0

هنر پتینه چیست و چه کاربردی دارد؟

پتینه سقف

نویسنده: یونس بیگی                                                زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • پتینه ساختمان، الماس در دسترس

  • نیاز بازار، یک انگیزه مهم

  • پتینه سقف و دیوار

  • یک هنر ایتالیاییِ کاربردی

  • بازار کار مهیا

پتینه ساختمان، الماس در دسترس

بسیاری از افرادی که گذشت زمان سبب کم رونقی مشاغل آن ها شده است مدام در تلاشند تا کسب و کاری جدید را پایه ریزی کنند و منبع درآمدی نو برای خودشان بسازند اما خیلی از این افراد عموما به نتیجه دلخواهشان نمی رسند، چرا؟ شاید بزرگترین علت این موضوع این باشد که اهداف مناسب برای اشتغال را هیچ گاه در اطراف خودشان جست و جو نمی کنند، مدام خیال می کنند حتما باید پزشک بود یا مهندس که بتوان درآمد خوب یا حتی فوق العاده ای داشت اما به راستی اینطور است؟

نیاز بازار، یک انگیزه مهم

تجربه ثابت کرده است که مهم ترین علت رونق کسب و کارهای مختلف چه دولتی باشند چه خصوصی، نیاز بازار و میزان تقاضای مردم است چرا که بدون مخاطب فعال و مشتریان موقت و دائمی هیچ گاه نمیتوان موفقیتی برای کسب و کارمان متصور شویم، حالا به اطرافتان خوب دقت کنید و ببینید چند نفر را می توانید پیدا کنید که به زیبایی محل زندگی یا محل کارشان بی اهمیت باشند؟ برای ما ایرانی ها که تزئینات و معماری تاریخی مان همواره زبان زد خاص و عام بوده است این موضوع قابل دریافت است که چنین هنری از پس تقاضای مردمی آمده است که همیشه برایشان مهم بوده که در چه مکانی زیست می کنند یا مشغول به کاری هستند. این موضوع نه تنها در قرن های گذشته بلکه در عصر معاصر نیز همچنان پایدار است، از نمای بیرونی منازل تا انواع بخش های دکوراسیون داخلی منازل امروزه مهم ترین دلایل برای سکونت یا عدم سکونت در یک منزل مسکونی از دید مردم محسوب می شوند.

پتینه سقف و دیوار

بعد از سالیان دراز که کاغذ دیواری ها در تزئین منازل حرف نخست را می زدند دلایل بسیاری باعث شد تا یک محصول جدید و جذاب جای کاغذ دیواری را در منازل مردم بگیرد، این هنر که پتینه کاری نام داشت به دلیل مزیت هایی که دارد معمولا افراد زیادی را به خود جذب می کند. به عنوان مثال اگر نمونه های اجرا شده ی پتینه کاری را ببینید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه نسبت به رنگ و سایر دیوارپوش ها هنری تر و دلنشین تر هستند. اجرای آن بر روی همه سطوح از جمله دیوارها، سقف، ستون  و حتی سطوح چوبی و فلزی نیز ممکن می باشد. علاوه بر این به دلیل بافت های ریز و درشت و بسیار جذابی که در کارهای پتینه کاری وجود دارد، به خوبی می تواند خوردگی ها و ترک های دیوار را بپوشاند. همچنین پتینه کاری ماندگاری بسیار بالایی دارد و قابل شستشو و ترمیم نیز می باشد.

یک هنر ایتالیاییِ کاربردی

استفاده از پتینه در سقف و دیوار آنقدر گسترده و پرمخاطب شده است که احتمالا کمتر کسی به این فکر کند که پتینه انواع مختلفی به غیر از آنچه ما از پتینه در ذهن داریم نیز داشته باشد، اما دقیقا ورای تصورات ما از پتینه در موارد بسیاری استفاده می شود که از جمله آنها می توان به پتینه گچبری، پتینه روی ام دی اف، پتینه روی شیشه، پتینه روی چوب و حتی پتینه کاری روی مبل اشاره کرد.

بازار کار مهیا

با چنین مواردی که اکنون از کاربرد پتینه می دانیم و با مباحثی که در خصوص میزان استقبال از این هنر در تزئینات منازل گفته شد بی راه نیست اگر بگوئیم پتینه کاری ساختمان امروزه یکی از بهترین حوزه های کاری برای اشتغال است، هزینه پائین آموزش و بالا بودن در آمد این حوزه شغلی باعث شده تا افراد به این سمت گرایش بیشتری پیدا کنند اما به جرئت می توان گفت با توجه به موارد و دلایل بسیاری این حجم از تقاضا کمتر از چند درصد از بازار کار پتینه را پوشش می دهد؛ اینطور به نظر می رسد که این الماس در دسترس همان نقطه گم شده ای است که بسیاری از سالها به دنبالش گشته ایم.

اگر برای علاقه مند به حوزه هنر هستید و می خواهید در این زمینه فعالیت خود را شروع کنید، خبر خوب ما به شما این است ،جهاد دانشگاهی قزوین برگزار کننده دوره های بی نظیر هنر می باشد .
برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره ها روی لینک زیر کلیک کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code