0

آشنایی با دوره 3Dmax و موقعیت شغلی و بازار کار

اموزش و ثبت نام حضوری دوره 3Dmax جهاد دانشگاهی قزوین

نویسنده: مصطفی عبدالله     

زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب نوشته:

  • مقدمه

  • 3Dmax چه کارهایی برای ما انجام میدهد ؟ 

  • چه کسانی از 3Dmax استفاده میکنند ؟

  • بازار کار و موقعیت شغلی 

  • سرفصل دوره 3Dmax جهاد دانشگاهی قزوین

مقدمه:

3dmax یک برنامه گرافیکی کامپیوتری برای ایجاد مدل‌های سه بعدی، انیمیشن‌ها و تصاویر دیجیتال است. این یکی از محبوب‌ترین برنامه ها در صنعت گرافیک کامپیوتری است و به دلیل داشتن مجموعه ابزار قوی برای هنرمندان سه‌بعدی شناخته‌شده است. 3dmax که در میان توسعه‌دهندگان بازی، استودیوهای تجاری تلویزیونی و معماران مورد علاقه است، متعلق به Autodesk است، همان شرکتی که مسئول برنامه‌هایی مانند Maya و AutoCAD است. 3dmax اغلب برای مدل‌سازی شخصیت‌ها و انیمیشن‌ها و همچنین برای ارائه تصاویر واقعی از ساختمان‌ها و اشیاء دیگر استفاده می‌شود.

 وقتی صحبت از مدل سازی به میان می آید، 3dmax از نظر سرعت و سادگی بی‌بدیل است. این نرم‌افزار می‌تواند چندین مرحله از خط تولید انیمیشن از جمله پیش‌نمایش، چیدمان، دوربین‌ها، مدل‌سازی، تکسچرینگ، ریگینگ، انیمیشن، VFX، نورپردازی و رندر را انجام‌ دهد. 3dmax به عنوان یکی از پرکاربردترین بسته‌های سه‌بعدی در جهان، بخشی جدایی‌ناپذیر از بسیاری از استودیوهای حرفه ای است و بخش قابل توجهی از خط تولید آنها را برای بازی‌ها و فیلم‌ها تشکیل می دهد.

3Dmax چه کار هایی برای ما انجام میدهد ؟

 3dmaxدر صنعت بازی‌های ویدیویی برای ایجاد مدل‌ شخصیت‌های سه‌بعدی، کتابخانه‌های بازی و انیمیشن‌ها استفاده می‌شود. 3dmax با گردش کار کارآمد و ابزارهای مدل‌سازی قدرتمند می‌تواند زمان قابل توجهی را برای توسعه دهندگان  بازی صرفه جویی کند. 3dmax که برای تبلیغات تلویزیونی و جلوه‌های ویژه فیلم نیز محبوب است، اغلب برای تولید گرافیک برای استفاده در کنار کارهای اکشن زنده استفاده می‌شود. فیلم‌های 2012 و آواتار هر دو از  3dmaxدر این راه استفاده کردند. 3dmax تقریباً در هر مرحله در خط تولید انیمیشن قرار می‌گیرد. از مدل سازی و ریگینگ گرفته تا نورپردازی و رندر، این برنامه ساخت انیمیشن‌های حرفه‌ای با کیفیت را آسان‌تر و ساده‌تر می‌کند.

صنایع مهندسی، تولیدی، آموزشی و پزشکی همگی از3dmax  برای نیازهای بصری استفاده می‌کنند. صنایع املاک و معماری از 3dmax برای تولید تصاویر واقعی از ساختمان‌ها در مرحله طراحی استفاده می‌کنند. به این ترتیب مشتریان می توانند فضای زندگی خود را به طور دقیق تجسم کنند و بر اساس مدل‌های واقعی انتقادات خود را ارائه دهند. 3dmax از مدل‌سازی چند ضلعی استفاده می‌کند که یک تکنیک رایج در طراحی بازی است. با مدل سازی چند‌ضلعی، هنرمندان درجه بالایی از کنترل بر روی چند ضلعی‌های فردی دارند که به آنها طیف‌وسیعی از جزئیات و دقت در کارشان را می‎دهد.

پس از تکمیل یک مدل، از 3dmax می توان برای تولید مواد و بافت‌های لازم برای جان بخشیدن به چیزها استفاده کرد. افزودن جزئیات سطح مانند رنگ‌ها، گرادیان‌ها و بافت‌ها منجر به کیفیت بالاتر رندرها می‌شود. چندین گزینه رندر در نرم افزار موجود است.  3dmaxهمچنین قادر به سایه‌زنی و سایر تکنیک‌های سبک رایج در بازی‌های ویدیویی است.   3dmaxمی‌تواند شبیه‌سازی‌های واقعی از مایعاتی مانند دود و آب ایجاد کند که هر دوی آنها اغلب در صنعت سرگرمی استفاده‌می‌شوند.

چه کسانی از 3dmax  استفاده میکنند؟

 3dmaxواقعاً بیشتر به طراحان معماری و توسعه دهندگان بازی پاسخ می‌دهد. در مورد ریگینگ و انیمیشن، 3dmax همه چیز لازم برای کارهای حرفه‌ای را دارد. بنابراین اغلب توسط انیماتورهای حرفه‌ای که روی فیلم‌های با بودجه بالا، فیلم‌های مستقل، یا حتی نقاط تجاری‌ کوچک‌تر که نیاز به حرکت سه‌بعدی دارند، استفاده می‌شود. با استفاده از اسکلت، محدودیت‌های استخوانی و سینماتیک، هنرمندان می‌توانند شخصیت‌ها را با استفاده از یک فرآیند بسیار ساده که تقریباً هر کسی می‌تواند با تمرین آن را تشخیص دهد، متحرک کند. انیمیشن در3dmax  حول ویژگی‌های اسکلتی فریم کلیدی می‌چرخد و ایجاد حرکت پیچیده را آسان می‌کند.

 3dmaxاغلب با مایا در میان کسانی که در صنعت خلاق هستند مقایسه می‌شود. در حالی که مایا به طور کلی در بیشتر مناطق قدرتمندتر است. این امر به ویژه در بخش مدلینگ صادق است. وقتی صحبت از مدل‌سازی می‌شود،   3dmaxبه دلیل مجموعه ابزار بسیار توانمندی که تقریباً هر کسی می‌تواند با کمی تمرین آن را بیاموزد، عالی در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که 3dmax  نسبت به سایر بسته‌های گرافیکی سه‌بعدی ساده‌تر است، معمولاً برای آموزش هنرهای سه بعدی به مبتدیان استفاده می‌شود. بسیاری از کلاس‌های متوسطه و متوسطه از این نرم افزار در دوره‌های گرافیک سه بعدی و انیمیشن خود استفاده می‌کنند.

استودیوهای بازی مانند یوبی سافت از آن برای ایجاد بسیاری از  assetsهای بازی استفاده می‌کنند و کالج‌هایی مانند کالج هنر و طراحی ساوانا از آن در کلاس‌های درس خود استفاده می‌کنند. آنها برای آموزش انیمیشن به نوآموزان به 3dmax متکی هستند. اگر به دنبال غواصی در دنیای پیچیده و هیجان انگیز هنر سه‌بعدی و جلوه‌ های ویژه هستید، 3dmax یک برنامه عالی برای شروع یادگیری است. این استودیو آماده است و توسط هنرمندان حرفه‌ای در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، اما همچنان به اندازه کافی ساده است که حتی اگر اطلاعات کمی از هر کاری داشته باشید. 

بازار کار و موقعیت شغلی:

  با ورود نرم افزارها در حوزه کار در ایران، تری دی مکس نیز جای خود را در بین شرکت‌ها و دفاتر مهندسی باز نموده‌است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل امروزه شرکت‌ها و و دفاتر مهندسی به دنبال افرادی حرفه ای و مختصص می‌باشند بنابراین در آینده نیاز بازار کار تری دی مکس به افراد حرفه ای بیشتر خواهد شد و توقع مخاطبین نیز به صورت فزاینده ای بالا تر خواهد رفت این موضوع به مراتب کار معماران و طراحان را مشکل می‌کند، آنها دو راه پیش رو دارند ،راه اول اینکه باید بسیار حرفه ای آموزش ببینند و به این نرم افزار مسلط شوند. بازار کار تری دی مکس در خارج از کشور در اروپا و امریکا نیز مانند ایران مورد توجه قرار گرفته طراحان بسیار زیادی از این نرم افزار استفاده می‌کنند.

بازار کار تری دی مکس در ایران و در خارج از کشور بسیار رشد خوبی داشته است و اگر شما هم در این رشته ها فعالیت دارید و هدفتان شبیه سازی بهتر نقشه ها و طرح‌ها می‌باشد می‌توانید  در این حوزه قدم برداشته و درآمد خوبی کسب کنید . برای اینکه بتوانید در بازار کار این رشته عرض‌اندام کنید و درآمد خوبی کسب کنید باید آموزش اصولی ببینید و در این حوزه کار و تلاش کنید تا خودتان را به اثبات برسانید . برای اینکه 3dmax  را به صورت اصولی آموزش ببینید و علاوه بر آموزش اصولی مدرک معتبری دریافت کنید که قابل ارائه باشد و کار شمارا برای پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان آسان کند می‌توانید در دوره آموزشی 3dmax  جهاد دانشگاهی قزوین شرکت کنید‌.‌ 

سرفصل دوره آموزشی 3Dmax  به شرح زیر است: 

مبانی مدل سازی

مدل سازی چندضلعی

مدل سازی با Subdivision

مدل سازی به روش Freeform

مدل سازی به روش Spline

مبانی استفاده از متریال

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code