0

جنگو چیه و چرا اینقدر محبوب شده؟

دوره اموزشی جنگو Django

جنگو چیه و چرا اینقدر محبوب شده؟

نویسنده: مصطفی عبدالله                                                زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • جنگو چیست؟
  • دلایل محبوبت Django
  • چه شرکت ها و سازمان هایی از جنگو استفاده میکنند؟

امروزه انتخاب ابزار ها برای توسعه وب سایت چه در حوزه frontend  چه در حوزه backend  تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. پروژه های شخصی و سازمانی بر طیق نیاز و مقیاس پروژه از ابزار های مختلفی استفاده می کنند. چهارچوب نرم افزاری  (framework) جنگو یکی از بهترین گزینه ها برای نیازهای سازمانی و شخصی است. در ادامه مقاله درباره چرایی این ادعا بحث میکنیم و دلیل محبوبیت این چهارچوب نرم افزاری را بیان خواهیم کرد.

جنگو چیه و چرا اینقدر محبوب شده؟

چهارچوب نرم افزاری جنگو چیست؟

جنگو یک فریم ورک تحت وب بر پایه زبان برنامه نویسی پایتون است. هدف اصلی این چهارچوب نرم افزاری رسیدن  به سادگی، انعطاف پذیری، خوانایی و مقیاس پذیری در پروژه هاست. این ویژگی ها باعث می شوند کار در پروژه های شخصی و سازمانی تسهیل شود. جنگو سیستم نام گذاری مخصوص به خود را برای توابع و کامپوننت ها دارد چون این کار توسط خود جنگو انجام می شود برای تیم ها ایده آل است. همچنین جنگو ادمین پنل مخصوص خود را دارد که از این جهت از رقبای خود مثل لاراول جلوتر است چون دیگر نیاز نیست ادمین پنل را جداگانه توسعه دهیم. از دیگر ویژگی های فنی چهارچوب نرم افزاری جنگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینتکس ساده و روان
  • بهره وری از معماری MVT (Model-View-Template)
  • کتابخانه کار با HTTP
  • بهره بردن از میان افزار تخصصی (Middleware)
  • تست آسان و راحت نرم افزاری
  • سیستم پیشنهاد راه حل برای حل مشکلات رایج
  • سیستم خطایابی آسان و راحت

و همچینین داشتم سیستم پویا کار با دیتابیس که چهار عمل اصلی ایجاد، ویرایش، حذف و خواندن روی فیلد های دیتابیس را ساده و تسهیل می کند.

پایتون جنگو

ما چرا از چهارچوب نرم افزاری جنگو استفاده می کنیم؟ دلیل این همه محبوبیت جنگو چیست؟

جنگو سریع و روان کار می کند:

یکی از اهداف فریم ورک جنگو، سادگی در کار کردن برای توسعه دهنده هاست. برای رسیدن به این هدف جنگو از دو رویکرد کلی بهره می برد:

  • اصل توسعه سریع، این اصل به این معنی است که شما می توانید بدون اینکه موارد تکرار پذیر را از پایه خودتان ایجاد کنید از جنگو برای توسعه این بخش ها کمک بگیرید. برای مثال مواردی مانند سیستم صفحه سازی یا احراز هویت را نیازی نیست خودمان از پایه بسازیم و خود جنگو این موارد را برای ما فراهم کرده است که بسیار ساده و روان کار می کند.  
  • اصل Dry ، Don’t Repeat Yourself ، که بیان میکند شما نیاز نیست یک سری کد های پرتکرار خود را مرتب در جاهای مختلف تکرار کنید. بلکه این موارد را یکبار نوشته و در جاهای مورد نیاز اضافه می کنید. در واقع شما یکسری فایل های تکرار پذیر با قابلیت استفاده مجدد خواهید داشت . 

همین دو اصل باعث می‌شود شما برای انجام یک پروژه به زمان کمتری نیاز داشته باشید.

جنگو امنیت بالایی دارد:

جنگو به صورت داخلی در مقابل حملات رایج به سایت ها و وب اپلیکیشن ها ایمن است و از کاربر و سایت در مقابل این حملات حفاظت می کند. مواردی را هم خود توسعه دهنده میتواند به کمک جنگو به سیستم و لایه امنیتی اضافه کند .همچینین در ورژن های جدید جنگو بسته های امنیتی بیشتری اضافه میکند تا حملات جدید تر و شکاف های امنیتی بیشتری را پوشش دهد. یعنی بخش امنیتی جنگو به صورت مداوم توسط توسعه دهنده ها در حال تست و توسعه می‌باشد.

برای هر پروژه ای در هر مقیاسی مناسب است:

با استفاده از جنگو شما میتوانید هر پروژه ای با هر مقیاسی را پیاده سازی کنید. به سبب ویژگی هایی که دارد کار تیمی را آسان کرده است. همچنین به سادگی قابل تست و خطایابی است. با جنگو دیگر نیاز نیست در پروژه های بزرگ نگران افت سرعت لود سایت یا به مشکل خوردن سرور باشید و قادر خواهید بود درخواست های زیادی را به سرور و دیتابیس مدیریت کنید.همچنین جنگو کراس پلتفرم است یعنی قادر است روی هاست های لینوکس و ویندوز به خوبی کار کند و مانند رقیب خود لاراول (فریم ورک PHP) نیست که فقط روی هاست لینوکس کار کند. با جنگو شما قادر خواهید بود با اکثر دیتابیس های معروف و قدرتمند کار کنید و جنگو از آن ها به خوبی پشتیبانی می کند. همچنین می‌توانید در یک پروژه از چندین دیتابیس به صورت همزمان و موازی استفاده کرد. 

داشتن مستندات فراوان  و جامعه بالغ و رشد یافته:

جنگو به واسطه داشتن جامعه بالغ و گسترده مستندات کامل، قوی و جامعی دارد. به علاوه مستندات انجمن های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که شما میتوانید مشکلات خود در روند توسعه پروژه خودتان را با آن ها مطرح کرده و در کمترین زمان ممکن جواب خود را دریافت کنید. همچنین متخصصین زیادی دارد که شما میتوانید برای توسعه پروژه خودتان با جنگو به سرعت نیرو متخصص متناسب تیم خود را بیابید. 

جنگو به علت اینکه جامعه توسعه دهنده گسترده ای دارد و مدام در حال توسعه و پیشرفت است به طور همزمان مستندات قوی جامع و کاملی نیز منتشر میکند که هم شما از تغییرات آگاه شوید و با آن خودتان را وفق دهید و همچنین میتوانید به علت منبع باز بودن جنگو در مراحل توسعه آن مشارکت داشته باشید. 

مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از مزایای جنگو می‌باشد. و شما می‌توانید با یادگیری آن بیشتر به این مزایا پی ببرید و از روند توسعه سایت و وب اپلیکیشن خود لذت ببرید. 

پایتون جنگو

چه شرکت هایی از این چهارچوب نرم افزاری استفاده میکنند؟

شرکت های بزرگی در جهان هستند که به علت مواردی که ما در بالا ذکر کردیم از این چهارچوب نرم افزاری استفاده می‌کنند. از معروف ترین این تیم ها می توان به اینستاگرام، اسپاتیفای، واشنگتن پست، دراپ باکس، موزیلا، ناسا، پینترست، ردیت و … را نام برد.

پایتون جنگو

دوره های جهاد دانشگاهی قزوین

با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به شما عزیزان همراهی بفرمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code