0

موشن گرافی چیست؟

دوره موشن گرافی جهاد دانشگاهی قزوین

نویسنده:مریم عبادی                                               زمان تقریبی مطالعه:15 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • موشن گرافی چیست؟
  • انواع موشن گرافی
  • آیا موشن گرافی حاصل کار تیمی است؟
  • موشن گرافیک را از کجا شروع کنیم؟

موشن گرافی چیست؟

ماهیت موشن گرافیک را می‌توانید از نام آن Motion+Graphics دریافت کنید.

به این معنی که در طراحی یک پوستر یا اینفوگرافیک ساده، المان‌های شما فارغ از زمان و مکان همواره ایستا و بدون حرکت هستند. در حالی که در اینفوگرافیک، اشیا و المان‌ها درون کادر حرکت می‌کنند و حرکت آن‌ها ترتیب مشخصی دارد.

انواع موشن گرافی

تیتراژ فیلم و سریال

آیا تا به حال به تیتراژ شروع و پایان فیلم و سریال‌ها دقت کرده‌اید؟ این ویدیوهای کوتاه، ترکیبی از المان‌های مختلف و کلمات هستند. به عبارتی، موشن گرافیک محسوب می‌شوند! جالب است بدانید که تیتراژ فیلم و سریال قدیمی‌ترین نوع موشن گرافیک است که در تاریخ ساخته و استفاده شده. اولین بار آلفرد هیچکاک برای ساخت تیتراژ فیلم روانی از این تکنیک استفاده کرده است.

ویدیوهای توضیح‌دهنده

ویدیوهای توضیح‌دهنده مهم‌ترین چیزی هستند که در برندینگ و بازاریابی با آن سروکار خواهید داشت. این ویدیوها معمولا یک فرایند یا دستگاه پیچیده را به چند تکه می‌شکانند و با ترکیبی از حرکت المان‌‌ها، حرکت متن و صدای گوینده آن فرایند را توضیح می‌دهند.

اینفوموشن

اینفوموشن به معنی اینفوگرافیکی است که تبدیل به موشن گرافیک شده است. در این مدل از موشن گرافی، اطلاعات مختلفی به صورت متحرک به اطلاع مخاطب می‌رسد. از آنجایی که در اینفوموشن حافظه بصری با حافظه صوتی ترکیب می‌شود، تاثیر بیشتری در مخاطب خواهد داشت و بهتر می‌تواند در یادگیری موثر باشد.

انیمیشن‌های UI

اگر سایت یا اپلیکیشنی طراحی کرده‌اید، می‌توانید راهنمای استفاده از آن را به صورت موشن گرافیک در بیاورید. این کار هم بسیار جذاب است و هم مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

لوگوهای متحرک

لوگو اولین نماد از برند شما است که در ذهن مخاطب می‌ماند. پس چه چیزی بهتر از این که لوگو را به حرکت در بیاورید؟ یکی از انواع موشن گرافی و در واقع کاربردهای آن، طراحی لوگوهای متحرک است. مثلا اگر لوگویی دایره شکل است، یکی از راه‌های تبدیل آن به موشن گرافیک، استفاده از حرکات مارپیچی است که آن دایره را بسازد.

پرزنتیشن

پرزنیتشن‌های ایستا می‌توانند حسابی حوصله‌سربر باشند اما زمانی که آن‌ها را به موشن گرافیک تبدیل می‌کنید، جان تازه‌ای می‌گیرند و چندین برابر بیشتر مخاطب را به خود جذب می‌کنند. در این نوع موشن گرافیک، المان‌های مربوط به پرزنتیشن از جمله نمودارها، چارت‌ها و آمار و ارقام بیشتر دیده می‌شوند.

آیا موشن گرافیک حاصل کار تیمی است؟

نه این که یک نفر نتواند موشن گرافیک را به تنهایی بسازد، اما ساخت اصولی موشن گرافیک بخش های مختلفی دارد که قطعا یک نفر در همه ی موارد خبره نیست. اگر بخواهیم موشن گرافیک را در سطح متوسط که الان در شبکه های اجتماعی فراوان یافت می شود را تولید کنیم، بله یک نفر میتواند تولید کند. اما اگر بخواهیم یک موشن گرافیک اصولی، با کیفیت بالا و سطح جهانی تولید شود، حتما باید یک تیم بین 3 تا 7 نفر جمع کرد.

به عنوان مثال شاید با گذارندن یک دوره افتر افکت متحرک سازی را یاد بگیریم، آیا در نوشن سناریو هم تخصص داریم؟ آیا در خلق گرافیک تخصص داریم؟ … البته غیر از تیم شدن راهکاری دیگر وجود دارد. مثلا می توان متحرک سازی را یاد گرفت و بخش های دیگر مثل، تصویر سازی موشن گرافیک، سناریو نویسی، نریشن، صدا سازی و… را برون سپاری کرد و افراد خبره فری لنسر سپارد.

موشن گرافیک را از کجا شروع کنیم؟

موشن گرافیک شامل هفت بخش اصلی است که یا باید بخشی از آنها را یاد گرفت و الباقی را برون سپاری کرد و یا باید به صورت تیمی یادگیری را تقسیم کنیم و هر کسی بخشی که علاقه مند را بر عهده بگیرد و یا اگر علاقه و زمانی کافی داریم، همه تخصص ها را یاد بگیریم.

آشنا خواهیم شد. در ادامه با بخش های مختلف یادگیری اصولی موشن گرافیک آشنا می شویم

گرافیک(تصویر سازی موشن)

سناریونویسی

قبل از شروع ساخت، نیاز است با توجه به هدفی که وجود دارد سناریو موشن گرافیک نوشته شود که بر اساس آن تصویر سازی انجام شود، نریشن در استودیو گفته شود، و متحرک ساز( موشن کار) بتواند به درستی متحرک سازی را انجام دهد.

همان گونه که از نام موشن گرافیک مشخص است، از دو بخش موشن به معنی متحرک سازی و گرافیک به معنی تصاویر تشکیل شده است. به عبارتی اگر تصویری وجود نداشته باشد، متحرک سازی معنی پیدا نمی کند. برای خلق آن با توجه به نوع موشن گرافیک، نیاز است تصویر بر اساس سناریو، محیط و پس زمینه، اشکار، کارکتر، متن و هر آن چیزی که لازم است را طراحی کند که متحرک ساز (موشن کار و به زبان تخصصی انیماتور) بتواند متحرک سازی مد نظر را انجام دهد.

کارگردانی

کارگردان ناخدای یک کشتی را بر عهده دارد تمام نیرو های یک کشتی را برای رسیدن به مقصد رهبری می کند. او اصلاحات کوچک را به سناریو نویس می دهد که هدف کارفرما به درستی انجام شود. گرافیست را راهنمایی می کند که تصاویر لازم را به درستی و راستای اهداف خلق کند، نریتور را هدایت می کند که با بهترین شکل ممکن (فراز و فرودها در صدا) احساسات مخاطب را هدف قرار دهد. تدوینگر صدا (صدا سازی) اگاه می کند که چه افکت های صدایی (بانس سازی) لازم است که جذابیت و باور پذیری موشن گرافیک بالاتر برود. متحرک ساز با گرفتن سناریو، استوری برد و راهنمایی های لازم از کارگردان متحرک سازی را شروع می کند. و در اخر تدوین گر نیز همانند دیگر اعضای گروه با هدایت کارگردان تدوین را انجام می دهد.

صداگذاری

با توجه به نظر سناریو، مشاوره کارگردان به کارفرما و نظر نهایی کارفرما، ممکن است که موشن گرافیم مد نظر راوی داستان داشته باشد. در این صورت لازم است نریتور در استودیو بر اساس سناریو نریشن را گویندگی کند و در اختیار کارگردان قرار دهد.

صدا سازی

برای جذاب شدن موشن، لازم است صدا سازی هایی انجام شود. مثلا با تغییر هر صحنه صدایی متناسب با آن بیاید و یا زمانی که در مورد باران صحبت می کنیم صدای باران بیاید و یا هر صدا سازی دیگر که بسته به موضوع موشن گرافیک ما دارد.

متحرک سازی

پس از دریافت تمام دیتا های لازم که مهم ترین آنها گرافیک است و راهنمایی هایی نهایی کارگردان، کار انیماتور شروع می شود. انیماتور با نرم افزار افتر افکت کار متحرک سازی گرافیک را انجام می دهد. البته به غیر افتر افکت، با نرم افزارهایی مثل سینما فوردی و موهو هم کار متحرک سازی انجام می شود اما معروف ترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک افتر افکت است.

تدوین

تدوین اخرین مرحله کار است، تدوین گر تکه های موشن گرافیک، نریشن و صدا سازی ها را در کنار یک دیگر به بهترین شکل ممکن سینک می کند.

نکات مهم در افزایش کیفیت ساخت موشن گرافیک

البته که کیفیت در هرکاری که شما انجام میدهید مهم هست موشن گرافیک هم از این موضوع مثتثنا نیست در ادامه نکته هایی را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با رعایت آنها موشن گرافیک هایی که میسازید رو به نهایت کیفیت برسونید.

دانش سواد بصری

یکی از مواردی در زمان یادگیری به هنرجویان موشن گرافیک نمی گویند، یادگیری دانش سواد بصری است. سواد بصری زبان و فلسفه هنر است. در تمامی رشته هنری که به، گرافیک ، فیلم سازی ، عکاسی، تصویر سازی، نقاشی، تدوین، انیمیشن و… ختم می شود، تسلط به دانش سواد بصری واجب است.

دیدن نمونه کار به میزان فراوان

دیدن نمونه کار به شما در هنگام آموزش و پس از آموزش چند مزیت دارد: اولین مزیت آن این است که با مدل های مختلف موشن گرافیک آشنا می شوید و ایده های زیادی به دست می آورید. دومین مزیت شکل گیری سوال است. دیدن موشن گرافیک های مختلف برای شما سوال ایجاد می کند که مثلا در این قسمت از این موشن از چه تکنیکی استفاده شده است که در نهایت از استاد خود سوال می پرسید و یا با سرچ در اینترنت، این چالش برای شما بر طرف می شود. شکل گیری سوال در زمان یادگیری، به شما کمک می کند یادگیری بهتر و عمیق تری داشته باشید.

از چه نرم افزاری برای یادگیری و ساخت موشن گرافیک استفاده کنیم و چرا؟

بهترین نرم افزاری که برای ساخت موشن گرافیک استفاده می شود افتر افکت است. 

افتر افکت ساخت شرکت ادوبی می باشد. این نرم افزار مزیت های فروانی دارد که باعث می شود انتخاب اول هر طراح موشن گرافیک باشد.

اول از همه امکانات و انجین قدرت مند آن است.

. دومین مزیت امکان ارتباط با سایر نرم افزارهایی که در کنار افتر افکت به آنها نیاز داریم است 

نرم افزاری های مثل فتوشاپ و ایلاستریتور که استفاده از آنها از واجبات است. 

به عبارتی خلق گرافیکی که برای ساخت موشن گرافیک نیاز است در یکی از این دو نرم افزار انجام می شود. و نرم افزارهای دیگر مثل پریمیر که در تدوین به کمک ما می آیند.

جهاد دانشگاهی واحد قزوین دوره های مختلف حوزه فنی مهندسی براتون آماده کرده که به صورت حضوری برگزار می‌شود. خوشحال می‌شویم شما را در این کلاس‌ها ببینیم. با کلیلک روی لینک زیر می‌تونید ثبت نام کنید.

کسب اطلاعات بیشتر در سایت

ثبت نام از طریق پیج اینستاگرام

شماره تماس: 9-33376797-028

منابع:

https://infogramacademy.com/blog/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-

%D9%85%D9%88%D8%B4%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9/

https://skillearn.ir/blog/steps-learning-motion-graphics

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code