0

آشنایی با دوره پرورش قارچ و موقعیت شغلی و بازار کار

نویسنده : مصطفی عبدالله

زمان مطالعه تقریبی : 10 دقیقه

 فهرست مطلب :

  • مقدمه

  • شرایط پرورش قارچ

  • بازار کار و موقعیت شغلی

مقدمه :

قارچ فرآیند تولید منحصر به فرد و جذابی دارد. قارچ ها که در تمام طول سال در داخل خانه رشد می کنند، همیشه مواد مغذی را در وعده های غذایی مورد علاقه شما قرار می دهند. قارچ‌ها قبل از اینکه راهی بشقاب شما شوند، فرآیند رشد را در محیطی کاملاً کنترل‌ شده بر خلاف محیط ‌های دیگر تولید می‌کنند.

شرایط پرورش قارچ :

راز نحوه رشد قارچ صدفی، قارچ شیتاکه یا تقریباً هر گونه قارچ، فراهم کردن شرایط مناسب رشد است. در حالی که می توانید قارچ را در بیرون از باغ خود پرورش دهید، تولید قارچ در داخل خانه بسیار آسان  است.

قارچ ها  برای رشد نیازی به نور خورشید ندارد. آنها به یک آب و هوای دائماً خنک و مرطوب نیاز دارند و کنترل آن در داخل خانه آسان تر است. اگر یک زیرزمین خنک یا یک گاراژ یا سوله با آب و هوا دارید، این مکان می تواند مکانی عالی برای رشد قارچ های شما باشد. دمای ایده آل رشد بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

برخلاف گیاهان، قارچ ها در خاک گلدان بهترین رشد را ندارند. آنها به احتمال زیاد در تراشه های چوب، خاک اره چوب سخت (مناسب برای قارچ شیتاکه)، کود کمپوست شده (مناسب برای قارچ دکمه‌ای سفید)، نی (مناسب برای قارچ صدفی) یا تفاله قهوه (همچنین برای قارچ صدفی مناسب است) رشد می‌ کنند. محیط رشد خود را (که به آن بستر نیز می گویند) در ظرفی با عمق حداقل شش اینچ قرار دهید. این اجازه می دهد تا میسلیوم قارچ آزادانه پخش شود. دو روش برای کاشت یا تلقیح قارچ وجود دارد. می توانید هاگ قارچ (معادل بذر گیاه) یا تخم قارچ (معادل نهال گیاه) بکارید. مبتدیان باید از تخم قارچ برای اولین برداشت خود استفاده کنند و دفعه بعد به سراغ اسپورها بروند.

 تخم قارچ ها را گرم نگه دارید تا روند رشد شروع شود. در حالی که قارچ های خانگی در دمای بین 20-25 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارند، می توانید با نگه داشتن آنها در حدود 40 درجه  در چند روز اول رشد، این روند را تسریع کنید. یک پد حرارتی را در زیر ظرف در حال رشد خود قرار دهید تا دمای آن را افزایش دهید .     

محصول خود را مرطوب اما نه خیس نگه دارید. قارچ ها با رطوبت رشد می کنند، اما وقتی خیس می شوند رشد نمی کنند. سعی کنید به طور دوره ای محصول خود را با یک بطری اسپری مه پاش کنید اما از خیس شدن محیط رشد خودداری کنید.

برخی از پرورش دهندگان قارچ ظرف قارچ خود را با یک پارچه مرطوب یا یک کیسه پلاستیکی شل می پوشانند تا رطوبت را به دام بیندازند.

 قارچ های خود را بعد از چند هفته برداشت کنید. فرآیند جوانه زدن قارچ را باردهی می گویند. در بیشتر موارد، این اتفاق سه تا چهار هفته پس از کاشت تخم‌ریزی قارچ‌تان رخ می‌دهد. محصول با قارچ های کوچک شروع می شود و سپس به سرعت رشد می کند. وقتی قارچ ها کاملاً باز می شوند و شروع به جدا شدن از ساقه می کنند، می توانید بگویید که قارچ ها رسیده اند. همچنین می توانید برای ادامه چرخه، تخم قارچ تازه را به محیط کشت اضافه کنید.

قارچ های تازه برداشت شده را ظرف چند روز بخورید. قارچ های تازه فقط چند روز دوام می آورند. آنها را مدت کوتاهی پس از برداشت بخورید، یا آنها را برای نگهداری طولانی تر فریز کنید. قارچ هایی که قبلا خراب شده اند را می توان به کمپوست قارچ تبدیل کرد تا نسل بعدی هاگ قارچ یا تخم ریزی قارچ را تغذیه کند.

بازار کار و موقعیت شغلی :

پرورش قارچ یکی از معدود سرمایه گذاری هایی است که به مبلغ زیادی برای شروع نیاز نداشته و  بسیار زودبازده است. کشت قارچ برخلاف کشت سایر گیاهان، به زمینی حاصلخیز و گسترده نیاز ندارد و حتی در منزل هم می توان آن را انجام داد. شرایط آب و هوایی لازم برای رشد قارچ کاملا تحت کنترل بوده و می تواند به صورت مصنوعی نیز ایجاد شود، به همین دلایل پرورش قارچ یکی از معدود شاخه های کشاورزی است که در تمام فصول سال قابل انجام بوده و تحت تاثیر مشکلات جوی قرار نخواهد گرفت.

اگرچه امروزه افراد زیادی به کشت قارچ روی آورده و بازار کار پرورش قارچ اشباع شده است، اما به دلیل تنوع بالای قارچ ها، همچنان فضا برای فعالیت وجود دارد و پرورش قارچ دارای توجیه و صرفه اقتصادی می باشد. در کنار همه این فواید، پرورش قارچ کار آسانی است که با اندکی آموزش می توانید آن را به درستی اجرا و از آن کسب درآمد کنید.شما میتوانید با شرکت در دوره پرورش قارچ جهاد دانشگاهی علم و تخصص پرورش قارچ را کسب کنید و چه در منزل و چه در مقیاس بزرگتر به پرورش قارچ بپردازید و از این راه درآمد بسیار خوبی کسب کنید .

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code