0

آشنایی با کشت و پرورش زعفران

دوره آموزشی کشت و پرورش زعفران جهاد دانشگاهی قزوین

نویسنده : مهرخ خنجری                                                      مدت زمان مطالعه:20دقیقه

فهرست مطالب

  • گیاه زعفران
  • موارد مصرف زعفران
  • شرایط و محیط برای کشت زعفران
  • کشت زعفران در مناطق مختلف

گیاه زعفران

زعفران (Crocus sativus L.) گیاهی چند ساله از خانواده زنبق Iridaceae و گران‌ترین ادویه جهان است که به‌خاطر عطر و رنگش شناخته شده و برای طعم‌دهی و رنگ‌دهی و در صنایع دارویی و دارویی استفاده می‌شود. رنگ، طعم و عطر زعفران عمدتاً به ترتیب ناشی از کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است. زعفران کشمیر به دلیل محتوای کروسین بسیار بالا و رایحه غنی، در سراسر جهان شهرت دارد و نسبت به زعفران های موجود در اسپانیا یا ایران از قیمت بالایی برخوردار است.زعفران یک محصول افسانه‌ای جامو و کشمیر است که در خاک‌های زهکشی خوب کاروای کشمیر و کیشتوار تولید می‌شود، جایی که شرایط آب و هوایی ایده‌آل برای رشد خوب و تولید گل فراهم است. در ارتفاع 1500-2000 متری در ارتفاعات رشد می کند. دوره نوری و دما تأثیر عمیقی بر گلدهی زعفران دارد.

مجموع تولید جهانی زعفران حدود 300 تن در سال است. ایران، هند، اسپانیا و یونان کشورهای عمده تولید کننده زعفران هستند که ایران بیشترین سطح را در اختیار دارد و حدود 88 درصد از تولید زعفران جهان را به خود اختصاص داده است. اگرچه هند دومین منطقه بزرگ را به خود اختصاص داده است اما تقریباً 7 درصد از کل تولید جهان را تولید می کند. جامو و کشمیر تنها ایالت هند است که در آن زعفران تولید می شود.

اسپانیا با 600 هکتار زمین سومین تولیدکننده بزرگ با میانگین بهره وری 8.33 کیلوگرم در هکتار است که بالاترین در جهان است. کشورهای پیشرو در تولید زعفران مانند ایران، اسپانیا و یونان با فناوری های تولید فشرده قادر به تولید و بهره وری بالاتر از بهره وری ما هستند و با افزایش واردات هر ساله تهدید بزرگی برای صنعت زعفران ما ایجاد می کنند. بنابراین، نیاز به افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیر کشت و دو برابر کردن میانگین بهره‌وری با اتخاذ سیستم تولید فشرده، پردازش کارآمد و بازاریابی وجود دارد تا آن را در سطح جهانی رقابتی و برای کشاورزان سودمند کند.

کل سطح زیر کشت زعفران در J&K 3715 هکتار با تولید و بهره وری به ترتیب 16 تن و 3.0 تا 4.0 کیلوگرم در هکتار است. زعفران در J&K عمدتاً در چهار منطقه (Pulwama، Budgam، Srinagar، Kishtwar) با 86% سیستم کشاورزی زعفران در سایت میراثی Pampore بیش از 3200 هکتار کشت می‌شود. دور شهری بودن پامپور در معرض تهدید تجاری سازی/استعماری قرار دارد، بنابراین گسترش کشت زعفران در مناطق بالقوه جدید و غیر سنتی J&K پایداری بیشتری را برای سیستم کشت زعفران فراهم می کند.این امر به بهبود بیشتر تولید کلی زعفران J&K با توجه به تقاضای ملی 100 میلیون تنی علاوه بر تامین امنیت معیشتی برای کشاورزان فقیر J&K کمک خواهد کرد.

زعفران گران‌ترین گیاه موجود در جهان است. از آنجایی که بسیار گران است، به آن طلای سرخ نیز می گویند. کشت زعفران بسیار آسان و ساده است. کشت زعفران نیاز به کار زیاد ندارد. همچنین دوره برداشت آن نیز 3 تا 4 ماه است و ارتفاع آن به 15 تا 20 سانتی متر می رسد. قیمت آن نیز روز به روز در حال افزایش است که از این طریق کشاورزان می توانند سود خوبی کسب کنند.

زعفران وحشی از نظر گیاه شناسی با نام Crocus cartwrightianus شناخته می شود. زعفران کشت شده تجاری از نظر گیاه شناسی Crocus sativus نامیده می شود.

موارد مصرف زعفران

در شیر و دسرها از زعفران به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده استفاده می شود.

از آن به عنوان پنیر فصل، سس مایونز، و گوشت، در میان چیزهای دیگر استفاده می شود.

در آشپزی مغلی از آنها به عنوان طعم دهنده و طعم دهنده استفاده می شود.

برای درمان آرتریت، ناباروری، بزرگ شدن کبد و تب در آیورودا استفاده می شود.

این یک عنصر رایج در عطرها و لوازم آرایشی است.

ایالت های عمده تولید زعفران در هند

جامو و کشمیر و هیماچال پرادش دو ایالت مهم تولیدکننده هستند. کسار در هندی، کنگ در کشمیری، جفران در بنگالی، زعفران در پنجابی، کشار در گجراتی، زعفران در اردو، اسرا، آرونا، آسریکا، کونکوما در سانسکریت برخی از نام های بومی هستند.

شرایط ایده آل برای کشت زعفران

اساسی ترین شرط تولید تجاری زعفران، خاک حاصلخیز است. دومین عامل مهم آب و هوا است. به یک دوره نوری طولانی و یک خاک خشک و مرطوب نیاز دارد.

اقلیم برای کشت زعفران

زعفران عمدتاً در مکان‌های فرو رفته و خشک با ارتفاعات بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا کشت می‌شود. به یک دوره نوری 12 ساعته نیاز دارد که مزایای متعددی دارد اما روند گلدهی را نیز کند می کند.

فصل زعفران کاری

بنه زعفران در هند بین ماه های ژوئن و ژوئیه و همچنین آگوست و سپتامبر در برخی مناطق کشت می شود.

در ماه اکتبر شروع به گل دادن می کند.

در تابستان به گرما و خشکی شدید و در زمستان به سرمای شدید نیاز دارد.

زمستان در مناطق کارناتاکا، هیماچال پرادش، و جامو و کشمیر بهترین شرایط را برای توسعه فراهم می کند.

خاک برای کشت زعفران

یکی از مهمترین جنبه های کاشت زعفران خاک است. در خاک های لومی، شنی و آهکی رشد می کند. خاک شنی نیز برای کشت زعفران عالی است، اما خاک سنگین و رسی مناسب نیست.

زعفران در خاک اسیدی بهتر رشد می کند. زمانی که PH خاک در حدود 5.5 تا 8.5 باشد به خوبی رشد می کند.

دوره کاشت و پرورش زعفران جهاد دانشگاهی قزوین

نیاز آب

زعفران نسبت به سایر ادویه ها به آب کمتری نیاز دارد. خاک باید کمی مرطوب باشد اما کاملا خشک نباشد. آبیاری به صورت هفتگی انجام می شود و در طول دوره کشت باید 283 متر مکعب در هر هکتار آب تحویل داده شود.

مواد کاشت زعفران زعفران

کشت زعفران از طریق بنه هایی که ساقه های فشرده زیرزمینی هستند انجام می شود. سه نوع زعفران در هند به ویژه در کشمیر کشت می شود که عبارتند از:

  • زعفران آکیلا
  • خامه زعفران
  • زعفران لاچا

آماده سازی زمین برای کشت زعفران در هند

قبل از شخم زدن یا کاشت بذر زعفران با شخم کامل زمین، خاک را شکننده کنید. قبل از شخم نهایی در مزرعه خود 20 تن فضولات گاو، 90 کیلوگرم نیتروژن، 60 کیلوگرم فسفر و 60 کیلوگرم پتاسیم در هکتار بریزید و آن را کاملا شخم بزنید. در نتیجه خاک شما حاصلخیز و ناهموار خواهد ماند و محصول زعفران شما عالی خواهد بود.

کاشت گیاه زعفران

گودال هایی به عمق 12-15 سانتی متر حفر می شوند که فاصله بین بوته ها تقریباً 10 سانتی متر است. بنه زعفران برای کشت مستقیماً در ترانشه های حفر شده کاشته می شود. سپس خاک به آرامی روی سطح اعمال می شود. اگر بسته بندی را فشرده نکنید، گردش هوا ممکن است محدود شود.

پس از کاشت بنه ها آبیاری لازم نیست، اما اگر دوره خشکی طولانی مدت یا خشکسالی طولانی در طول فصل گرم وجود داشته باشد، ممکن است آبیاری مورد نیاز باشد.

زمان کاشت زعفران

هر محصولی باید در زمان مشخصی کاشته شود. ما عملکرد مورد انتظار را دریافت نمی کنیم زیرا بذر را در زمان مناسب نمی کاریم. در نتیجه حتما بذرها را در زمان مقرر در مزارع بکارید. بهترین ماه‌ها برای برداشت زعفران تیر و مرداد است و اواسط تیر ماه بهترین است. هنگام استفاده از کرم زعفران، یک گودال 6 تا 7 سانتی متری ایجاد کنید و بین دو بنه حدود 10 سانتی متر فاصله بگذارید. در نتیجه کروم ها شکوفا می شوند و گرده های زیادی تولید می شود.

دوره کاشت و پرورش زعفران

آبیاری زعفران

در صورت بارندگی خفیف چند روز پس از کاشت محصول، نیازی به آبیاری زمین نیست. اگر باران نبارد، در طول 15 روز باید دو یا سه بار آبیاری کنیم. لازم به یادآوری است که در حین آبیاری نباید هیچ رسوب آب در مزرعه وجود داشته باشد و در صورت تشکیل رسوبات آب، زهکشی باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. اگر به درستی سازماندهی نشوند، محصولات زراعی آسیب خواهند دید.

برداشت و خشک کردن زعفران

ین فرآیند برداشت است که زعفران را به ادویه ای پرهزینه تبدیل می کند.

طی سه تا چهار ماه پس از کاشت شروع به گلدهی می کند.

اگر در ماه ژوئن کاشته شود، در حالت ایده آل، گلدهی آنها تا اکتبر آغاز می شود.

برداشت گل باید در اولین ظهور نور در آسمان قبل از طلوع خورشید انجام شود، گفته می شود که گل ها را باید از طلوع آفتاب تا 10 صبح چید.

رشته های کلاله به مدت پنج تا شش روز زیر نور خورشید خشک می شوند و سپس در ظروف دربسته بسته بندی می شوند.

در مورد خشک کن های خورشیدی به 7-8 ساعت خشک کردن نیاز دارد.

کشت زعفران در مناطق مختلف

شرایط محیطی و توپوگرافی برای رشد و توسعه آن بین کشورها متفاوت است. در ایتالیا، از 650 تا 1100 متر AMSL با میانگین بارندگی 700 میلی متر13 رشد می کند. در لامانچا، اسپانیا در 610 متر AMSL14 یافت می شود، در حالی که در سحر کرد، ایران در 2066 متر AMSL15 توزیع شده است. میانگین دمای سالانه آن در جهان از 5.9 تا 18.6 درجه سانتی گراد و دامنه بارندگی آن بین 420 تا 1370 میلی متر16 است. مناطق معتدل، نیمه خشک و خشک از جمله شرایط اقلیمی ایده آل برای زعفران در جهان هستند. در هند عمدتاً در شرایط آب و هوایی معتدل کشت می‌شود. خاک آهکی رسی تا خاک سیلتی-رسی13 و خاک شنی تا شنی-لومی11 عموماً برای رشد آن مناسب در نظر گرفته می شود.

pH بالای خاک باعث تولید زعفران 18 می شود. در جامو و کشمیر، pH خاک از 6.3 تا 8.3 است در حالی که محدوده هدایت الکتریکی خاک بین 0.09 تا 0.30 dms-1 برای زعفران 19،20،21 است. برای رشد گل، محدوده دمایی بهینه 23-27 درجه سانتیگراد در تابستان است و دمای زمستان نباید کمتر از 15- تا 20- درجه سانتیگراد باشد. بنابراین، مشاهده شد که شرایط محیطی (دما و بارندگی) 23،24 نقش اصلی را در رشد و نمو زعفران ایفا می کند. با این حال، این شرایط به عنوان پایه ای برای یافتن مناطق مناسب برای کشت آنها عمل می کند، اما برای درک الزامات خاص برای یک منطقه هدف که به نفع رشد بهینه آنها است، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

تجمع کروسین و سافرانل، طول کلاله و عملکرد زعفران از مکان به مکان متفاوت بود. برای داشتن ثبات در تولید فوق، تکنیک های زراعی خاص مکان برای کشت زعفران مورد نیاز است. تیمارهای خاک مخصوص سایت با میکروب ها یا کودهای محرک رشد، زمان بندی صحیح کاشت و برداشت زعفران، حمایت به موقع و بهینه آبیاری و غیره از جمله اقداماتی است که تحت تکنیک های کشاورزی پیشنهاد شده است. مدیریت پس از برداشت زعفران نیز پارامتر مهمی برای حفظ کیفیت عرضه زعفران به صنایع است.در حال حاضر، مصرف زعفران هند 20 تن در سال تخمین زده می شود، در حالی که تقاضا 100 تن در سال است که نیمی از آن توسط تولیدکنندگان مطرح ایران، اسپانیا و چین تامین می شود . مساحت شناسایی شده در طبقه مناسب برای کشت زعفران در هند 4211.72 کیلومتر مربع بود که برای تامین نیاز سالانه هند کافی است. میزان تولید زعفران در هند 4 تن در سال و بهره وری آن حدود 3 کیلوگرم در هکتار در سال است. بنابراین، سطح مورد نیاز برای کشت زعفران برای تامین نیاز سالانه ما تقریباً 333.33 کیلومتر مربع است.  

آموزش جامع کشت زعفران

جهاد دانشگاهی قزوین،برای علاقمندانی که به دنبال آموزش حرفه ای کشت زعفران هستند، دوره ای با عنوان کشت وپرورش زعفران در نظر گرفته است.

منابع:

آموزش جامع کشت زعفران

جهاد دانشگاهی قزوین،برای علاقمندانی که به دنبال آموزش حرفه ای کشت زعفران هستند، دوره ای با عنوان کشت وپرورش زعفران در نظر گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره وهمچنین ثبت نام در دوره روی لینک زیر کلیک بفرمایید.