شده است و این مسئله سبب می شود که میزان ماندگاری این محصولات در قیاس با محصولات چرمی دست دوز بسیار قابل ملاحظه باشد البته این را هم باید در نظر داشته باشید که بدون شک دلتان نمی خواهد همانقدر که پول خرید یک محصول خوب و باکیفیت را می دهید برای برندینگ آن فروشنده نیز هزینه ای پرداخت کنید پس کمی صبر و مطالعه کنید و دانش خریدتان را بالا ببرید تا بتوانید بهترین محصولات را با بهترین قیمت ها از فروشندگان مختلفی که در اطرافتان حضور دارند تهیه کنید.

همه موارد بالا بدون شک روزی به کارتان خواهد آمد اما تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا خودم نتوانم فلان محصول را بدوزم و تولید کنم؟ تا به حال تمایلی به استفاده از محصولات تولید خودتان را داشته اید؟

تجربه افراد مختلفی که در حوزه چرم دوزی کار کرده اند به علاوه بازار فوق العاده فروش محصولات چرمی در داخل کشور و فرصت های بسیار مناسب صادرات در حوزه محصولات چرمی قطعا می تواند نظرتان در خصوص آموزش در حوزه چرم دوزی را عوض کند، پس یک بار دیگر این متن را بخوانید و این بار به این فکر کنید که چرا شما تولید کننده و فروشنده محصولات چرمی با کیفیت نباشید؟

شما می توانید برای ثبت نام در دوره آموزشی چرم دوزی مقدماتی و پیشرفته جهاد دانشگاهی استان قزوین از حکمت کارت یا نیک کارت نیز استفاده نمائید و روی گزینه های زیر کلیک کنید. 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code