0

چگونه دستیار دندانپزشک شویم؟

دوره دستیار دندان پزشک

نویسنده: سمانه فرجی                   زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

سرفصل مطالب

  • مقدمه

  • دستیار دندانپزشکی چیست؟

  • چگونه یک دستیار دندانپزشک شویم؟

  • دیپلم دبیرستان را کسب کنید

  • به عنوان دستیار دندانپزشکی آموزش ببینید

  • دوره های مشترک

  • نتایج برنامه

  • کسب تجربه بالینی

  • مجوز و/یا گواهینامه را دریافت کنید

  • استخدام دستیار دندانپزشکی

  • پیشرفت شغلی

  • کیفیت دستیاران دندانپزشکی

  • چگونه بهترین برنامه دستیار دندانپزشکی را برای خود انتخاب کنیم

  • سرفصل دوره

مقدمه:

اگر فکر می‌کنید که دستیار دندان‌پزشکی ممکن است شغل مناسبی برای شما باشد، مسیرهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای شروع حرفه خود در مراقبت از دندان‌ها دنبال کنید. در بیشتر موارد، الزامات تحصیلی دستیار دندانپزشکی محل زندگی  شما میتواند  شما را راهنمایی کند، اما ترجیحات و شرایط شخصی شما نیز ممکن است بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد.

دستیار دندانپزشکی چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق دستیاران دندانپزشکی در مطب های دندانپزشکی کار می کنند، جایی که آنها وظایف مختلفی را انجام می دهند که به عملکرد روان تر مطب های دندانپزشکی کمک می کند. دستیار دندانپزشک اغلب سوابق بیمار را به روز می کند، علائم حیاتی، ابزارها و مواد را به دندانپزشک ارائه می­دهد، عکس برداری می­کند و دستورالعمل های مراقبت های بعدی را به بیمار ارائه می دهد. سایر وظایف شغلی ممکن است شامل استریل کردن تجهیزات، برنامه ریزی قرار ملاقات و پرداخت هزینه خدمات باشد.

بر اساس آمار اداره کار، تقاضا برای دستیاران دندانپزشکی با نرخ 11 درصد در حال رشد است که بالاتر از میانگین برای همه مشاغل است. متوسط ​​دستمزد سالانه دستیاران دندانپزشکی 38660 دلار است.

چگونه یک دستیار دندانپزشک شویم؟

به طور کلی، پنج نقطه عطف مهم وجود دارد که باید در راه تبدیل شدن به یک دستیار دندانپزشک با تجربه به آن دست یابید. با این حال، بسته به نیاز ایالت خود، ممکن است این مراحل را به ترتیبی متفاوت از آنچه در زیر نشان داده شده است، تکمیل کنید و ماهیت دقیق هر مرحله ممکن است متفاوت باشد. برای شما ضروری است که گزینه های مختلف در مورد نحوه تبدیل شدن به دستیار دندانپزشکی را بدانید تا بتوانید معیارهای تیم دندانپزشکی محدوده خود را برای کار حرفه ای برآورده کنید.

  • تحصیلات دبیرستان خود را کامل کنید.
  • به عنوان دستیار کنار دندانپزشک آموزش ببینید.
  • کسب تجربه عملی بالینی
  • گواهینامه کسب کنید.
  • اولین شغل ابتدایی خود را به عنوان دستیار دندانپزشک بیابید

دیپلم دبیرستان را کسب کنید

برای پذیرش در هر برنامه آموزشی دستیار دندانپزشکی، باید تحصیلات دبیرستان یا معادل آن مانند GED را تکمیل کرده باشید. در بسیاری از برنامه ها نیز متقاضیان باید 18 سال سن داشته باشند.

به عنوان دستیار دندانپزشکی آموزش ببینید

بسته به الزامات ایالت شما در مورد تحصیلات مورد نیاز برای دستیار دندانپزشکی، ممکن است بتوانید مهارت های لازم را از طریق آموزش در حین کار بیاموزید. پس از دریافت یک شغل سطح پایه در یک مطب دندانپزشکی، همکاران شما – سایر دستیاران دندانپزشک، بهداشتکاران و دندانپزشکان – مواد، روش ها و تکنیک های مناسب دندانپزشکی را به شما آموزش می دهند. شما همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه با بیماران کار کنید و چگونه وظایف اداری مورد نیاز را انجام دهید. در صورت نیاز، ممکن است پس از تکمیل تعداد مشخصی از ساعات کاری تحت نظارت، واجد شرایط دریافت گواهینامه باشید.

با این حال، اگر محل زندگی شما به دستیاران دندانپزشکی نیاز دارد که نوعی آموزش رسمی را کسب کنند، باید در کلاسهای آموزشی دستیار دندانپزشکی ثبت نام کنید. انواع مختلفی از کلاس ها در آموزشگاه ها، مدارس فنی و حرفه ای، موجود است.

مطمئن شوید که کلاسی که در آن ثبت‌نام می‌کنید، شما را واجد شرایط دریافت گواهینامه مناسب می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از ثبت نام بررسی کنید، اعتبارسنجی است. اعتباربخشی مدرک تضمین می‌کند که دوره آموزشی شما برای آموزش مهارت‌ها و روش‌هایی طراحی شده بصورت حرفه‌ای سپری شده است

دوره های مشترک

به عنوان یک فراگیر دستیار دندانپزشکی، شما انواع مختلفی از دوره ها را می گذرانید. بسیاری بر کمک به دندانپزشک با بیماران تمرکز خواهند کرد. اینها شامل مقدمه ای بر اصطلاحات دندانپزشکی، آناتومی، مواد و روش ها، داروها، تشخیص، مراقبت از بیمار، کنترل عفونت و رادیولوژی است. برنامه های گسترده تر ممکن است به موضوعات پیشرفته مانند دستیاری کنار دندانپزشک بعنوان مدیریت درد دندان، تخصص های دندانپزشکی، جراحی دهان، و روش های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بپردازند.

دوره های اضافی ممکن است شما را با جنبه اداری نقش دستیار دندانپزشک، از جمله مسائل حقوقی و اخلاقی آشنا کند. دروس سوابق بیمار، صورت‌حساب و بیمه را توضیح می‌دهد و شما از برنامه‌های رایانه‌ای مانند Microsoft Excel و EagleSoft، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت مطب دندانپزشکی استفاده خواهید کرد.

نتایج برنامه

تا زمانی که تحصیلات خود را تکمیل می کنید، باید بتوانید اکثر وظایف زیر را انجام دهید:

  • قسمت های اصلی تشریحی سر، گردن و دهان را شناسایی کنید و دندان ها را با سیستم شماره گذاری استاندارد شناسایی کنید.
  • به عنوان بخشی از یک تیم دندانپزشکی چهار دست کار کنید و ابزارهای دندانپزشکی را به درستی شناسایی و کار کنید
  • وسایل و ایستگاه های کاری دندانپزشکی را آماده و استریل کنید
  • برای عکسبرداری با اشعه ایکس و قالب گیری از تجهیزات سنتی یا دیجیتال استفاده کنید
  • علائم حیاتی بیمار مانند فشار خون را در نظر بگیرید
  • دسترسی و به روز رسانی سوابق بیمار
  • قرار ملاقات ها را برنامه ریزی کنید
  • پرداخت ها را دریافت کنید
  • به سوالات صورتحساب و بیمه پاسخ دهید

کسب تجربه بالینی

اگرچه تجربه بالینی عملی بخشی اجباری از آموزش دستیاران دندانپزشکی نیست – برخی از کلاس ها فقط تجربیات بالینی شبیه سازی شده یا مجازی را ارائه می دهند – ممکن است بخواهید در دوره ای ثبت نام کنید که این نوع عمل در دنیای واقعی را ارائه می دهد. کار در یک کلینیک دندانپزشکی در حالی که هنوز دانشجو هستید به شما فرصتی می دهد تا از متخصصان دیگر بیاموزید و تعامل با انواع مختلف بیماران را تمرین کنید، که مهارت های شما را تقویت می کند و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. همچنین، محل سکونت شما ممکن است از شما بخواهد که تعداد مشخصی از ساعات کار بالینی را برای دریافت مجوز یا گواهی جمع آوری کنید.

مجوز و/یا گواهینامه را دریافت کنید

هر منطقه لیست خاص خود را از الزامات تحصیل دستیار دندانپزشک و سایر شرایط لازم برای کار به عنوان یک حرفه ای دارد، اما یک جستجوی سریع اینترنتی برای هیئت مدیره دندانپزشکی باید فهرستی از معیارها را در اختیار شما قرار دهد. اکثرأ به دستیاران دندانپزشکی نیاز دارند که دیپلم دبیرستان را کسب کرده و آموزش های لازم را از طریق تجربه کاری یا نوعی گواهی معتبر کسب کرده باشند، و برخی نیاز به بررسی پیشینه دارند.

استخدام دستیار دندانپزشکی

یافتن شغل ممکن است اولین قدم در مسیر شغلی شما باشد تا بتوانید آموزش های حین کار را کسب کنید، یا ممکن است یکی از مراحل بعدی پس از اتمام کار باشد. در هر صورت، می‌توانید از منابع آنلاین مختلفی برای شناسایی فرصت‌های شغلی سطح پایه برای دستیاران دندانپزشکی استفاده کنید، و همچنین می‌توانید از مطب‌های دندانپزشکی محلی دیدن کنید تا برای فرصت‌های فعلی یا آتی درخواست دهید. مطمئن شوید که در درخواست و/یا رزومه خود جایی که در فرآیند آموزش و صدور مجوز حضور دارید را مشخص کنید.

برخی از اموزشگاه ها خدمات شغلی را برای فراگیران خود ارائه می دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به شما کمک کنند تا یک رزومه قوی ایجاد کنید، مهارت های مصاحبه خود را تمرین کنید و یاد بگیرید که چگونه کاریابی انجام دهید. این ممکن است جزء مهمی از فرآیند انتخاب موسسه شما باشد.

پیشرفت شغلی

با کسب تجربه به عنوان دستیار دندانپزشک، ممکن است بخواهید پتانسیل درآمد خود را با بهبود اعتبار خود افزایش دهید. یکی از راه های انجام این کار، دستیابی به سطح بالاتری از گواهینامه یا دریافت گواهینامه اضافی در زمینه های تخصصی دندانپزشکی است. به عنوان مثال، DANB گواهینامه های پیشرفته در ارتودنسی، عملکردهای پیشگیرانه و عملکردهای ترمیمی ارائه می دهد. برای آمادگی در این آزمون ها می توانید از منابع آموزشی مختلفی مانند راهنمای آمادگی آزمون بنیاد DALE استفاده کنید.

راه دیگر برای پیشرفت شغلی خود در مراقبت های بهداشتی این است که به دنبال آموزش اضافی برای تبدیل شدن به یک متخصص بهداشت دندان یا دندانپزشک باشید. برخلاف دستیار دندانپزشکی، یک متخصص بهداشت دندان به طور مستقل برای تمیز کردن دندان های بیماران کار می کند. میانگین دستمزد سالانه متخصصان بهداشت دندان 77810 دلار است در حالی که دندانپزشکان متوسط ​​حقوق سالانه 163220 دلار دریافت می کنند.

کیفیت دستیاران دندانپزشکی

قبل از ثبت نام در یک کلاس، ممکن است تعجب کنید که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. حرفه ای ها موافق هستند که دستیاران دندانپزشکی باید هم با افراد و هم با فناوری کار کنند و آنها باید در انجام کارهای مختلف در روزهای کاری خود راحت باشند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصی که یک دستیار دندانپزشک نیاز دارد شامل موارد زیر است:

  • شنونده خوب
  • قادر به برقراری ارتباط واضح و منطقی است
  • با کسانی که ممکن است ترسیده یا درد داشته باشند، همدل و صبور باشید
  • به خوبی سازماندهی شده و جزئیات گرا
  • انعطاف پذیر و سازگار
  • مشتاق به یادگیری مهارت ها و روش های جدید در صورت نیاز

چگونه بهترین برنامه دستیار دندانپزشکی را برای خود انتخاب کنیم

اگر آماده ترسیم آموزش دستیار دندانپزشکی خود هستید، از این چک لیست برای مقایسه آموزشگاه ها و تعیین بهترین کلاس برای نیازهای شما استفاده کنید.

  1. آیا این کلاس شما را برای برآورده کردن الزامات گواهینامه محل سکونت خود آماده می کند؟
  2. آیا برنامه کلاسی با تعهدات زمانی فعلی شما مطابقت دارد؟
  3. آیا قالب برنامه – کلاس درس یا آنلاین – با سبک یادگیری ترجیحی شما مطابقت دارد؟
  4. آیا این دوره آموزشی شما را برای استفاده از آخرین فناوری دیجیتال دندانپزشکی آموزش می دهد؟
  5. آیا این کلاس به شما تجربه بالینی عملی می دهد؟
  6. آیا این دوره راهنمایی ارائه می دهد؟
  7. آیا می توانید هزینه های تحصیل را بپردازید یا موسسه برنامه های پرداخت ارائه می دهد؟
  8. این دوره شما را برای چه گواهینامه ای آماده می کند؟
  9. میزان قبولی موسسه برای امتحانات گواهینامه چقدر است؟
  10. آیا موسسه کاریابی و سایر خدمات پشتیبانی ارائه می دهد؟
  11. فارغ التحصیلان اخیر در مورد تجربه خود در این دوره چه گفته اند؟

سرفصل های دوره

شناخت تیم سلامت دهان و دستیار کنار دندانپزشک

شناخت دهان ودندان (نظری)

شناخت دهان ودندان (عملی)

ایمنی1 ایمنی2

ابزار و تجهيزات دندانپزشکی( نظری)

ابزار و تجهيزات دندانپزشکی( عملی)

تصویر برداری دهان و دندان1

تصویر برداری دهان و دندان2

منشی گری1

منشی گری2

مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی(نظری)

مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی(عملی)

گروه های خاص وضعیت اورژانس1

وضعیت اورژانس2

اخلاق و ضوابط حرفه اي

مرکز خدمات سلامت دهان1

مرکز خدمات سلامت دهان2

مرکز خدمات سلامت دهان 3

خوشحال می‌شویم که نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین مقاله برای ما ارسال بفرمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code