0

موتور بازی سازی یونیتی چیست؟

یونیتی چیست ؟ معرفی یکی از قویترین موتور های بازی سازی

یونیتی چیست؟ (معرفی یکی از قویترین موتور های بازی سازی)

نویسنده: مصطفی عبدالله                                                زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب این نوشته:

  • مقدمه

  • یونیتی چیست؟

  • ویژگی های یونیتی چیست؟

  • چرا باید یونیتی را انتخاب کنیم؟ 

  • چه بازی هایی که با یونیتی توسعه پیدا کرده اند؟

مقدمه:

اگر شما قصد دارید توسعه دهنده بازی شوید انتخاب درست موتور بازی سازی اهمیت ویژه ای دارد. زیرا انتخاب درست این ابزار روی روند توسعه بازی شما و کیفیت بازی اثر بالایی دارد،از این جهت انتخاب این ابزار بسیار چالش برانگیز و مهم است و به سادگی نمیتوان از کنار آن گذر کرد و باید نهایت دقت را به خرج دهیم.

اگر اندکی تحقیق کرده باشید احتمالا اسم موتور بازی سازی یونیتی به گوش شما خورده است. این موتور بازی سازی بسیار پر طرفدار بوده و تیم های بزرگی در حال استفاده از آن هستند. در ادامه با جزئیات بیشتری ویژگی هایی این موتور بازی سازی را بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت به چه علت باید برای کار خودتان از  این ابزار بهره ببرید. 

یونیتی چیست؟  

یونیتی یک موتور بازی دو بعدی و سه بعدی است که از سال 2005 وجود داشته است. این موتور توسط Unity Technologies توسعه یافته است و به منظور دسترسی بیشتر توسعه دهندگان به ابزارهای توسعه بازی ساخته شده است که در آن روزها یک سرمایه گذاری جدید بود. در طول عمر طولانی خود، موتور به طور چشمگیری تغییر کرده و گسترش یافته است و توانسته با آخرین شیوه ها و فوری ها همگام شود.

حتی امروزه، تمرکز اصلی موتور بازی بر این است که هم قوی ترین مجموعه ابزارهای ممکن را برای صنعت بازی سازی ارائه دهد و هم استفاده از موتور را برای توسعه دهندگان بازی با هر سطح مهارتی تا حد امکان آسان کند (بله، از جمله مبتدیان). توسعه دهندگان یونیتی این موتور بازی سازی را به یکی از قوی ترین موتور های بازی سازی تبدیل کرده اند.

ویژگی های یونیتی: 

در ادامه درباره ویژگی های فنی یونیتی صحبت خواهیم کرد.

پشتیبانی از گرافیک دو بعدی و سه بعدی:

همانطور که در ابتدا ذکر شد،Unity از گرافیک های سه بعدی و دو بعدی پشتیبانی می کند . به شما این امکان را می دهد که سبک هنری مورد نظر خود را برای پروژه های خود انتخاب کنید. گرافیک سه بعدی همچنین مجموعه ای بسیار قوی از ابزارها را با توانایی ایجاد مواد سفارشی، ساخت سایه بان، سفارشی کردن نور، استفاده از جلوه های پس از پردازش و موارد دیگر ارائه می دهد. حتی می‌توانید زمین سه‌بعدی ایجاد کنید یا نقشه‌های دوبعدی را دقیقاً در موتور ایجاد کنید، بنابراین مجموعه‌ای از ابزارها برای استفاده از هر گرافیکی که استفاده می‌کنید وجود دارد.

آسان بودن فهم معماری و ساختار:

Unity یک روش بسیار شفاف برای ترکیب معماری بازی شما ارائه می دهد. هر سطح  در پروژه بازی یونیتی به یک صحنه تقسیم می شود و هر صحنه شامل تمام اشیاء بازی مورد نیاز برای استفاده بازیکن از سطح است، چه پس زمینه، شخصیت بازیکن، دشمن، گلوله یا چیز دیگری.

یونیتی همچنین توانایی برقراری رابطه والد-فرزند بین اشیاء در سلسله مراتب را ارائه می‌دهد، که اضافه کردن چندین شی (مانند یک لباس، تفنگ یا برخورد دهنده برای تشخیص برخورد) را به یک شیء شخصیت بازیکن والدین بسیار آسان می‌کند. فراتر از این، یونیتی همچنین دارای ابزار Inspector است که به شما امکان دسترسی سریع به تمام ویژگی‌های شی را می‌دهد، به این معنی که می‌توانید به سرعت همه چیز را بدون نیاز به رجوع به کد تغییر دهید.

قابلیت اجرا روی هر نوع پلتفرم:

بازی‌های یونیتی از ساختن تعداد زیادی پلتفرم پشتیبانی می‌کنند. تا زمانی که توسعه‌دهنده کیت مناسب را دانلود کند، می‌توانید بازی‌ها را برای Android، iOS، Windows، MacOS، Linux، PS، Xbox One و غیره تولید کنید. اگر می‌خواهید بازی خود را روی وب قرار دهید (با فرض عملکرد مطلوب) می‌توانید حتی بازی‌های HTML را تولید کنید.این موتور همچنین باعث می‌شود که شما مجبور باشید تا حد امکان تغییرات کمتری برای ساخت‌های مختلف ایجاد کنید، و نیاز به داشتن نسخه‌های متعدد از پروژه خود را برای هر پلتفرم محدود می‌کند. به این معنی که بازی شما اصطلاحا “کراس پلتفرم” خواهد شد.

واقعیت مجازی و قابلیت افزوده:  

موتور بازی سازی یونیتی پکیج های متعددی برای کار با واقعیت مجازی و قابلیت افزوده دارد. نکته مثبتی که در این باره وجود دارد این است که به محض اینکه این تکنولوژی ها وارد حوزه تکنولوژی شدند تیم توسعه دهنده این موتور بازی سازی این امکانات را به پکیج های کاری افزود. پس از لحاظ پشتیبانی کردن از تکنولوژی های جدید هم پیشرو می‌باشد. همچنین این قابلیت ها برای بازی هایی که روی موبایل نیز کار میکنند صادق است و می توان قابلیت افزوده را به این بازی ها نیز افزود.

فروشگاه asset های گسترده: 

تیم توسعه دهنده یونیتی بنابر نیاز کاربران یک فروشگاه گسترده از مواردی که شما در مسیر توسعه بازی خود به آن ها نیاز دارید آماده کرده است. شما در یونیتی با استفاده از این فروشگاه کاراکتر ها، صوت‌ها و آهنگ‌ها و تصاویر آماده‌ای را دانلود کرده و‌ از آن استفاده کنید و درگیر مسائل گرافیکی، صدا گذاری و صدابرداری نشوید. یعنی برای نیاز ها عمومی می‌توانید از این فروشگاه استفاده کنید.

علاوه بر تیم توسعه دهنده خود یونیتی بیشتر این موارد توسط جامعه اصلی یونیتی توسعه داده شده و در این فروشگاه قرار می گیرد یعنی شما دامنه گسترده ای برای انتخاب خود دارید، بعلاوه تیم توسعه دهنده یونیتی با استفاده از پکیج منیجر نصب این پکیج ها و المان های بازی را برای شما ساده تر کرده است.

ابزار انیمشین سازی پیشرفته:  

موتور بازی سازی یونیتی یک ربات را به عنوان ابزار تولید انیمشین برای کار های دو بعدی و سه بعدی پیشنهاد میکند. اگر چه شما میتوانید انیمشین ها را از نرم افزار های دیگر مانند بلندر در بازی خود اضافه کنید ولی یونیتی ابزار های قدرتمندی در این بخش دارد که شما را از استفاده کردن از نرم افزار های جانبی دیگر بی نیاز میکند. یعنی هر چیزی که شما برای انیمیش سازی در بازی خود نیاز دارید را میتوانید از خود یونیتی بردارید و استفاده کنید. قابلیت های بسیار زیاد دیگر نیز در این موتور بازی سازی وجود دارد که شما می توانید با یادگیری آن از این امکانات استفاده کنید و لذت ببرید.  

چرا باید یونیتی را انتخاب کنیم ؟ 

برای بازی سازی شما ممکن است انتخاب های زیادی بین موتور های بازی سازی و تکنولوژی ها موجود داشته باشید. برخی  دلایلی که شما را ترغیب می‌کند تا از موتور بازی سازی یونیتی استفاده کنید به شرح زیر می‌باشد. 

برای توسعه دهنده های آماتور رایگان است:

اگر شما یک توسعه دهنده آماتور یونیتی هستید و در قالب تیم های بزرگ با آورده های مالی خیلی زیاد کار نمی‌کنید می‌توانید از نسخه رایگان یونیتی استفاده کنید. در قدم اول و برای شروع و حتی تا پروژه های متوسط نیازی نیست نگران پرداخت حق لایسنس برای یونیتی باشید. کار خودتان را توسعه دهید، بعد از افزایش مقیاس پروژه ها و توانمندی خود می‌توانید از نسخه پولی نرم افزار استفاده کنید.

یونیتی دوستدار آماتور ها:  

یونیتی نمودار یادگیری نرم و ملایمی دارد، یعنی برای آماتور ها یادگیری آن راحت و آسان خواهد بود. همانطور که قبلا اشاره کردیم درک معماری و ساختار آن آسان و راحت است و پیچیدگی کمی دارد. به راحتی میتوانید اشیا را اضافه و کم کنید اطلاعاتی درمورد آن ها به دست بیاورید. در بسیاری از موارد نیاز به کد نویسی نیز ندارید و میتوانید مشکلات خود را در رابط گرافیکی حل کنید. همه این ها به این معنی است که یونیتی دوست دار آماتورها است.  

به طور همزمان قدرتمند و همه کاره است:

در حوزه بازی سازی پاسخ گوی تمام نیاز های شماست. از پشتیبانی از تکنولوژی های جدید روز بگیرید تا ابزار های انیمیشن سازی و سه بعدی سازی و … کاری نیست که شما را وادار کند تا از یک نرم افزار دیگر به صورت موازی با یونیتی استفاده کنید و هر کدام از این ابزار ها در کامل ترین حالت خود قرار دارند.

به خاطر شهرت آن دارای جامعه گسترده است:

جامعه یک تکنولوژی به معنی دایره افرادی است که از این تکنولوژی استفاده میکنند، وقتی یک تکنولوژی دارای جامعه گسترده ای است به این معنی میباشد که پکیج ها، آموزش ها و انجمن های زیادی وجود دارند که میتوانند شما را برای رسیدن به هدفتان یاری کنند. اگر در مسیر کار به مشکلی خوردید میتوانید در انجمن های یونیتی مطرح کنید تا متخصصین در این زمنیه یا افرادی که قبلا به این مشکل خورده اند شما را راهنمایی کنند.  

بازی هایی که با یونیتی توسعه پیدا کرده اند:

از جمله بازی های معروفی که با موتور بازی سازی یونیتی ساخته شده اند میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. Assassin’s Creed Identity
  2. Hearthstone: Heroes of Warcraft
  3. Ori and The Blind Forest
  4. Satellite Reign
  5. Prey For The Gods
  6. Ghost Of A Tale

با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به شما عزیزان همراهی بفرمایید.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code