0

انواع فرآیندهای جوشکاری

دوره جوشکاری جهاد دانشگاهی قزوین

                                                   نویسنده: خانم پهلوان      زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 فهرست مطالب:

  • مقدمه
  • 4 نوع اصلی فرآیندهای جوشکاری
  • جوشکاری قوس فلزی با گاز
  • جوشکاری قوسی تنگستن گازی
  • جوشکاری قوس فلزی محافظ
  • جوشکاری قوس فلزی محافظ
  • جوشکاری با هسته شار
  • 4 نوع مختلف روش جوشکاری و زمان استفاده از آنها

اگر به دنبال شغلی به عنوان جوشکار هستید، مهم است که حوزه ای را که می خواهید در آن تخصص داشته باشید، شناسایی کنید. بیش از 30 نوع مختلف فرآیند جوشکاری وجود دارد، از سوخت اکسی گرفته تا روش های پیچیده تر پرتو لیزر. اگرچه، این گونه ها معمولاً به چهار نوع اصلی تقسیم می شوند.

چهار نوع اصلی جوش عبارتند از:

 جوشکاری با قوس فلزی گازی (GMAW/MIG)،

جوشکاری با قوسی تنگستن گازی (GTAW/TIG)،

جوشکاری قوس فلزی محافظ شده (SMAW) و جوشکاری با هسته شار (FCAW).

حرفه جوشکاری خود را شروع کنید

مدرک خود را در فناوری مهندسی جوش از جهاددانشگاهی دریافت کنید و مسیر شغلی جدید خود را از امروز شروع کنید!

در این پست، ما جزئیات اختصاص داده شده به هر فرآیند را شرح می دهیم و تفاوت های بین آنها را برجسته می کنیم. به خواندن ادامه دهید تا همه آنچه را که باید در مورد چهار نوع اصلی جوشکاری و کاربرد آنها بدانید، بدانید.

جوشکاری قوس فلزی با گاز (GMAW/MIG)

همچنین به عنوان جوشکاری با گاز بی اثر فلز یا MIG شناخته می شود، این فرآیند از یک سیم نازک به عنوان الکترود استفاده می کند. هنگامی که سیم از طریق ابزار جوش و به سمت محل جوش تغذیه می شود، گرم می شود. برای محافظت از جوش در برابر آلاینده های موجود در هوا باید از گاز محافظ استفاده شود.

اعتقاد بر این است که جوشکاری قوس فلزی با گاز یکی از روش‌های جوشکاری آسان‌تر برای یادگیری است، که آن را به منطقه‌ای عالی برای جوشکاران مبتدی تبدیل می‌کند. همچنین به حداقل تمیز کردن نیاز دارد، سرعت جوشکاری بالا و کنترل بهتری بر مواد نازک‌تر ارائه می‌دهد.

برخی از جنبه های منفی مرتبط با این نوع فرآیند جوشکاری حول هزینه های دریافت گاز محافظ همراه با ناتوانی در جوشکاری فلزات ضخیم تر یا انجام جوشکاری عمودی یا سربار است.

جوشکاری قوسی تنگستن گازی (GTAW/TIG)

این نوع فرآیند جوشکاری که به نام‌های جوشکاری گاز بی‌اثر تنگستن یا TIG نیز شناخته می‌شود، معمولاً برای جوش دادن مواد نازک و غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس، سرب یا نیکل استفاده می‌شود. معمولاً برای ساخت دوچرخه یا هواپیما استفاده می شود.

برخلاف سایر انواع فرآیندهای جوشکاری، در جوشکاری TIG از یک الکترود تنگستن غیر مصرفی برای تولید جوش استفاده می شود. شما همچنان به یک منبع گاز خارجی، معمولاً آرگون یا ترکیبی از آرگون و هلیوم نیاز دارید.

این یکی از سخت‌ترین روش‌های جوشکاری در نظر گرفته می‌شود که بهترین و باکیفیت‌ترین جوش‌ها را تولید می‌کند.

از آنجایی که تنها یک ناحیه کوچک بین قوس و ناحیه در حال جوش وجود دارد، تکمیل آن به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. جوش های حاصل از این روش بسیار قوی هستند.

جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW)

این نوع فرآیند جوشکاری که به نام‌های جوشکاری گاز بی‌اثر تنگستن یا TIG نیز شناخته می‌شود، معمولاً برای جوش دادن مواد نازک و غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس، سرب یا نیکل استفاده می‌شود. معمولاً برای ساخت دوچرخه یا هواپیما استفاده می شود.

برخلاف سایر انواع فرآیندهای جوشکاری، در جوشکاری TIG از یک الکترود تنگستن غیر مصرفی برای تولید جوش استفاده می شود. شما همچنان به یک منبع گاز خارجی، معمولاً آرگون یا ترکیبی از آرگون و هلیوم نیاز دارید. این یکی از سخت‌ترین روش‌های جوشکاری در نظر گرفته می‌شود که بهترین و باکیفیت‌ترین جوش‌ها را تولید می‌کند. از آنجایی که تنها یک ناحیه کوچک بین قوس و ناحیه در حال جوش وجود دارد، تکمیل آن به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. جوش های حاصل از این روش بسیار قوی هستند.

جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW)

این نوع فرآیند جوشکاری متکی به یک تکنیک دستی با استفاده از یک الکترود مصرفی با پوشش شار است. این روش بیشتر در میان جوشکاران خانگی رایج است. این فرآیند به طور غیررسمی تر به عنوان جوشکاری چوبی نیز شناخته می شود.

نام مستعار به الکترود مورد استفاده برای جوشکاری فلز اشاره دارد که به شکل “چوب” است. از آنجایی که جوشکاری قوس فلزی محافظ به حداقل تجهیزات نیاز دارد، یکی از کم هزینه ترین فرآیندهای موجود است.

این نوع جوشکاری نیازی به گاز محافظ ندارد و در هوای آزاد در باد یا باران قابل انجام است. همچنین روی مواد کثیف و زنگ زده به خوبی کار می کند. گفته می شود، جنبه های منفی وجود دارد.

جوش های چوبی معمولاً بهترین محصولات را با کیفیت تولید نمی کنند. آنها مستعد تخلخل، ترک و نفوذ کم عمق هستند. به طور کلی، جوش های چوبی دوام کمتری نسبت به سایر انواع جوش دارند.

جوشکاری با هسته شار (FCAW)

شبیه به جوشکاری MIG، جوشکاری با هسته شار حول یک فرآیند تغذیه سیم پیوسته می چرخد. دو فرآیند جداگانه در ارتباط با جوش قوس الکتریکی با هسته شار وجود دارد.

یکی شامل استفاده از گاز محافظ است در حالی که دیگری متکی به عوامل خود محافظ است که هنگام تجزیه مواد شار در داخل سیم تولید می شود.

این نوع جوش به دلیل ارزان بودن و یادگیری آسان شناخته شده است. بسیار شبیه فرآیند جوشکاری MIG، این یک راه عالی برای جوشکاران مبتدی است که بتوانند حرفه خود را در این زمینه شروع کنند.

همچنین به جوشکاران اجازه می دهد تا کار خود را در فضای باز انجام دهند (شرایط باد بر روی جوش تأثیر نمی گذارد). قوس نیمه اتوماتیک سرعت جوشکاری و قابلیت حمل بالایی را فراهم می کند و آن را به یک فرآیند محبوب برای استفاده در پروژه های ساختمانی تبدیل می کند.

منبع:

https://b2n.ir/g95979

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code