0

اهمیت صنایع‌دستی از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال‌زایی

اهمیت صنایع‌دستی از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال‌زایی

نویسنده: سمانه احمدی             زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

صنایع‌دستی حاصل فکر، عمل، ابتکار و خلاقیت مردم یک کشور است و همین باعث توجه بیشتر به صنایع‌دستی می‌شود و با ویژگی‌های ارزشمند خود از جمله تولیدات غیروابسته‌ای است که نیاز به حمایتی مبتنی بر شناخت کامل ارزش‌های اختصاصی آن دارد تا بتواند به عنوان یکی از ستون‌های استقلال اقتصادی مطرح شود.

صنایع‌دستی در گذشته جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، صرفه‌جویی ارزی، افزایش تولید و درآمد ملی داشته است. به باور کارشناسان و برنامه‌ریزان اهمیت صنایع‌دستی نه تنها به دلیل درآمدزایی آن نیست بلکه به لحاظ حفظ ارزش‌ها، اصالت‌ها و خواستگاه فرهنگی و هنری باید مورد توجه باشد که اخیرا مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

اهمیت صنایع‌دستی از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال‌زایی

در حدود 8000 سال قبل که به عصر نوسنگي معروف است، مردم در منطقه وسيعي از جنوب‌غربی آسیا زندگي مي‌کردند که براي نخستين‌بار در گرو‌ه‌هاي کوچک جمع آمده، در يک مکان ساکن شدند و اولين دهکده‌ها را به وجود آوردند. آثار به دست آمده از دوران پارينه‌سنگي، ميان‌سنگي و نوسنگي، گواه بر فعاليت انسان در ساخت ابزار و وسايل سنگي است ابزارهايي چون تيغه‌هاي دندانه‌دار و به شکلهاي مختلف هندسي در مکان‌هايي مانند بيستون و غارهاي هوتو به دست آمده‌است.

انساني که ياد گرفته بود با کاشتن دانه‌هاي خوراکي مقدار بيشتري از آن را به دست آورد، ناگزير بود آن را در جايي ذخيره کند. لذا اين كار ظرفهايي را مي خواست که در برابر گرما و رطوبت هوا مقاومت داشته باشد و غلات، در آن فاسد نشود. از اين رو انسان دوران نوسنگي با الهام از همان شکل‌ هاي طبيعي و با آميختن آب و خاک، اولين ظرفهاي سفالي را ساخت.

بر اساس آخرین تعریفی که از هنرهای سنتی ، توسط فرهنگستان هنر به عمل آمده است (هنرهای سنتی )، هنرها و صنایع بدیعی است که جوهر آن برگرفته از مبدإ و حیاتی بوده و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است و تاسیس آن به نحوی به اولیاء دین و  یا تجلیات باطنی هنرمندان مربوط می شود و طی قرون متمادی از طریق هنرمندان و هنروران با حفظ آداب معنوی، سینه به سینه به عنوان میراثی گرانقدر به ما رسیده است هنرهایی که افزون بر اصول ثابت ، دارای فروغ متغیری است که سبب تطبیق آن با شرایط هر دوره شده‌است.

از ویژگی‌های ارزنده‌ي صنايع دستي ملی و غیر وابسته، ‏قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان ‏خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزارکار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به ‏سرمایه‌گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد ‏مکمل، قدرت اشتغال‌زایی و .. است كه مسئولین و دست اندرکاران را بر آن داشته تا با عزمی جدی زمینه ‏رشد و اعتلای این صنعت را آماده‌نمایند.‏

صنايع‌دستي ايران نيز به عنوان نماد و تبلور فرهنگ غني اين سرزمين از ديرباز شهرتي جهاني داشته‌است. خمير مايه اصلي آثاري که به دست هنرمندان خلاق و سختکوش ايراني پديد‌آمده از عمق تاريخ کهن اين مرز و بوم نشات گرفته‌است.به عبارت دیگر در دنیای امروز صنایع فرهنگی هم از نظر ایجاد اشتغال پایدار و هم از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان‌سازی و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورها است. استمرار این فعالیت‌ها و حرکت به سوی توسعه پایدار کسب و کار در این حوزه‌ها، به مطالعات تخصصی و پژوهش نیاز مبرم دارد.

امید است با رشد و توسعه صنایع‌دستی گام‌های موثری در جهت ایجاد فرصت‌های ‏شغلی برداشته تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ‏اشتغال‌زایی را پیدا و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم گردد.

با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به شما عزیزان همراهی بفرمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code