0

برنامه نویسی اندروید با زبان برنامه نویسی کاتلین – موقعیت شغلی و بازار کار

زبان برنامه نویسی کاتلین برای توسعه اندروید؟ موقعیت شغلی و بازار کار

نویسنده: مصطفی عبدالله                                                زمان تقریبی مطالعه: 12دقیقه

فهرست مطالب نوشته :

  • مقدمه
  • نرم افزار کراس پلتفرم یا بومی؟
  • چرا کاتلین را برای توسعه اندروید ترجیح میدهیم؟
  • چه کسانی از کاتلین برای توسعه اندروید استفاده میکنند؟
  • موقعیت شغلی
  • بازار کار
  • سرفصل دوره جهاد دانشگاهی

مقدمه:

اندروید یک سیستم عامل مخصوص موبایل است که بر اساس هسته سیستم عامل لینوکس توسعه یافته است و امروزه در موبایل ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده می شود. این سیستم عامل عمدتا توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است. برای توسعه نرم افزار در این پلتفرم از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده می شود ولی به صورت عمده برای مدت نسبتا طولانی توسعه دهنده های زبان جاوا در این پلتفرم حرف اول را می زدند تا اینکه رقبای جاوا در این اکوسیستم به بلوغ خوبی رسیدند. امروزه برای توسعه اندروید بیشتر از زبان کاتلین استفاده می‌شود خصوصا توسط کسانی که به تازگی قصد ورود به دنیای برنامه نویسی موبایل و گوشی های هوشمند را دارند.

نرم افزار کراس پلتفرم یا بومی؟

در کنار زبان های برنامه نویسی که قابلیت توسعه بومی در اندروید را دارند ما چندین انتخاب دیگر برای توسعه نرم افزار کراس پلتفرم داریم مانند: ری اکت نیتیو، فلاتر و زامارین. توسعه بومی به طور عمده توسط زبان های جاوا و کاتلین صورت می پذیرد.  توسعه بومی به این معنی است که نرم افزار نوشته شده توسط شما فقط قابلیت اجرا روی پلتفرم اندروید را دارد و برای گوشی های آیفون کار نخواهد کرد ‌‌‌‌‌‌‌‌،  برعکس محیط های توسعه کراس پلتفرم مانند ری اکت نیتیو ، فلاتر و زامارین که روی سیستم عامل اندروید و آی او اس کار میکنند . این توسعه بومی از این جهت که باید برای سیستم عامل های مختلف برنامه جداگانه بنویسید شاید ناراحت کننده و نا امید کننده باشد ولی نرم افزار توسعه یافته به صورت بومی پایداری ، سرعت و کیفیت بالاتری خواهد داشت بعلاوه اینکه تعداد دستگاه هایی  که با اندروید کار میکنند خیلی بیشتر است یعنی بازار کار گسترده تری در دسترس شما خواهد بود . در دوره آموزشی برنامه نویسی اندروید با کاتلین در جهاد دانشگاهی ما به شما آموزش خواهیم داد چگونه یک اپلیکیشن موبایل را به صورت بومی در سیستم عامل اندروید به کمک زبان برنامه نویسی کاتلین  توسعه دهید .

چرا کاتلین را برا توسعه اندروید ترجیح میدهیم؟

زبان کاتلین در سال 2017 میلادی توسط شرکت توسعه دهنده پلتفرم اندروید یعنی گوگل معرفی شد . کاتلین روی ماشین مجازی جاوا کار می کند یعنی در نهایت برای اینکه روی سیستم پردازش شود به زبان جاوا تبدیل می شود.  خب شاید سوال ایجاد شود که این کار چه لزومی دارد وقتی نهایت کد تبدیل به کد جاوا می شو . جواب این است که زبان برنامه نویسی کاتلین پیچیدگی کمتری نسبت به زبان جاوا دارد و برای تازه وارد ها ارتباط گرفتن با این زبان راحت تر از جاوا خواهد بود.

بعلاوه کتابخانه های داخلی زیادی برای آن ایجاد شده است تا روند توسعه را برای شما راحت تر کند. بعلاوه کاتلین متن باز است یعنی توسعه دهندگان علاقه مند می توانند در روند توسعه این زبان مشارکت داشته باشند. کاتلین یه زبان چند منظوره و مولتی پارادایم است، به این معنی که در روال توسعه نرم افزار شما می توانید از شی گرایی و برنامه نویسی تابعی استفاده کنید. با کاتلین شما همه موارد لذت بخش در روند توسعه نرم افزار را خواهید داشت مانند: سرعت، دقت، امنیت و انعطاف پذیری. همه این موارد ما و توسعه دهندگان دیگر ترغیب می کند که در روال توسعه اندروید از کاتلین استفاده کنیم.

چه کسانی از کاتلین برای توسعه اندروید استفاده میکنند؟

شرکت های نتفلیکس، پینترست، اوبر، دولینگو، ترلو و  ایربی ان بی برای توسعه اپلیکیشن اندروید خود از زبان کاتلین استفاده می کنند. همچنین اپلیکیشن های زیادی نیز وجود دارند که با این زبان توسعه یافته اند.

موقعیت شغلی:

شما با یادگیری برنامه نویسی اندروید و تسلط بر زبان برنامه نویسی کاتلین قادر خواهید بود با مدل های مختلفی کار کنید. یعنی شما می توانید به صورت کارمند تمام وقت یا پاره وقت در شرکت های داخلی خواهان تخصص شما مشغول به کار شوید یا اینکه به صورت آزاد یا فریلنسری از شرکت ها، سازمان ها یا افراد پروژه بگیرید یا اینکه با توسعه اپلیکیشن های مفید و کاربردی و قرار دادن در فروشگاه گوگل یا کافه بازار و مایکت کسب درآمد کنید. در واقع شما با دریایی از موقعیت های شغلی روبرو هستید که بر اساس علاقه، زمان های خالی و توانایی خود شغل خود را انتخاب کنید.

 

بازار کار:

بر اساس آنچه در قسمت قبل توضیح داده شد شما با بازار کار گسترده و متنوعی روبرو هستید. برای آنکه بتوانید در این بازار کار سهمی بیشتری داشته باشید و درآمد بهتری برای خود فراهم کنید نیاز دارید که مدرک معتبری داشته باشید که نشان دهنده توانایی شما و تسلط شما بر برنامه نویسی اندروید باشد. بعلاوه باید تلاش کنید نمونه کار های قابل ارائه و با کیفیت بسازید و توانایی و تخصص خود را به رخ کارفرمایان بکشید. با این دو ابزار قادر خواهید بود در بازار کار عرض اندام کنید و درآمد خوبی داشته باشید.

سرفصل دوره برنامه نویسی اندروید جهاد دانشگاهی قزوین

هسته اصلی زبان برنامه نویسی کاتلین (متغیر ها ، ساختار های شرطی ، حلقه ها و شی گرایی )

نصب و آشنایی با محیط اندروید استودیو

آشنایی با لایه گرافیکی اندروید

آشنایی با   activityها و چرخه های حیات نرم افزار 

ارتباط activity   ها با رابط کاربری

کار با دیتابیس و فایل ها در اندروید

مدیریت هشدار ها ، اعلان ها

آشنایی با فرگمنت ها ، view Pager   و ویرایشگر متن

رابط گرافیکی پیشرفته

آشنایی با ریسایکلر ویو

مفاهیم برنامه نویسی چند نخی و غیرهمزمان

ارتباط با سرور و API

کار با دانلود منیجر ، لوکیشن ، دسترسی به تماس و پیام کوتاه

آشنایی با معماری MVC  و MVP

 پروژه نهایی

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code