0

آشنایی با دوره PLC و موقعیت شغلی و بازار کار

آشنایی با دوره PLC و موقعیت شغلی و بازار کار - نحوه درآمدزایی

نویسنده: مصطفی عبدالله                                                زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب نوشته:

  • مقدمه

  • PLC به چه صورت کار می کند؟

  • PLC در کجا کاربرد دارد؟

  • مزایا و معایب PLC

  • بازار کار و موقعیت شغلی

  • سرفصل دوره PLC جهاد دانشگاهی قزوین

مقدمه:

PLC یک دستگاه محاسباتی قابل برنامه ریزی است که برای اتوماتیک کردن فرآیند های الکترومکانیکی در شرایط خاص استفاده می شود. پیش از اختراع PLC برای اتوماسیون فرآیند های تکرار پذیر در صنعت از رله ها و جعبه رله ها استفاده می شد. رله ها به علت مکانیکی بودن عملکردشان بعد از مدتی فرسوده می شدند و کارایی اولیه خود را نداشتند.  بعلاوه گاها با پیچیده شدن فرآیند های مورد نیاز تعداد این رله ها افزایش پیدا می کرد و دیگر با یک تک رله روبرو نبودیم بلکه با جعبه ی بزرگی از رله ها سرکار داشتیم که کار کردن با آن ها سخت بود و عیبیابی و تعمیر آن ها به شدت سخت می شد.

از این رو مهندسین به فکر ابداع دستگاه PLC افتادند. دستگاه های PLC به راحتی قابل برنامه ریزی اند، جای کمتری اشغال می کنند و مانند رله ها بعد از اعمال های مکانیکی فرسوده نمی شوند. بعلاوه بعد از طراحی اولیه قابلیت تغییر و اصلاح آسان دارند و در وقت ما صرفه جویی می شود در حالیکه اگر این سیستم را با رله ها می چیدیم تغییر آن زمان بر و دشوار می شد.

PLC از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یک دستگاه PLC از اجزا مختلفی تشکیل شده است. به صورت کلی دستگاه PLC به یک منبغ تغذیه متصل شده است، دارای پردازنده مرکزی  CPU، ماژول ورودی و خروجی، حافظه موقت، دستگاه برنامه ریزی و … است. دستگاه های PLC  ماژولار هستند. یعنی شما می توانید مدار های خاصی را به آن اضافه و کم کنید. به ماژول های PLC  معمولا کارت می گویند.

PLC ها در کجا کاربرد دارند؟ 

دستگاه های PLC در طیف وسیعی از فرآیند های ماشین خودکار کاربرد دارند. در ساختمان های هوشمند PLC ها برای نظارت بر سیستم های دوربین مدار بسته و سیستم های هشدار دهنده کاربرد دارند . PLC ها در مونتاژ محصول، بسته بندی، کنترل حرکت، کنترل دسته ای، تشخیص و آزمایش ماشین و فرآیندهای روباتیک استفاده می شوند.

مزایا و معایب PLC:

سیستم های PLC نسبت به رقبای سنتی خود پایداری و کارایی بهتری دارند در ضمن کار با آن ها راحت است و توسعه پذیری بهتری دارند. یعنی شما بر اساس نیاز خود می توانید مواردی را اضافه یا کم کنید. در سیستم های PLC توسعه منوط به استفاده از سیم کشی های فراوان نیست و همه این موارد به صورت نرم افزاری صورت می گیرد. شما با استفاده از PLC می توانید سیستم های پیچیده تر را راحت تر پیاده سازی کنید که همه این را مدیون ماهیت نرم افزاری تغییرات هستید.

همچنین PLC ها دستگاه های تخصصی هستند که برای مقاومت در برابر شرایط محیطی سخت مانند سرما و گرمای شدید و شرایط گرد و غبار و رطوبت در کارخانه ها ساخته شده اند. PLC یک سیستم عملیات بلادرنگ است که دارای عملکردهای خاصی است اما به ابزارهای کمکی تکمیلی که رایانه های شخصی استفاده می کنند مانند نرم افزار آنتی ویروس یا پاک کننده های رجیستری نیاز ندارد. به دلیل ریزپردازنده بودن، زمان اجرای PLC سریعتر از سیستم های کنترل منطق رله است که دارای چندین بخش مکانیکی هستند. با همه این تعریفات سیستم های PLC  دارای عیب هایی نیز هستند.

سیستم های PLC نیازمند نمایشگر هایی برای کنترل سیستم به صورت کاربر پسند هستند ولی این نمایشگر ها بعضا ارور های نا مفهومی نشان میدهند که عیب یابی را سخت تر می کند. در صورت به مشکل خوردن این سیستم ها به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری حضور یک متخصص PLC برای عیب یابی ضروری و حیاتی هست، چون این سیستم ها پیچیدگی سخت افزاری خاص خود را دارند.

بازار کار و موقعیت شغلی:

امروزه در بسیاری از کارخانجات ایرانی از دستگاه های PLC  برند های دلتا و زیمنس استفاده میشود . به طبع اگر شما متخصص PLC  باشید و توانایی و مهارت بالایی داشته باشید میتوانید در این شرکت ها مشغول به کار شوید . کار در حوزه پی ال سی هم مانند هر شغل فنی دیگری به تخصص و مهارت بالا احتیاج دارد. برای این که بازار کار پر رونقی داشته باشید باید کار خود را از برندهای ساده تر شروع کنید و کم کم بر همه انواع پی ال سی و انواع برندهای آن مسلط شوید. با افزایش میزان مهارت و به روز نگه داشتن اطلاعات خود همواره می توانید جایگاه خود را در بازار پی ال سی حفظ کنید. برای این منظور میتوانید در دوره های آموزشی PLC  جهاد دانشگاهی شرکت کنید و علاوه بر کسب مهارت و تخصص مدرک معتبر قابل ترجمه نیز دریافت کنید .

درباره درآمد متخصصین PLC  باید بگوییم، اگر بخواهید به صورت مستقل پروژه های پی ال سی را بر عهده بگیرید درآمد بیشتری خواهید داشت اما اگر به صورت استخدامی برای یک شرکت کار کنید به صورت ماهانه و ثابت حقوق دریافت خواهید کرد. به طور کلی از روش های مختلف می توانید ماهانه بین 20 الی 50 میلیون تومان از طریق پی ال سی درآمد داشته باشید. همچینین بعد از کسب تخصص و جمع آوری رزومه می توانید به عنوان استادکار PLC در آموزشگاه ها و شرکت ها دانسته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و کسب درآمد کنید.

 

سر فصل های دوره کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC )  به شرح زیر است:

مروری بر دستور العمل های PLC  های step 7

ورودی و خروجی های دیجیتال و آنالوگ

کارت های واسط و مودم ها

زبان برنامه نویسی پیشرفته graph 7

سنسور ها

محرک ها

شبکه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code